46 יום חלפו מאז הפלישה הרוסית לאוקראינה ויותר מ-30 מדינות כבר סיפקו לקייב ציוד צבאי – מטנקים עד אמצעי ראיית לילה, ממל"טים עד אפודים. ישראל, לעומת זאת, אינה אחת מהן. פרט לציוד הומניטרי, עד כה לפחות לא הועבר דבר לקייב. בהמשך הכתבה: הפירוט המלא של הנשק שקיבלו האוקראינים, והמדינות שהעבירו אותו.
היום (ראשון) בצהריים דובר משרד ההגנה הרוסי אמר כי הרוסים ביצעו מתקפות טילים מהים ומהאוויר במחוזות דנייפרופטרובסק, מיקולאייב וחרקוב. לדבריו, הושמדו מפקדה, בסיס, שדה תעופה ומשגרי טילי S-300. מוקדם יותר היום אמרו במחוז דנייפרופטרובסק כי "אזעקות נשמעו כמעט כל שעה". לאחר מכן הודיעו האוקראינים כי במתקפת טילים חדשה "הושמד לחלוטין" שדה התעופה של דניפרו.
מתקפות הטילים המדויקים מתרחשות לאחר שהרוסים שינו את האסטרטגיה שלהם והחליטו לסגת מאזור קייב ומצפון אוקראינה, בין היתר על רקע ההצלחה של האוקראינים להשתמש במל"טים ובטילים נגד טנקים שקיבלו ממדינות זרות נגד צבאו של ולדימיר פוטין.

6 צפייה בגלריה
טיל נגד טנקים NLAW אוקראינה
טיל נגד טנקים NLAW אוקראינה
טיל נגד טנקים NLAW. יותר מ-4,000 הועברו לקייב
(צילום: AFP)
אתמול, בביקור מפתיע שערך בקייב לשם הגיע ברכבת, הבטיח ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון להעביר חבילת נשק גדולה נוספת לאוקראינה, שתכלול טילי נ"מ מסוג סטארסטריק, טילים נגד טנקים ומל"טים. גם רכבי מאסטיף משוריינים יישלחו לקייב. ב"בילד" הגרמני דווח שגרמניה מתכוונת לספק תוך ארבעה חודשים 15 טנקים קלים מסוג "מארדר", ועוד 34 יועברו עד סוף השנה – אבל לא ברור אם זה לא מאוחר מדי. ב"דיילי מייל" פירטו את המדינות והנשק שהעבירו. הנה הרשימה.

בריטניה

טילים נגד טנקים NLAW: יותר מ-4,000 טילים כאלו, לטווח של 800 מטר, סופקו לאוקראינה. הם מתוארים כ"מערכת טילים נגד טנקים לטווח קצר, המתופעלת על ידי חייל בודד".
טילים נגד טנקים Javelin: הבריטים העבירו "משלוח קטן" לאוקראינה, עוד 4,600 נשלחו מארצות הברית. כמו NLAW, גם טיל זה הוא טיל כתף, אבל הטווח שלו גדול יותר – 2.5 ק"מ.
6 צפייה בגלריה
טיל נגד טנקים javelin אוקראינה
טיל נגד טנקים javelin אוקראינה
טילי Javelin נגד טנקים. ארה"ב סיפקה כבר 4,600
(צילום: AFP)
טילי נ"מ סטארסטריק: מהירותם המקסימלית 3 מאך, מגיעים לגובה של 7 ק"מ. שלושה פגזים מונחי לייזר מאפשרים מספר פגיעות במטרה.
לא ברור כמה מטילי נ"מ לטווח קצר אלו הועברו לאוקראינה, אבל הפלה אחת הם כבר רשמו: לפני שבוע טיל סטארסטריק תועד מפיל מסוק קרב רוסי מסוג מי 28 בלוהנסק שבמזרח אוקראינה. צפו בסרטון בתחילת הכתבה.
6 צפייה בגלריה
תיעוד של פגיעת טיל סטארסטריק בריטי בשירות צבא אוקראינה במסוק מי 28 של צבא רוסיה בלוהנסק
תיעוד של פגיעת טיל סטארסטריק בריטי בשירות צבא אוקראינה במסוק מי 28 של צבא רוסיה בלוהנסק
טיל סטארסטריק מפיל מסוק רוסי, בשבוע שעבר
כלי רכב מאסטיף: בריטניה שולחת את כלי הרכב המשוריינים, ללא ציוד רגיש שהיה עליהם. הם חמושים במערכות נשק מתקדמות. בכל רכב כזה יכולים להיות שמונה חיילים ושני אנשי צוות.

