בשביל סמ"ש א', לוחם מג"ב שסיכל את הפיגוע שהתרחש אתמול בעיר העתיקה בירושלים והציל לוחמת מג"ב שסיירה איתו - זו לא הייתה הפעם הראשונה שבה נטרל מחבל והציל את חבריו.
פלסטיני בן 16 הגיע אתמול לעיר העתיקה, הסתער על סמ"ש א' ועל הלוחמת - ודקר אותם. הלוחמת נאבקה במחבל, בעוד א' הפצוע ירה בו למוות. היא נפצעה באורח בינוני והוא באורח קל. לאחר התקרית התברר כי לפני כשנה אותו לוחם גילה תושייה והציל את חבריו לנשק ממוות. בדצמבר שעבר הוא חיסל מחבל בן 17 שירה לעבר חבריו השוטרים בשער חוטה בכניסה להר הבית - ובכך מנע פגיעה בהם.

5 צפייה בגלריה
לוחם המג"ב שנפצע בפיגוע בעיר העתיקה בירושלים
לוחם המג"ב שנפצע בפיגוע בעיר העתיקה בירושלים
"אתה אף פעם לא יודע איפה זה יכול להפתיע אותך". לוחם מג"ב שסיכל את הפיגוע
5 צפייה בגלריה
לוחמת מג"ב שנפצעה אתמול בפיגוע
לוחמת מג"ב שנפצעה אתמול בפיגוע
"נלחמה כמו אריה". לוחמת מג"ב שנפצעה בפיגוע
"הייתי במשמרת צהריים, ובדיוק יצאנו לסריקות בלב עיר העתיקה, אני ועוד לוחמת, כשאני מפקד המשימה", שחזר סמ"ש א' מבית החולים. "מצד שמאל שלי בא מחבל לבוש שחור עם סכין, הוא ניסה לפגיע בי בראש ופספס. הלוחמת נאבקה בו. חיפשתי זווית כדי לירות עליו, אבל לא יכולתי בהתחלה כי היא נלחמה בו ולא רציתי לפגוע בה. מצאתי זווית, יריתי עליו שני כדורים ונטרלתי אותו".
"באותו רגע הייתי בלחץ כדי לראות מי נפצע בפיגוע, אם החברים שלי נפצעו, אם המחבל אכן נוטרל", המשיך. "באותו רגע אתה בלחץ, בהלם ומלא צוותים מולך. ראיתי את המחבל שרוע על הרצפה. אחרי כמה דקות הבנתי שנפצעתי באוזן ובראש ופינו אותי לבית חולים".

5 צפייה בגלריה
תיעוד המשטרה: הפיגוע בעיר העתיקה בירושלים
תיעוד המשטרה: הפיגוע בעיר העתיקה בירושלים
תיעוד המשטרה: הפיגוע בעיר העתיקה בירושלים
(צילום: דוברות המשטרה)
הלוחם סיפר על האירוע הנוסף שבו הציל את חבריו. "זה לא האירוע הראשון שלי בשירות במג"ב. הייתה משמרת שהייתי בה ליווי חפ"ק. שמענו יריות עם דיווחים בקשר על מחבל חמוש עם נשק חם, והמצלמות איבדו איתו קשר עין. אני והקצין שהיה איתי דרכנו את הנשק, רצנו למטרה כדי לנטרל אותה וכדי שלא יהיו עוד נפגעים.
"פלוגה ג', במיוחד בעיר העתיקה, זה מאפס למאה. אתה לא יודע איפה זה יכול לפגוש אותך. כשהגעתי לפה תמיד הכניסו לנו לראש 'מפגע בודד'. אתה לא יודע מאיפה זה יכול להפתיע אותך. זה יכול להפתיע אותך בשבוע חמש פעמים או שלוש פעמים בחודש. או פעם בחודש או פעם בשנה. אז אתה תמיד מוכן או מחכה למטרה".
5 צפייה בגלריה
עומר איברהים אבו עסב, המחבל מפיגוע הדקירה
עומר איברהים אבו עסב, המחבל מפיגוע הדקירה
המחבל עומר איברהים אבו עסב וזירת הדקירה

א' שיבח את לוחמת מג"ב שסיירה איתו: "היא נלחמה במחבל כמו אריה, אין לי מילים לתאר את זה. היא נאבקה בו בידיים. אני גאה בה מאוד, היא גנרלית. אני מאחל לה החלמה מהירה, שיקום קל ושתחזור לשטח כמה שיותר מהר".
מחקירת הפיגוע אתמול עולה כי עומר איברהים אבו עסב מעיסאווייה שבמזרח ירושלים העלה בשעה 15:50 הודעה בוואטסאפ שבה כתב "תזכרו אותי לטובה". קצת אחרי חמש בערב הוא הגיע לעיר העתיקה ונכנס לרחוב הגיא דרך שער שכם. כ-20 דקות לאחר מכן, בעת שצעד ברחוב סמוך לישיבת עטרת כהנים, הבחין בשוטרת ובשוטר מג"ב שהיו בסיור – והסתער עליהם.

הוא דקר תחילה את הלוחם ופצע אותו, ובד בבד דקר בראשה את הלוחמת, שהתגייסה לפני כחצי שנה. בעוד היא נאבקת בו התעשת הלוחם, סמ"ש א', ולמרות פציעתו הצליח לירות במחבל למוות.
השוטרת (19) והשוטר (20) טופלו על ידי צוות של מד"א שהוזעק למקום, והועברו לטיפול בבתי החולים הדסה עין כרם והדסה הר הצופים. מצבה של הלוחמת בינוני והיא סובלת מחבלות בראשה, בעוד מצבו קל והוא סובל מחבלות בגפיים התחתונות ובראש. מפקד מרחב דוד במשטרת ירושלים, נצ"מ נתי גור, שיבח את התנהלותם של השניים: "השוטרים הגיבו בנחישות רבה ונטרלו את המחבל".
5 צפייה בגלריה
זירת הפיגוע בירושלים
זירת הפיגוע בירושלים
זירת הפיגוע
( צילום: דוברות המשטרה)
מפקדם של השניים רפ"ק עודד נעים, סגן מפקד גדוד העיר העתיקה במג"ב, שיבח אתמול את סמ"ש א' על התושייה שגילה בדצמבר אשתקד כשהציל את חבריו, ועל התנהלותו אמש. "הוא נהג אז בקור רוח כשנטרל את המחבל ומנע את התגלגלות הפיגוע, וגם כעת ליד ישיבת עטרת כהנים הוא חזר על מה שלימדו אותו לעשות, ופעל בקור רוח כדי לנטרל את המחבל", אמר. "אני גאה בלוחם הזה".
על האירוע אמש הוסיף רפ"ק נעים: "הגעתי מיד לזירה, ראיתי את הלוחם והלוחמת שוכבים מטופלים כשהמון דם על בגדיהם. הלוחמת, צעירה מאוד, נאבקה בגבורה במחבל הצעיר החמוש בסכין. סמ"ש א', בקור רוח, המתין לרגע הנכון, ושבריר שנייה הספיק לו כדי לירות בתוקף ברגע שהלוחמת הדפה את המחבל מעליה. מדובר באירוע שהיה עלול להתפתח עד כדי פגיעה באזרחים".
לאחר האירוע אמש הגיע כוח משטרה לבית הדוקר ועצר את אביו, אמו ואחיו לחקירה, במטרה לברר האם ידעו על המזימה. מאוחר יותר הם שוחררו. במקביל נערכו כוחות הביטחון להפרות סדר במזרח העיר.