שרים וחברי כנסת מהקואליציה והאופוזיציה הגיבו הערב (חמישי) לנאומה של אסתר חיות, שבו נשיאת בית המשפט העליון תקפה את התוכנית המשפטית של הקואליציה. שרת התחבורה מירי רגב אמרה: "ירדו המסכות, הכול מאה אחוז פוזיציה, מאה אחוז פוליטיקה, אין פה מלחמה על הצדק, יש קרב מאסף על שימור הכוח!". שר המשפטים יריב לוין צפוי להגיב אף הוא הערב לנאומה של חיות.
יו"ר האופוזיציה ויו"ר יש עתיד יאיר לפיד, אמר כי הוא "חותם על כל מילה בדברי חיות. הדמוקרטיה איננה רק שלטון הרוב, הרוב לא נתן לאף אחד צ׳ק פתוח לעשות ככל העולה על רוחו". נתייצב יחד איתה במאבק על נשמתה של המדינה ונגד הניסיון לפרק את הדמוקרטיה הישראלית". מאוחר יותר הוסיף לפיד: "לא ניתן לכם להחריב את הדמוקרטיה הישראלית. לא ניתן לכם להפוך את ישראל למדינה סוג ב'. נתניהו חלש מידי כדי להגן על ישראל. אנחנו נעשה זאת בכל הכוח".
3 צפייה בגלריה
(צילום: אלכס קולומויסקי, AFP)
שר המשפטים לשעבר גדעון סער שיבח את הנאום: "חיות היטיבה להסביר את הפגיעה החמורה בזכויות ובחירויות של אזרחי ישראל אם תמומש התוכנית לריסוק מערכת המשפט. כפי שהתרעתי במערכת הבחירות - זהו מהלך לשינוי המשטר בישראל. על כל אוהבי החירות - ללא הבדלי השקפה פוליטית - להתלכד למאבק למען עתיד ישראל".
3 צפייה בגלריה
"על כל אוהבי החירות להתלכד למאבק למען עתיד ישראל". מיכאלי וסער
"על כל אוהבי החירות להתלכד למאבק למען עתיד ישראל". מיכאלי וסער
"על כל אוהבי החירות להתלכד למאבק למען עתיד ישראל". מיכאלי וסער
(צילום: יובל חן, קובי קואנקס)
ח"כ דודי אמסלם (הליכוד) תהה מדוע נשיאת העליון לא נשאה את נאומה "המרטיט" בהפגנה המתוכננת במוצאי שבת בכיכר הבימה בתל אביב, "יחד עם איימן עודה, מרב מיכאלי ושאר נציגי השמאל האנרכיסטי".
שר התרבות מיקי זוהר (הליכוד) חיזק את שר המשפטים לאחר הנאום: "חיות המשיכה בדבריה את הקו המופרך שמציג את הרפורמה כקץ הדמוקרטיה למרות שהמציאות היא בדיוק ההיפך - הרפורמה היא התגשמות ומהות הדמוקרטיה". עמיתו לסיעה, יו"ר הקואליציה אופיר כץ, לא התרשם אף הוא מנאום חיות: "לא חשבה לנכון להזכיר פעם אחת שהמערכת זקוקה לאיזה שהוא תיקון. 'פתוחים לביקורת' זו סיסמה ריקה. הנאום הוכיח למה אמון הציבור במערכת ובשפל וכמה צריך לקדם את הרפורמה הזו".
יו"ר מפלגת העבודה מרב מיכאלי אמרה כי נשיאת בית המשפט העליון "אמרה אמת בלי פחד. הרפורמה המתוכננת היא הפיכה משטרית מסוכנת. קוראת לנשיאה להמשיך להיאבק בתוכנית המסוכנת. הציבור איתך, אנחנו איתך".
