ממשל ביידן מנהל מגעים חשאיים עם ישראל, עם לבנון ועם מתווכים עבור חיזבאללה במטרה לצמצם את העימותים בגבול לבנון ולמנוע הסלמה עד לכדי מלחמה כוללת. כך לפי דיווח שמתפרסם ב"ניו יורק טיימס", שעליו חתום גם עיתונאי "ידיעות אחרונות" רונן ברגמן.
על פי גורמים רשמיים בישראל ובלבנון המעורבים בשיחות, המטרה המיידית של השיחות היא למנוע מהעימות בצפון להתלקח לכדי מלחמה של ממש. מעבר לכך, הממשל האמריקני מנסה לתווך הסכם ארוך-טווח כדי לאפשר לתושבי הצפון ולתושבי דרום לבנון תחושת ביטחון מספקת כדי לחזור לבתיהם. גם ישראל וגם גורמים בממשלת לבנון מעוניינים להרחיק את כוחות חיזבאללה צפונית מהגבול.
2 צפייה בגלריה
שלטי חוצות קמפיין בחירות 202עמוס הוכשטיין (L), מתאם נשיא ארה"ב המיוחד לשותפות לתשתיות והשקעות גלובליות, והשליח המתווך על הגבול הימי לבנון-ישראל, קיבל מתנה על ידי ראש ממשלת לבנון נג'יב מיקאטי (R) במהלך פגישתם בארמון הממשלה. בבירת לבנון ביירות2
שלטי חוצות קמפיין בחירות 202עמוס הוכשטיין (L), מתאם נשיא ארה"ב המיוחד לשותפות לתשתיות והשקעות גלובליות, והשליח המתווך על הגבול הימי לבנון-ישראל, קיבל מתנה על ידי ראש ממשלת לבנון נג'יב מיקאטי (R) במהלך פגישתם בארמון הממשלה. בבירת לבנון ביירות2
עמוס הוכשטיין. נבחר להוביל את השיחות
(צילום: AP)
כפי שפרסם ב-ynet נדב איל, מי שמוביל את המהלך הדיפלומטי הוא עמוס הוכשטיין שתיווך גם בהסכם הגבול הימי בין ישראל ולבנון. הוכשטיין ובכירים אחרים בארה"ב העבירו מסרים לישראל, לבנון וחיזבאללה לפיהם הסיכויים להסלמה גבוהים מאוד וקראו להן לפעול לריסון המצב כדי למנוע מלחמה שעלולה לסבך גם ארה"ב, איראן וכוחות צבאיים אחרים באזור.
מכיוון שארה"ב מגדירה את חיזבאללה כארגון טרור היא לא מנהלת עמו מגעים ישירים ומשתמשת בשר החוץ הלבנוני, בראש הממשלה וביו"ר הפרלמנט כמתווכים, כך על פי בכיר לבנוני. בנוסף למאמצים למניעת הסלמה, הממשל של ביידן מנהל מגעים בין הצדדים לגבי הסכם ארוך טווח שיגביר את היציבות בגבול ויאפשר לתושבי האזור משני צדי הגבול לחזור לבתיהם אחרי סיום המלחמה בעזה.
ממשל ביידן תומך בעקרון על פיו צבא לבנון יהיה הכוח הצבאי היחיד בצד הלבנוני של הגבול, בעוד חיזבאללה יחויב להתרחק צפונה.

על פי משתתפים בשיחות, בישראל הציעו שכוחות חיזבאללה יתרחקו לפחות חמישה קילומטרים צפונית לגבול הישראלי כדי לצמצם את האפשרות שארגון הטרור יחקה את מתקפת הפתע של חמאס ב-7.10 וינסה לפלוש ליישובים ישראלים. ממשל ביידן לא הביע עמדה רשמית לגבי מספר הקילומטרים שיידרשו מחיזבאללה לסגת, אבל הם מאמינים שהמרחק יצטרך להיות יותר מחמישה קילומטרים.
בארה"ב מקווים שהרגישות של חיזבאללה לעמדה הציבורית הפנים-לבנונית כלפיו תשפיע, ותשכנע אותו לקבל הסכם כזה ולכבדו. הם נשענים על סקרים המראים כי 80 אחוז מהציבור הלבנוני אינו מעוניין במלחמה עם ישראל ועל התקדים מהעבר הקרוב שבו חיזבאללה קיבל את הסכם הגבול הימי בין ישראל ולבנון.
2 צפייה בגלריה
חסן נסראללה
חסן נסראללה
פעילי חיזבאללה באחד מנאומי נסראללה. ארה"ב תומכת בנסיגה של לפחות 5 ק"מ מהגבול
(צילום: REUTERS /Mohamed Azakir)
לבכירים האמריקנים ברור, והם אף אישרו זאת לעמיתיהם מלבנון ומישראל, כי לא ניתן יהיה להחזיר את השקט בגבול הצפון לפני סיום המלחמה בעזה. בכירים בארה"ב אמרו כי חיזבאללה ומיליציות אחרות בלבנון אינן צפויות להפסיק בירי לעבר ישראל, כל עוד המלחמה בעזה נמשכת.
במשרד ראש הממשלה סירבו להגיב לידיעה. גם מחיזבאללה לא נמסרה תגובה, וכרגע לא ברור מה הסיכוי שהארגון יסכים להסדר בו יצטרך להסיג כוחותיו לאחור.