מיד אחרי נחיתתו בנתב"ג והנאום המחבק שנשא, סקר נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן את מערכות ההגנה האווירית הישראליות, בתצוגת תכלית באחת ההאנגרים בנמל התעופה. הוא התעניין במיוחד במערכת הלייזר הישראלית ושאל שאלות טכניות כגון מה טווח הקרן. בסיור הוסבר לו כי קיימות שתי מערכות שאלה - לייזר קרקעי, "מגן אור" (לייזר רב-עוצמה ליירוט בין היתר של כטב"מים ורקטות), ולייזר אווירי שפיתוחו טרם הושלם.
  • לעדכונים שוטפים על ביקור הנשיא ביידן - כנסו לבלוג של ynet
פיתוח לייזר אווירי הוא דבר מורכב יותר, ובשבילו ישראל תצטרך סיוע אמריקני - דבר שכבר נמצא בשיח בין המדינות. גורם ישראלי אמר שבעתיד ישראל בונה על שיתוף פעולה עם האמריקנים כפי שעשתה עם כיפת ברזל ושאר מערכות ההגנה האווירית. ביידן גילה התלהבות מהמערכת ואמר שישמח להרחבת שיתוף הפעולה בין המדינות בנושא הזה.
4 צפייה בגלריה
נשיא ארה"ב בסיור ביטחוני בנתב"ג
נשיא ארה"ב בסיור ביטחוני בנתב"ג
כיפת ברזל ברקע. ביידן לצד שר הביטחון גנץ
(צילום: מארק ישראל סלם)
4 צפייה בגלריה
לינדה תומאס גרינפילד
לינדה תומאס גרינפילד
"תודה על מיליארד הדולר שנתת למיירטים". סגן ויניק
(צילום: דובר צה''ל)
ביידן נפגש לכמה דקות עם קצינת כיפת ברזל סגן טובה ויניק, עולה מארצות הברית המתגוררת בקיבוץ ניר יצחק שבעוטף עזה. סגן טובה, שאחותה היא קצינה בחיל האוויר האמריקני, סיפרה לו את סיפורה ואמרה לו: "תודה על מיליארד הדולר שנתת למיירטים".
לשר הביטחון בני גנץ, שהעביר לנשיא האמריקני סקירה ביטחונית, היו שלושה מסרים לביידן. המסר הראשון: חייבת להיות אופציה צבאית ישראלית ואמריקנית אמינה. "עליכם להכין את עצמכם שהאיראנים יפרצו להעשרת אורניום ברמה של 90 אחוז. אתם רוצים משא ומתן – בסדר. אבל צריך להכין גם אופציה צבאית ולהיערך לרע מכל", אמר לו גנץ.
4 צפייה בגלריה
נשיא ארה"ב בסיור ביטחוני בנתב"ג
נשיא ארה"ב בסיור ביטחוני בנתב"ג
ביידן עם רה"מ לפיד, שר הביטחון גנץ והרמטכ"ל כוכבי
(צילום: מארק ישראל סלם)
בנוגע להגנה אזורית, הודה גנץ לביידן על הידוק שיתוף הפעולה הביטחוני בין ישראל לארצות הברית ועל הסכמי ביטחון עם מדינות ערב שהושגו בתמיכה אמריקנית. "זאת המורשת שלך במזרח התיכון. לך לסעודים, תרחיב את זה ותסביר כמה זה חשוב לארצות הברית. ככה נגדיל את שיתוף הפעולה בשטח", אמר שר הביטחון לנשיא האמריקני.
בנושא הפלסטיני אמר גנץ שאמנם זה נכון שאין משא ומתן מדיני, אך מצב הרשות היום טוב בהרבה לעומת מה שהיה לפני שנה. לדברי גנץ, "מדינת ישראל שינתה פאזה והיו מעל 30 הקלות רק בשנה האחרונה".
במהלך הסקירה, העניק שר הביטחון לנשיא ביידן כנף של כטב"מ מסוג פינגווין של חברת אירודרום שיורט בניסוי הלייזר שבוצע בחודש מרץ השנה. "תחת הנהגתך התהדק שיתוף הפעולה הביטחוני באזור באופן חסר תקדים – אנו אסירי תודה על כך", הוסיף גנץ. בשבוע הבא יגיע לישראל מפקד פיקוד המרכז האמריקני, הגנרל אריק קורילה, כדי לדון בהרחבת שיתופי הפעולה האזוריים והפעלת מערכת הגנה אזורית מפני טילים ומל"טים.

את פניו של הנשיא האמריקני בנמל התעופה בן גוריון קיבלו בצהריים נשיא המדינה יצחק הרצוג, ראש הממשלה יאיר לפיד וראש הממשלה החליפי נפתלי בנט. "היחסים בין ארה"ב לישראל - חזקים יותר מאי פעם", אמר ביידן בטקס קבלת הפנים. "לא צריך להיות יהודי כדי להיות ציוני".
בתחילת נאומו אמר הנשיא האמריקני כי זה כבוד עבורו לבקר במדינה היהודית, העצמאית, ישראל. ביידן הזכיר את ביקורו הראשון בישראל ב-1973 כסנאטור צעיר - שנה לפני ביקורו של ריצ'רד ניקסון כנשיא האמריקני הראשון שהגיע לארץ. "לא אשכח שישבתי ליד רבין, אני מסתכל אחורה ומבין שהיה לי כבוד גדול להיות חלק מההיסטוריה של המדינה הזאת", אמר ביידן.
הנשיא האמריקני אמר עוד: "אני גאה לומר שמערכת היחסים שלנו עם מדינת ישראל עמוקה וחזקה יותר מאי פעם, ובביקור הזה אנחנו נחזק את הקשר שלנו עוד יותר. אנחנו הולכים להעמיק את הקשרים שלנו במדע ובחדשנות ולעבוד יחד כדי להתמודד עם אתגרים גלובליים. נחזק את הקשר עם ישראל ואת המחויבות של ארה"ב לביטחון עם ישראל.
"נמשיך להרחיב את המעורבות של ישראל באזור. יותר שלום - יותר יציבות. זה קריטי עבור כל תושבי האזור. פתרון שתי המדינות נשאר הדרך הטובה ביותר להבטיח שלום ודמוקרטיה לישראלים ולפלסטינים". עם זאת, ביידן הדגיש כי הוא לא רואה פתרון בסוגיה בטווח הקרוב.