מפגן של אחדות בעולם היהודי הפך לעימות אחד גדול: מהומה פרצה הבוקר (שישי) בישיבת המליאה של הקונגרס הציוני בירושלים עם הגעתו של יו"ר ועדת החוקה של הכנסת ח"כ שמחה רוטמן (הציונות הדתית) לדיון סגור. מאות צירים יהודים מכל העולם, שזעמו על קיום הדיון הסגור על חשבון כספי הקונגרס ובשטחו על-רקע קידום המהפכה המשפטית, צבאו על האולם וצעקו "בושה" ו"דמוקרטיה". בסופו של דבר ח"כ רוטמן הוברח דרך יציאה אחורית ובחסות מאבטחים. צפו בתיעוד בפתח הכתבה.
2 צפייה בגלריה
שמחה רוטמן לא מצליח לצאת מהאולם - הפגנה מחוץ לקונגרס הציוני העולמי בירושלים
שמחה רוטמן לא מצליח לצאת מהאולם - הפגנה מחוץ לקונגרס הציוני העולמי בירושלים
המוחים צובאים על האולם שבו שהה ח"כ רוטמן
(צילום: מחאת קפלן)
גם אמש הייתה מהומה גדולה בקונגרס שהתכנס בבירה לציון 75 שנות עצמאות למדינת ישראל. מרבית הצעות ההחלטה שהוגשו לקונגרס יצאו נגד המהפכה המשפטית וקראו לממשלה לעצור את החקיקה ולהתכנס להידברות. בין היתר הועלו הצעות שקראו לממשלה לא לשנות את חוק השבות, לעגן את מגילת העצמאות בתנועה הציונית, לעגן את היותה של מדינת ישראל יהודית ודמוקרטית, ולחזק את הקשר עם קהילות להט"ביות בעולם היהודי ולהעניק להן מעמד שווה במוסדות הלאומיים.
על-רקע העובדה שלגוש השמאל-מרכז יש רוב בקונגרס, החליטה תנועת המזרחי, בתיאום עם תנועת הליכוד העולמית, לעשות פיליבסטר בדיון ודרשה לקיים הצבעה שמית. מדובר על 580 צירים ועל עשרות הצעות החלטה - ולכן מהלך כזה עלול לגרור את ישיבת הקונגרס למשך כמה ימים.
מאות צירים שהגיעו מחו"ל זעמו על המהלך מאחר שלטענתם הם עלולים לאחר לטיסות שלהם. חלקם אף קמו וצעקו "בושה" ועזבו את האולם. הדרמה בבנייני האומה כמעט הגיעה לתגרות ידיים. היה חשש שהפיליבסטר יוביל לביטול הופעת נשיא המדינה יצחק הרצוג בפני כל צירי הקונגרס. בסופו של דבר תנועת הליכוד העולמי התקפלה - והוחלט שכל ההצבעות ייעשו בשבוע הבא בצורה דיגיטלית.
גורמים בליכוד העולמי אמרו בתגובה כי "אין פה התקפלות. בסופו של דבר גרמנו לדחייה של שבועיים בהצבעה והיא תהיה שמית ודיגיטלית".

לפיד: "הקול היהודי בארץ ובחו"ל נשמע היטב"

