1 צפייה בגלריה
עמיחי שיקלי
עמיחי שיקלי
"חשש אמיתי לזהות המדינה". עמיחי שיקלי ומכתב הבוגרים
(צילום: משה מזרחי)
318 בוגרי מדרשת תבור, המכינה הקדם-צבאית אותה ניהל שר התפוצות עמיחי שיקלי (הליכוד) לפני כניסתו למערכת הפוליטית, פרסמו מכתב הממוען אליו ומבקר את תמיכתו במהפכה המשפטית שמובילה הקואליציה. "בפועלך האישי ובפועלה של ממשלת ישראל יש סתירה מובהקת של הערכים עליהם חינכת אותנו", כתבו. שיקלי, מצידו, שיבח את יוזמת הבוגרים "המלמדת על דאגה ואכפתיות לעתיד מדינת ישראל", אך הבהיר כי לא ייסוג מתמיכתו במהפכה המשפטית: "הפוסק האחרון צריך להיות העם באמצעות נבחריו".
במכתב שפרסמו בוגרי המדרשה, נכתב כי הם פונים לשר התפוצות "מתוך חשש אמיתי לזהות המדינה ולפגיעה בערכים עליהם חינכת אותנו. כנבחר ציבור, שר וכמחנך, האחריות מוטלת עליך ואנו מאמינים ביכולתך ומצפים ממך להראות מהיגות אחרת בימים מפלגים אלה". הבוגרים טענו כי צעדי הממשלה בעניין המהפכה המשפטית "מסירים את הבלמים והאיזונים משיטת המשטר הישראלית באופן שייצר בפועל רשות שלטונית אחת, כל-יכולה".
לפי בוגרי המדרשה, "רבים מאיתנו מיישמים בימים אלו את אשר חינכת אותנו - 'אמור מעט ועשה הרבה', פועלים ליצירת החברה בה אנו רוצים לחיות ולוקחים חלק פעיל בהפגנות ובמחאות. כאשר אתה קורא לאזרחים המוחים מנותקים ואנרכיסטים, מזלזל בכנות דאגתם למדינה ומטיל ספק במחויבותם לציונות, דע שעלינו אתה מדבר, וזה כואב לנו".
בסיום מכתבם, בוגרי המדרשה קראו לשר התפוצות לעצור את החקיקה: "על בסיס העקרונות עליהם גדלת ושאותם הטמעת בנו, אנו יודעים שבליץ החקיקה הנוכחי איננו דרכך. אנו מצפים ממך לפעול לעצירת החקיקה וליצירת הידברות שתוביל לרפורמה ראויה, ברגישות וביעילות ולא בפזיזות מסוכנת. עמיחי שאנחנו מכירים לא היה נותן לזה יד".
שר התפוצות פרסם מכתב תגובה לפנייתם של בוגרי המדרשה, ופתח בתשבוחות לשולחי המכתב: "אני רואה ערך ביוזמה ובמעורבות שאתם מגלים, יוזמה המלמדת על דאגה ואכפתיות לעתיד מדינת ישראל". הוא הדגיש כי קצרה היריעה במכתבו מלהגיב לכל טענותיהם, אך העלה כמה טיעונים התומכים במהפכה המשפטית. לדבריו, "אני מאמין בכל לבי בצורך ברפורמה עמוקה. יש אינספור דוגמאות להתערבות הבוטה והבלתי מרוסנת של בג"ץ והמצב הזה בעיניי אסור שיימשך. בית המשפט העליון נטל לעצמו את הסמכות להיות פוסק אחרון בכל סוגייה מנהלית וערכית במדינה. זו אנומליה, הפוסק האחרון צריך להיות העם באמצעות נבחריו".
שיקלי תקף את חברי האופוזיציה, וטען כי "כל יום שבו האופוזיציה מסרבת להידבר ומציבה תנאים של עצירת חקיקה, דבר שלא קרה מעולם במדינת ישראל, הוא יום מבוזבז". הוא הדגיש כי הוא מאמין ופועל להידברות, וטען כי "יש נכונות אמיתית מצד הקואליציה להגיע לפשרות מסוימות". הוא סיכם את מכתבו בגינוי הקריאות לסרבנות, "קריאות לאלימות מפורשת של אהוד אולמרט ורון חולדאי", וביקש מהבוגרים לא לתת יד ולא לעמוד מנגד מול התבטאויות מסוג זה.