משדר הבוקר של אולפן ynet

תושבי עוטף עזה, שדרות ואשקלון התעוררו הבוקר (יום רביעי) למציאות עגומה, שבה שוב נפלו קורבן לירי של 104 רקטות - מבלי שישראל ניסתה לגבות מחיר משמעותי מארגוני הטרור ששיגרו אותן. כבר במהלך הלילה דווח על הפסקת אש, והבוקר הודיע פיקוד העורף על חזרה לשגרה - כשלאורך כל היממה למעשה לא הייתה הנחיה כלשהי על ביטול הלימודים. מפלגת עוצמה יהודית הודיעה כי "בעקבות התגובה הרפה בעזה הלילה, הסיעה החליטה לא להגיע להצבעות בכנסת היום, ותקיים ישיבת סיעה מיוחדת בעיר שדרות".
ראש העיר שדרות, אלון דוידי, תקף הבוקר ב-ynet radio את תגובת הממשלה לירי הרקטות. "אנחנו נמצאים בהרפתקה של כמה חודשים", אמר. "מתרחשת מלחמה בעוטף עזה ובשדרות, והממשלה מאמצת מדיניות שבה היא נותנת חיסיון למחבלים וראשי החמאס והג'יהאד האיסלאמי. זו מדיניות רופסת, טעות חמורה של הממשלה, שנשלם עליה מחיר בקיץ".
1 צפייה בגלריה
הרכב שנפגע בשדרות
הרכב שנפגע בשדרות
רכב שנפגע בשדרות, אתמול
(צילום: רויטרס)

"הזוי לראות שהם יורים כדי להרוג אותנו, והממשלה כובלת את הידיים של צה"ל ולא מאפשרת לפגוע במחבלים עצמם", מחה דוידי. "הם מתעסקים בכל מיני מטרות שלא מביאות שום הרתעה כלפי חמאס והג'יהאד. זה שעכשיו דיברו על הפסקת אש כזו או אחרת, זה קורה אחרי שחמאס והג'יהאד עשו את מה שהם רצו. הם עשו את זה פעם, ויעשו את זה גם שבוע הבא. המדיניות הזו כושלת".
בסך הכול שוגרו בסבב הנוכחי 104 רקטות מרצועת עזה לעבר ישראל, מתוכן 11 נפלו בים ועוד 14 בשטח הרצועה. היתר נפלו בשטח ישראל, רובן המוחלט בשטחים פתוחים - אך כמה מהן, כמו הלילה במועצת חוף אשקלון, נפלו סמוך לבתים. שלושה עובדים זרים מסין נפצעו אתמול באורח בינוני וקל כשרקטה פגעה באתר בנייה. גורם דיפלומטי בינלאומי אמר שהפסקת האש מחזיקה מעמד, וכי היה "מאמץ גדול למנוע הסלמה" עד לשעה 03:30 לפנות בוקר.
בשעה 11:00, אגב, תתקיים בחינת הבגרות באנגלית - אחרי שהתלמידים באזורים רבים בדרום עברו לילה מסויט. לנוכח ההסלמה הוחלט שבתי ספר שנמצאים במרחק של 7-0 ק"מ מהרצועה יוכלו להיבחן במרחבים מוגנים, ולתלמידים תינתן תוספת זמן של 25% למשך הבחינה. לתלמידים שיבחרו לא להיבחן יינתן מועד חלופי שיימסר בהמשך.

הפסקת האש הייתה אמורה להיכנס לתוקף בשעה 02:00 לפנות בוקר, אך היא הופרה, ולכן נקבעה שעה חדשה. כמו כן, נערך דיון על החזרת גופת השייח שמותו החל את הסבב, אך בסופו של דבר אין התחייבות ישראלית להחזירה. עם זאת, ההבנה היא כי גופתו תוחזר למשפחתו. המצרים היו הגורם המרכזי במגעים להפסקת האש, יחד עם הקטארים ושליח האו"ם למזרח התיכון תור ונסלנד.
"הילדים האלה הם גיבורים אמיתיים", אמר דוידי. "היה לנו יום של כאב גדול בשדרות, מעבר לפצועים שאני מאחל להם רפואה שלמה יש משפחות שעברו יממה של סבל גדול. אתה קם בבוקר ורואה את הילדים שלך שוכבים על מזרנים בתוך ממ"ד. המדינה רק לאחרונה חגגה 75 שנות עצמאות - וכבר הפרה את ההסכם הראשוני שלה עם האזרחים, שזה להגן עליהם ולאפשר להם חיים נורמליים".
דוידי הדגיש כי איש לא עדכן אותו בהפסקת האש, וכל מה ששמע היה אותם דיווחים זרים שפורסמו במהלך הלילה. "ממשלת ישראל אף פעם לא מודה בזה", הוסיף. "מה שקרה היום הוא המשך ישיר למדיניות השגויה של ראש הממשלה, שר הביטחון והממשלה. זו טעות חמורה שמעבירה מסר גרוע מאוד למנהיג איראן שמגיע לאזור שלנו, כי למעשה הוא מצליח. המחבלים שלו יורים ולא משלמים שום מחיר. המושג 'חיסול מחבלים' יצא מהלקסיקון של ההנהגה הישראלית".