יו"ר האופוזיציה ח"כ יאיר לפיד (יש עתיד) צייץ בתגובה למהומות בקונגרס הציוני: "המאבק למען הדמוקרטיה שמתנהל גם בקונגרס הציוני המיוחד שהתכנס בימים האחרונים בארץ לרגל 75 שנות עצמאות, מלמד יותר מכל שהוא מאבק צודק חוצה מדינות. נאבקים יחד למען ערכים משותפים.
"אני מברך וגאה בצירי יש עתיד בקונגרס, המאבק שלנו הוא על נשמת אפה של מדינת ישראל. אני מברך את הנציגים מכל העולם שהגיעו לישראל מתוך אהבה ודאגה לביטחונה ושלומה. הקול היהודי בארץ ובחו"ל נשמע היטב נגד המדיניות האנטי-דמוקרטית ואנטי-ליברלית שהממשלה הזו מקדמת".
2 צפייה בגלריה
שמחה רוטמן לא מצליח לצאת מהאולם - הפגנה מחוץ לקונגרס הציוני העולמי בירושלים
שמחה רוטמן לא מצליח לצאת מהאולם - הפגנה מחוץ לקונגרס הציוני העולמי בירושלים
המחאה נגד רוטמן
(צילום: מחאת קפלן)
הנשיא הרצוג אמר באירוע שנערך למרגלות הבניין ההיסטורי שבו הוקמה המדינה ברחבת המוסדות הלאומיים בירושלים: "זה לא סוד שאנו נמצאים בעיצומם של ימי מחלוקת, ומחלוקת עמוקה, אבל אני מתוקף תפקידי כנשיא מדינת ישראל פועל ימים ולילות להשיג הסכמה רחבה ככל האפשר שתשמור על מדינתנו כיהודית ודמוקרטית לתמיד.
"זוהי משימה אדירה. חובה עלינו לשמור על דו-שיח מכבד ועל שאיפה להסכמה רחבה, ואומר לכם דבר נוסף: דווקא כאן במקום הזה ודווקא כאן למדנו שהצלחת התנועה הציונית הייתה תמיד שהיא יצרה מסגרת לדיון ובירור מחלוקות באופן שמבוסס על כבוד הדדי, שוויון והקשבה. אני מקווה שאכן גם במקרה הנוכחי במשבר הנוכחי נוכל ליישם את אותו הרעיון של פשרה רחבה ודיאלוג והסכמה".
יו"ר ההסתדרות הציונית יעקב חגואל אמר: "האבנים היציבות האלו, שראו כל כך הרבה תקוות מתגשמות, הן סמל לכך שלמרות כל הזעזועים והמשברים - הציונות של שנת 2023 צועדת בעוז קדימה. שנת ה-75 לישראל היא רק ההתחלה, רק הראשית! עוד ישובים רבים יש לבנות, עוד תלמים רבים נותרו לחרוש, עוד אחדות ואהבת ישראל יש להוסיף. מי שבנו את הבניין המפואר הזה - כבר אינם. הם הורישו לנו את האבנים האלו, ואיתם חזון ותקווה. עכשיו תורנו. כעת - זו המשימה שלנו".
יו"ר הסוכנות היהודית דורון אלמוג אמר: "אנו נמצאים בפתח הימים הלאומיים, בעת של קיטוב חברתי. ימים אלה מסמלים מעל לכל את תקומתה של מדינת ישראל. לכולנו יש אהבה משותפת ל'נס האחד אין שני', אהבה גדולה ללא תנאי. כולנו חולקים את רוח האומה ולכן, לכולנו יש משימה משותפת - להגביר את האחדות במדינת ישראל. על כולנו מוטלת האחריות אחריות לא לתת לאף מחלוקת לקרוע אותנו".

"זה אך טבעי שהדיונים יגלשו לוויכוחים"

בקונגרס הציוני אמרו בעקבות המהומות: "אנחנו מסיימים שלושה ימים עמוסים וגדושים בדיוני עומק על האתגרים של העם היהודי והעולם הציוני. הקונגרס הציוני הוא המקום היחידי שבו ניתן לשקף את עמדות הצדדים, כשכל צד מאמין שדרכו היא זו שתיטיב עם כולם. אלפים הגיעו מהארץ ומהתפוצות כדי לדון, לנסח, להתווכח, להשמיע ולשמוע. אחדות היא שם המפתח. לאו דווקא אחידות.
"כפרלמנט של העם היהודי, שעוסק בנושאים רגישים כל כך, זה אך טבעי שהדיונים יגלשו לוויכוחים ולעיתים גם להרמת הקול. ויכוח כן, פרוד - לא. הקונגרס הציוני העולמי מחבר ימין ושמאל, חינוך ועלייה, השקפות של חברה ומסורת. אנחנו גאים על החיבור והגשר שנבנה באמצעות הקונגרס הזה שמצליח להביא לידי ביטוי את עמדות כלל הצדדים. נמשיך לנהוג בכבוד כלפי האחר שגם כל הצירים והנציגים רואים לנגד עיניהם את תובת העם היהודי, העולם הציוני ומדינת ישראל".


מלבד המחאה נגד ח"כ רוטמן בקונגרס הציוני, התרחשו היום כמה הפגנות ספונטניות נגד חברי הקואליציה - שרים וחברי כנסת. מאות מפגינים התקבצו מחוץ למצודת זאב בתל אביב עם הגעתו של ראש הממשלה בנימין נתניהו למקום - בדיוק כפי שאירע אמש.
אחרים הפגינו בהרצליה מול בתיהם של חברי הכנסת מהליכוד יולי אדלשטיין בהרצליה ודני דנון ברעננה. הפגנה נוספת נערכה מול ביתה של השרה להגנת הסביבה עידית סילמן, גם היא מהליכוד, בעיר רחובות. כמה מוחים פגשו מוקדם יותר את השרה סילמן באזור מכון ויצמן בעיר. אחד מהם אמר לה: "אם הממשלה תסגור את בתי הכנסת - ברור שתצאי לרחוב, כי זה הקו האדום שלך. לכן גם אנחנו יצאנו. ביקשנו שתעצרו - לא עצרתם".
במקביל, מאות בני אדם השתתפו במפגן תמיכה מחוץ לביתה של נשיאת בית המשפט העליון השופטת אסתר חיות בתל אביב. הם קראו בין היתר "אנחנו חיילי הדמוקרטיה".