אחים לנשק: ב-7 באוקטובר, באותה שבת שחורה, לחמו יחד יהודים וערבים ישראלים זה לצד זה נגד מחבלי חמאס. בשיחה עם ynet סיפרו רב סרן א', קצין אג"ם של גדוד הסיור הבדואי, ורב סרן מ', גם הוא מהגדוד שבגזרה הדרומית, כיצד יצאו מהר אל השטח ברגע ששמעו על מתקפת הפתע של חמאס, ואיך, יחד עם לוחמים וקצינים נוספים, חתרו למגע, חיסלו עשרות מחבלים וסייעו בשחרור מוצבים.
"הייתי בבית באותה שבת", סיפר א'. "קיבלתי טלפון ראשון על מה שמתרחש בגזרת עזה, ובמקביל אני מקבל הודעות מקצין המודיעין שגם התקשר אליי ישירות. התארגנתי ועליתי על מדים והתחלתי לנסוע דרומה. רוב הקצינים ומפקדי הגדוד, בהם אני והסמג"ד וחניך, הגענו בסביבות השעה 10:30 לבסיס בדרום. התארגנו ועלינו על ציוד ובשעה 11:10 היינו בגזרה והתחלנו לסרוק בצמתים ובנתיבי פינוי ויציאה של אמבולנסים.
3 צפייה בגלריה
גדוד הסיור הבדואי הוא אחד הכוחות הבולטים בגזרה הדרומית
גדוד הסיור הבדואי הוא אחד הכוחות הבולטים בגזרה הדרומית
א', קצין האג"ם של גדוד הסיור הבדואי
"היינו חבורה של חמישה קצינים וכמה לוחמים מהדרום. היינו כוח מצומצם והמשכנו לצבור את סדר הכוחות (סד"כ) עם מה שיש. לקח כשעתיים לטהר את הצמתים ברגל"
הכותרת
להפוך את עזה ל"שטח B נחות" | היום שאחרי המלחמה עפ"י יעקב נגל
19:59
"התחלנו לנוע צפונה ונתקלנו בחוליית מחבלים שארבה לנו באזור קיבוץ מגן. אלה היו שני מחבלים שהסתתרו בשיחים. אחרי שחיסלנו אותם המשכנו קדימה. היינו חבורה של חמישה קצינים וכמה לוחמים מהדרום. היינו כוח מצומצם והמשכנו לצבור את סדר הכוחות (סד"כ) עם מה שיש. לקח כשעתיים לטהר את הצמתים ברגל. בצומת גבולות הגיעו עוד כמה לוחמים ואז קיבלנו התרעה על עוד היתקלויות במוצב סופה, שעוד לא טוהר.
"הבנו שיש שני מחבלים שהתבצרו בחדר וניהלו אש עם הכוח בפנים. אחד הקצינים ראה בזווית העין שיש שני טנדרים של מחבלים שחונים בצד. בדיעבד, ואחרי סריקה, נתקלנו במארב. אנחנו הבנו שאף אחד לא הגיע לטנדרים האלה, וביקשנו להגיע לשם. היו לא מעט חיילים פצועים שהיה צריך לפנות אותם. כוח קטן, בפיקוד הסמג"ד, התקדם למקום. ראינו שם כמות אדירה של חומר נפץ, רימונים ונשקי קלאצ'ניקוב ומטענים. כאשר הגענו לקצה הטנדר נפתחה עלינו אש מאסיבית משני מחבלים שהסתתרו בפרדסים סמוכים. אחד החיילים נפגע מכדור בצוואר, והשבנו באש. חיסלנו את שני המחבלים שארבו לכוחות צה"ל".
הלוחמים פינו את החייל לבית החולים סורוקה והמשיכו בסריקות במוצב סופה. "חזרנו וקיבלנו עוד משימות, אחרי שהבאנו את כל הסד"כ הגדודי, והתחלנו לסרוק ולחפש נעדרים וחוליות מחבלים שמסתתרות בשטח. ב-24 השעות הראשונות נתקלנו שמונה פעמים במחבלים שהסתתרו בשטח, כל פעם שניים-שלושה מחבלים".
3 צפייה בגלריה
גדוד הסיור הבדואי הוא אחד הכוחות הבולטים בגזרה הדרומית
גדוד הסיור הבדואי הוא אחד הכוחות הבולטים בגזרה הדרומית
לוחמי גדוד הסיור הבדואי
"החיבור שלי ליישובים בעוטף הוא משהו שבלתי ניתן להסברה", סיפר א'. "אני עשר שנים בצבא ועשר שנים בגזרה הזו של כרם שלום. את הרבש"צים אני מכיר באופן אישי, גם את אלה שנפלו. גדוד הסיור הבדואי הוא משפחה שלהם במלוא מובן המילה"
במהלך אותו היום הצליחו לוחמי הגדוד לחסל כ-20 מחבלים בשטחי ישראל, כאשר במקביל הם מסייעים לכוחות החילוץ וההצלה לפנות פצועים מהמוצבים ומהיישובים אליהם הצליחו להגיע.