ח"כ נעמה לזימי (העבודה) אמרה על נאומה של חיות: "איך אמר מנחם בגין? יש שופטים בירושלים, ויש גם נשיאה שמבינה את גודל השעה. אני מחזקת את הנשיאה חיות ורוצה להכין אותה - בימים הקרובים את תהי נתונה למתקפה חסרת תקדים מצד שליחיהם של נתניהו ובן גביר, אבל דעי שאנחנו איתך. המוני ישראל איתך. ברחובות, ברשתות ואיפה שצריך כדי לשמור על הדמוקרטיה הישראלית".
בתגובה חוץ-פרלמנטרית ראשונה לנאומה של חיות, התנועה לאיכות השלטון מסרה: "מחזקים את דבריה הצלולים, הנכוחים והאמיצים של נשיאת הרשות השופטת. אנו גאים בדבריה, עומדים מאחוריה ומאחורי מערכת המשפט של מדינת ישראל. נגן בגופנו ובחיינו על המבצר".
3 צפייה בגלריה
אסתר חיות
אסתר חיות
אסתר חיות
(צילום: גיל נחושתן)
בנאום ארוך שרטטה הנשיאה את מורת רוחה לנוכח התוכנית שמציע השר לוין. "למרבה הציניות, הוגי התוכנית מכנים אותה תוכנית 'לתיקון' מערכת המשפט. ואני אומרת – זו תוכנית לריסוק מערכת המשפט. היא מיועדת להנחית מכה אנושה על עצמאותה ואי-תלותה של הרשות השופטת ולהפוך אותה לרשות שותקת. מסקנה זו עולה הן מן הדרך שבה בחר השר להציג את תוכניתו והן מתוכנה וממהותה".
השופטת חיות הדגישה את העצמאות ואת אי-התלות השיפוטית של בית המשפט: "בלעדיהן לא יוכלו שופטי ישראל למלא את תפקידם כמשרתי הציבור וכנאמניו". חיות הזהירה: "ככל שתוכנית השינויים שהוצגה תתממש, תיזכר שנת ה-75 כשנה שבה נפגעה זהותה הדמוקרטית של המדינה פגיעה אנושה. אכן, 'שלטון הרוב' הוא עיקרון יסוד שעומד בבסיס המשטר הדמוקרטי – אך הדמוקרטיה אינה רק שלטון הרוב. כל הטוען כי הרוב שבחר את נציגיו לכנסת נתן להם בכך 'צ'ק פתוח' לעשות ככל העולה על רוחם, נושא את שם הדמוקרטיה לשווא".

אתמול נחשף ב-ynet כי השר לוין מעוניין לפרסם בהקדם את הצעת החוק המפורטת בתוכנית שכוללת בין היתר את עילת הסבירות, חקיקת פסקת התגברות ברוב של 61 חברי כנסת וגם את הרוב הדרוש כתנאי לפסילת חוק רגיל על-ידי העליון, שיצטרך להתרגל גם להגבלת כהונה על נשיא בית המשפט. ברגע שהטיוטה הסופית תאושר, לוין יפרסם אותה לצורך עיון והערות הציבור ובהמשך יקדם את המהפכה בכנסת.
הבוקר פורסם לראשונה ב-ynet גילוי דעת חסר תקדים נגד המהפכה המשפטית של לוין, שעליו חתומים כמעט כל היועצים המשפטיים ופרקליטי המדינה שכיהנו בתפקידים אלה ב-50 השנים האחרונות. בגילוי הדעת, שעליו חתום גם היועץ המשפטי לממשלה הקודם אביחי מנדלבליט, נכתב כי התוכנית של שר המשפטים "מאיימת להרוס את מערכת המשפט".
מאות עורכי דין מהמגזר הפרטי הפגינו בצהריים ושבתו מחוץ לבתי המשפט ברחבי הארץ כחלק מ"מאבק הגלימות" - מחאה נגד המהפכה המשפטית של הממשלה. בהפגנה המרכזית, שנערכה מול בית המשפט המחוזי בתל אביב, נאמה המשנה ליועמ"ש לשעבר דינה זילבר, שכינתה את התוכנית של הממשלה "צבר של יוזמות רעילות".