ארצות הברית

טילי נ"מ סטינגר: יותר מ-1,400 טילי כתף כאלו לטווח קצר נשלחו לאוקראינה. הטילים, שבעזרתם המורדים באפגניסטן הצליחו להפיל מאות כלי טיס רוסיים במלחמה בשנות השמונים, סופקו לצה"ל ב-1990, ושולבו אז במערך הנ"מ. הם יעילים במיוחד נגד מסוקים הטסים בגובה נמוך.
מערכת AT-4 נגד שריון: האמריקנים העבירו יותר מ-6,000 מערכות כאלו לאוקראינה. המפתחת, חברת סאב, אמרה כי כל חייל, "בכל רמת ניסיון", יכול להשתמש בהן. כחלק מחבילת הסיוע בסך 800 מיליון דולר שעליה הכריז ממשל ביידן ב-16 במרץ, קיבלו האוקראינים מארצות הברית גם 2,000 טילי Javelin ו-1,000 כלי נשק קלים נגד שריון.
מל"טים SwitchBlade: הועברו לקייב 100 מערכות אוויריות טקטיות לא מאוישות. למל"טים הקטנים, בגודל של בגט, ניתן להוסיף חומר נפץ. הגרסה העוצמתית ביותר של מל"ט זה יכולה לנוע במהירות של כ-180 קמ"ש והטווח שלה הוא 80 ק"מ. לגרסה הקלה טווח של 10 ק"מ.
מסוקי מי 17: חמישה מסוקים כאלו, שיכולים להגיע למהירות של 450 קמ"ש, סופקו לאוקראינים. המסוקים, מתוצרת רוסית במקור, היו שייכים בעבר לחיל האוויר של אפגניסטן, שכבר לא קיים יותר למעשה. הם משמשים בעיקר לתעבורה.
ספינות סיור: שלוש ספינות סיור נשלחו לאוקראינה בשנה שעברה. בסוכנות הידיעות רויטרס דווח עם העברתן כי מלחים אוקראינים התאמנו על כלי השיט בארצות הברית. בחודש שעבר חשף נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן כי הספינות "חומשו".
מכ"מים נגד מל"טים וארטילריה: ארבע מערכות כאלה הועברו לקייב. המכ"ם יכול לזהות סוללות אויב במרחק של 50 ק"מ, בתלות במזג האוויר ובפני השטח. הם כוללים גם מכשירים נגד מל"טים רוסיים.
6 צפייה בגלריה
האמר של צבא ארצות הברית בפולין ליד גבול אוקראינה
האמר של צבא ארצות הברית בפולין ליד גבול אוקראינה
האמר של צבא ארצות הברית בפולין ליד גבול אוקראינה
(צילום: רויטרס)
האמרים: לפחות 35 נשלחו אשתקד, ובסך הכול 70. ההאמרים, שנמצאים בשירות הצבא האמריקני ב-1983, עשו עלייה כמובן גם לישראל ונחשבים לרכבי השטח הנפוצים בצה"ל.

צ'כיה

טנקי T-72: הצ'כים שלחו לפי דיווחים כמה עשרות טנקים כאלו, שפותחו במקור בברית המועצות ונחשבים לטנקי המערכה הנפוצים בעולם. הטנקים חמושים בטילים מונחים סביר או רטפלקס.
6 צפייה בגלריה
T-72 של צבא אוקראינה
T-72 של צבא אוקראינה
T-72 של צבא אוקראינה. גם הצ'כים שולחים
(צילום: רויטרס)
נגמ"שים BVP-1: חמישה כלי רכב משוריינים כאלה הועברו לאוקראינה. הנגמ"שים, בעלי יכולות אמפיביות, מצוידים בין היתר בתותח 73 מ"מ.

טורקיה

מל"טים מסוג ביירקטאר TB2: המשלוח הראשון הגיע לאוקראינה ב-2019, ומאז נשלחו עוד עשרות. למל"טים אלו הייתה השפעה דרמטית על שדה הקרב בימים הראשונים של הפלישה הרוסית.
6 צפייה בגלריה
מל"ט ביירקטאר
מל"ט ביירקטאר
מל"ט ביירקטאר. "הטויוטה קורולה של המל"טים"
(צילום: AFP)
המל"טים יכולים להישאר באוויר למשך 25 שעות, והמפעיל שלהם יכול לשלוט בהם ממרחק של מאות מטרים. "הם הטויוטה קורולה של המל"טים", תיאר אותם ארון סטיין ממכון המחקר האמריקני "פוריין פוליסי". "הם לא עושים את כל מה שמכונית ספורט יקרה עושה, אבל עושים 80 אחוז".

מדינות נוספות

בסך הכול, יותר מ-30 מדינות סיפקו סיוע צבאי לאוקראינה. בין היתר ברשימה נכללות גרמניה, ששמה סוף למדיניות ארוכת השנים שלה של איסור ייצור נשק לאזורי לחימה. עד כה העבירו האוקראינים משגרי רקטות נגד טנקים, 500 טילי סטינגר, 14 נגמ"שים ותשעה הוביצרים. כמו גרמניה, גם שבדיה שינתה את מדיניותה הניטראלית. בסוף מרץ היא הודיעה שתספק לאוקראינה 5,000 מערכות נשק נגד טנקים.
צרפת סיפקה לקייב ציוד הגנה, בלגיה הבטיחה להעביר אלפי רובים ו-200 כלי נשק נגד טנקים, הולנד הודיעה שתשלח בין היתר 200 טילי סטינגר, פורטוגל הציעה לתת ציוד מגן כאפודים חסינים לכדורים, קסדות וכן אמצעי ראיית לילה, רימונים ותחמושת ואילו קנדה שלחה אף היא קסדות ואפודים, בין היתר.