"החיבור שלי ליישובים בעוטף הוא משהו שבלתי ניתן להסברה", סיפר א'. "אני עשר שנים בצבא ועשר שנים בגזרה הזו של כרם שלום. את הרבש"צים אני מכיר באופן אישי, גם את אלה שנפלו. גדוד הסיור הבדואי הוא משפחה שלהם במלוא מובן המילה.
"יש לי תחושות מעורבות כעת. יש עצב על האנשים שנפלו, אבל אנחנו עם הפנים קדימה לעבר הניצחון. זה מה שמאפיין את הצבא ואת הגדוד שלי בפרט. אנחנו עדיין נמצאים בתוך הזירה הדרומית ונמשיך לפעול ולא נעצום עין עד שננצח. אם אפשר לצטט את נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן. 'לא צריך להיות יהודי כדי להיות ציוני'. וזה מה שמאפיין אותנו".
כל אחד מהקצינים והחיילים בגדוד הוזעק לדרום, ורבים הגיעו עוד לפני שהוזעקו. רס"ן מ' מהגדס"ר הבדואי סיפר ל-ynet על הרגע שבו שמע על מתקפת הפתע: "אני רץ בשדות. ראיתי בחדשות שמתחיל אירוע חריג בגזרת עזה. הבנתי מהר מאוד שזה אירוע חריג. לקחתי את האוטו ונסעתי מהר לגזרה. הבנתי מהחדשות שהכבישים מלאים במחבלים. חברתי לגדוד בצאלים, לקחתי נשק, ואני דוהר למוצב סופה. למה סופה? כי בעבר פיקדתי על המוצב והבנתי שזה מוקד של מחבלים. הגענו לפאתי סופה, פרקנו יחד עם קצין וקשר, התקדמנו למוצב. נתקלנו בחוליית מחבלים שארבה לנו. הם הצליחו להפתיע אותנו. נתנו מכת אש, אבל הצלחנו לחסל אותם. אחד החיילים נפצע.
"המקצועיות של המחבלים לא בשמיים. איפה שצה"ל התקיל אותם הוא ניצח והרג – וזה נגמר מהר. איפה שהם הפתיעו, גם שם הצלחנו לקחת את המושכות וכבשנו מחדש"
"במוצב ראינו כוח שמנהל לחימה עם אויב שחדר למוצב. הכוח מהר מאוד הצליח להשתלט על המוצב ולכבוש אותו מחדש. הצלחנו להחזיר את המוצב לשליטתנו תוך זמן קצר".
לאחר מכן המשיכו הלוחמים צפונה לכרם שלום, לפרדסים, וכבשו מוצב נוסף מחדש יחד עם כוח של גולני. "לאחר מכן יום ולילה סרקנו את שטח הפרדסים וכמעט כל לילה פגשנו לפחות מחבל אחד או שניים. היו שם הרבה מחבלים", סיפר מ'. "אני לא אשקר, ביום הראשון, כמו כל עם ישראל והצבא, הופתענו. אבל בצהריים התחלנו להשתלט על המצב. המוטיבציה מאוד גבוהה. גם בגדס"ר הבדואי וגם בכל חטיבות החי"ר. יש פה צבא חזק שיודע לתקוף וחמאס חווה את עוצמתנו עכשיו.
"בהיתקלות הראשונה והשנייה אפשר היה להבין שהמקצועיות של המחבלים היא לא בשמיים. איפה שצה"ל התקיל אותם הוא ניצח והרג – וזה נגמר מהר. איפה שהם הפתיעו, גם שם הצלחנו לקחת את המושכות וכבשנו מחדש. לא ראינו איזה משהו מיוחד. הלחימה היא לוחמת גרילה ולא ברמה גבוהה. לומר שהופתענו מרמת מקצועיות? לא. בכל פעם שנתנו את מכת האש - המכה של הגדס"ר הבדואי הכריעה. אני מבטיח לכל העם שהתושבים של העוטף יחזרו והאזור הזה יחזור לשגשג, נפתח את הגנים, בתי הספר וכל מה שהיה פה, ונבנה את הכל הרבה יותר טוב. זו ההבטחה שלי ושל המפקדים שלי בצבא".