לדברי ראש העיר שדרות, "התקדמנו ולא יורים רק על סוכות מציל ליד החוף, אבל זה לא מספיק, צריך לחסל את ראשי הטרור. זה נראה כאילו מישהו חתם מתחת לשולחן הסכם שצה"ל לא יהרוג אותם".
ראש המועצה האזורית חוף אשקלון איתמר רביבו אמר לאולפן ynet כי "חזרה לשגרה? אנחנו פחות מכירים את זה. לאיזו שגרה אנחנו חוזרים? זה מאוד בעייתי. ארגוני הטרור מחליטים מתי בא להם לפתוח סבב. במקרה הזה בגלל מישהו שהחליט שלא בא לו לאכול יותר. שאף אחד לא יספר לי סיפורים. אם יודעים להגיע למישהו באיראן או בלבנון, אז תאמין לי שמה שנמצא מתחת לאף. לא מדובר על היעדר יכולת. קשה לקבל את הסמנטיקה של 'תקפנו, בואו נראה מתי מחליטים להפסיק להגיב'. ונגמר האירוע. זו רפיסות, חד משמעית".
אביחי בקרמן, פעיל חברתי משדרות, אמר ל-ynet radio כי עבר "לילה קשוח עלי ועל כל התושבים". בקרמן שיתף כי אתמול היה עם חברתו בדייט. "מפה לשם הייתה אזעקה. היינו ברחוב ממש קרוב לשוק של שדרות, והיה את הלחץ של האזעקה. תוך כדי שאני בבהלה עם האזעקה יש גם סירנות של אמבולנסים שיבואו לזירת הנפילה - והלחץ והכל שוב".
כמו בסבבים קודמים, גם הפעם נשמעת ביקורת על הממשלה גם מתוך הקואליציה - ולא רק מצד עוצמה יהודית. "כדי לשקם את ההרתעה היינו צריכים לקום הבוקר ולשמוע כמה מחבלים חוסלו הלילה בתקיפות", כתב חבר הכנסת דני דנון מהליכוד. "אם ממשיכים להפציץ עמדות ריקות אנחנו מזמינים את הסבב הבא. ככה לא בונים הרתעה".
מנגד, חבר הכנסת אביחי בוארון מהליכוד אמר ב-ynet radio כי "ככל שאני מבין ומתבונן על הפעילות של צה"ל בעזה תחת נתניהו באמת בסך הכל נמנעה הסתבכות ונחסכו חיי אדם בהימנעות מכניסה תת-קרקעית. הכי רוצים והכי קוראים לנו להיכנס לעזה ולהיכנס בעזה - אני לא בטוח שזה נכון ואני לא בטוח שבסופו של דבר המחיר לא יהיה כבד יותר".
גם חבר הכנסת צבי סוכות (הציונות הדתית) הגיב לאירועים הלילה, ואמר כי הוא "מאוכזב מאוד. המשוואה מול חמאס עדיין לא שונתה, חולשה גררה חולשה וכשהטרור לא חוטף מכה קשה בכל הגזרות מבינים את המסר. ועדיין. זו הממשלה היחידה בעשרות השנים האחרונות שיש סיכוי שתשנה דרמטית את המשוואה הנוראית הזו. זו המחוייבות שלנו וכמה שיותר מהר. עזה היא קן צרעות שהתפתח למפלצת בעקבות ההתנתקות. חמאס לאורך השנים ידע שממשלת ישראל לא תלך איתו עד הסוף ולכן מרשה לעצמו עוד ועוד. המשוואה הזו צריכה להישבר".
ראש הלשכה המדינית של חמאס, איסמעיל הנייה, אמר כי "אנו מצדיעים לעמנו ולהתנגדות האמיצה שהייתה נאמנה לשהיד שייח חאדר עדנאן ולתנועת האסירים ולא היססה למלא את תפקידה בשדה הקרב עם הכיבוש, בעיקר בעזה, ולהתעמת עם האויב. אנו מדגישים - וכפי שהודענו לכל המתווכים שהתערבו - את ההכרח במסירת גופת השהיד חאדר עדנאן למשפחתו, על מנת שיזכה לכבוד והיראה הראויים לשהידים הגיבורים".
בכירים בישראל אמרו הבוקר כי חרף הפסקת האש והחזרה לשגרה, "מוקדם להעריך אם הסבב הזה מאחורינו". לדבריהם, "מבחינת ישראל אין הפסקת אש. ההבנה היא שחמאס כפה על הג'יהאד האיסלאמי להפסיק. לא באנו לדבר הלילה, מוקדם מדי לזה". במענה לשאלה על גופת השייח שמותו החל את הסבב, אומרים בישראל כי אין התחייבות כלשהי להשיב את גופתו - אך מנגד הוא לא עומד בשום קריטריון שמצדיק את החזקתה, כך שההערכה היא שתוחזר לג'נין.
דובר צה"ל תת-אלוף דניאל הגרי אמר: "במהלך הלילה הייתה תקיפה עצימה עם שני גלי תקיפה של 16 מטרות, בהם של חמאס והג'יהאד האיסלאמי. תקפנו את כל המטרות שרצינו לתקוף. הג'יהאד האיסלאמי ירה כל הלילה, חמאס לא ביצע ירי לעבר ישראל אלא רק לעבר מטוסי חיל האוויר בתוך שטח הרצועה. חמאס ידע ואפשר לג'יהאד האיסלאמי לבצע את הירי לעבר ישראל, חמאס הוא הריבון בעזה".
תא"ל הגרי הוסיף: "אנחנו בהערכת מצב מתמשכת. החזרנו את המצב לשגרה בעורף כאשר ראינו שהתמונה מאפשרת את הדבר הזה ושגרת התושבים יכולה לחזור. סיימנו הערכת מצב עם הרמטכ"ל, הכול פתוח והכול על השולחן מול התעוררות של עזה".