חמישה שבועות אחרי פרוץ מלחמת חרבות ברזל, מדינות ערב שהשתתפו בהסכמי אברהם מתמודדות עם מצב מורכב ולחצים מבית, אבל שומרות על הקשרים עם ישראל. לא היו ניתוקי יחסים, הורדת דרג ייצוג וגם לא החזרה פורמלית של שגרירים. שגרירי איחוד האמירויות ובחריין לא נמצאים בישראל מאז פרוץ המלחמה מסיבות אישיות בלבד, והם לא נקראו לחזור לארצם להתייעצות כפי שעשו שבע מדינות אחרות. ההסבר נעוץ בכך שגם אם לא יודו בזה רשמית, כל מדינות הסכמי אברהם רואות בחמאס ארגון טרור נורא שמשרת את איראן.
משרד החוץ החליט עם פרוץ הלחימה להחזיר לארץ את כל הדיפלומטים הישראלים ממדינות אלה, וזאת מסיבות הקשורות לאבטחה. המהלך הזה גם הוריד את הלחץ על המדינות האלה להתעלם מהקריאות לגרש את השגריר הישראלי. כך הוחלט גם לגבי הדיפלומטים הישראלים בטורקיה. משרד החוץ לא יודה בזה, אבל במהלך הזה הוחלט גם לשלול מהצד השני את הקלף של גירוש השגריר הישראלי והשפלתו, כמו שעשו בעבר הטורקים.
הכותרת
המלחמה על ביטחון היהודים בעולם
26:33
5 צפייה בגלריה
שייח' מוחמד בן זאיד ויצחק הרצוג
שייח' מוחמד בן זאיד ויצחק הרצוג
נשיא איחוד האמירויות הערביות, שייח' מוחמד בן זאיד. לא שוברים את הכלים
(צילום: עמוס בן גרשום, לע"מ)
עוד שינוי במלחמה הזאת לעומת סבבי לחימה קודמים: קולה של ישראל במדינות ערב המתונות נשמע. יש קשב רב יותר לעמדות של ישראל ודוברים ישראלים עולים לשידור בתחנות הערביות. אופיר גנדלמן, דובר ראש הממשלה בשפה הערבית, הופיע למעלה מ-20 פעמים במצטבר בשתי רשתות טלוויזיה אמירותיות מובילות: סקיי ניוז בערבית ואל משהד. גנדלמן פעל גם מול דעת הקהל בבחריין.
דובר משרד החוץ בשפה הערבית, ליאור בן דור, מופיע ברשתות הערביות, וכמוהו גם פרשנים ישראליים דוברי ערבית כמו מאיר מסרי מהאוניברסיטה העברית. ישראל נוכחת בתקשורת הערבית, וגם אם תמיד צריך יותר, אי-אפשר לומר שהזירה מופקרת.

נמנעו החלטות נגד ישראל

אפשר לראות כי לאורך הזמן הייתה מגמה של שינוי שאילצה את המדינות, לפחות כלפי חוץ, לגנות את מדינת ישראל, מתוקף מקומן בעולם הערבי – אך בפועל המדינות הללו לא מעוניינות בניצחון חמאס, שבבירור מזכיר להן את המלחמה נגד דאעש, ולא מעוניינות בעליית הציר האיראני ובהגדלת כוחו.
5 צפייה בגלריה
יורש העצר וראש ממשלת בחריין, שייח' סלמאן בן חמד אל-ח'ליפה
יורש העצר וראש ממשלת בחריין, שייח' סלמאן בן חמד אל-ח'ליפה
משמאל: יורש העצר וראש ממשלת בחריין, שייח' סלמאן בן חמד אל-ח'ליפה
(צילום: רויטרס / Saudi Press Agency / Handout)
בימים הראשונים למלחמה איחוד האמירויות נמנעה מלגנות את ישראל, גם במקרים שבהם כמעט כל מדינות ערב הוציאו גינויים, כמו באירוע השיגור הכושל של הג'יהאד האסלאמי שפגע בבית החולים אל-אהלי ברצועה ופורסם בכל מדינות ערב כתקיפה ישראלית. קיים פער גדול בין ההתבטאויות של מדינות הנורמליזציה בפורומים גדולים של מדינות ערב, בפגישות בין מנהיגים ובהודעות רשמיות של משרדי החוץ, ובין המעשים שלהן בפועל. אפשר היה לראות זאת בבירור במהלך הפסגה שהתקיימה אתמול (שבת) בריאד.
בשבועות האחרונים התקיימו הפגנות גדולות גם במדינות הנורמליזציה – איחוד האמירויות, בחריין ומרוקו, וגם במצרים ובירדן. ההפגנות התקיימו בעיקר בימי שישי אחרי התפילות. בירדן כוחות הביטחון המקומיים הדפו את המפגינים ומנעו מהם להגיע לגבול תוך שימוש באמצעים כמו גז מדמיע. ההפגנות הללו הן יותר בגדר "פריקת מתח" עבור הציבור, והמשטרים מאפשרים אותן, אבל ההערכה היא כי מדובר רק בניסיון לאפשר לציבור להביע את דעתו ולא בהחרפת היחסים עם ישראל.
חוסר הרצון של מדינות הנורמליזציה להחמיר את היחסים עם ישראל נראה בבירור במהלך ההכנות לפסגה הערבית-אסלאמית שהתקיימה בריאד. היום הייתה אמורה להתקיים פסגה אסלאמית, אך סעודיה הודיעה בסוף השבוע כי הוחלט לאחד אותה עם הפסגה הערבית שנקבעה לאתמול, ושתי הפסגות התקיימו יחד.
5 צפייה בגלריה
נשיא מצרים עבד אל-פתאח א-סיסי מגיע לפסגה הערבית-אסלאמית בסעודיה
נשיא מצרים עבד אל-פתאח א-סיסי מגיע לפסגה הערבית-אסלאמית בסעודיה
נשיא מצרים עבד אל-פתאח א-סיסי בפסגה הערבית-אסלאמית בסעודיה
(צילום: רויטרס / Saudi Press Agency / Handout)
אתמול פורסם באל-ערבי אל-ג'דיד כי לפי מקורות "מחצית משרי החוץ של המדינות החברות בארגון לשיתוף פעולה אסלאמי דרשו למזג את שתי הפסגות (הפסגה הערבית והפסגה האסלאמית), וסעודיה הסכימה לכך". אותם מקורות אמרו כי מיזוג הפסגות נובע מהיעדר הסכמה לגבי החלטות חשובות נגד ישראל וכי מדינות משפיעות בליגה הערבית מנעו הצעות שכללו לחץ משמעותי על ישראל ל"הפסקת התוקפנות". ההנהגה הפלסטינית רצתה דווקא להשאיר את הפסגות מפוצלות, כך נמסר, כדי שתהיה תשומת לב רבה יותר ל"תוקפנות בעזה".
בשישי פורסם באל-ערבי אל-ג'דיד כי התעוררו חילוקי דעות לגבי מספר הצעות שעלו במהלך ישיבת ההכנה של שרי החוץ, שקדמה לפסגה. לטענת המקורות שצוטטו בכלי התקשורת הקטארי, הועלו הצעות כמו איסור על שימוש בבסיסים האמריקניים במדינות ערב כדי לספק נשק ותחמושת לישראל, הקפאת היחסים הדיפלומטיים, הכלכליים, הביטחוניים והצבאיים הערביים עם ישראל, שימוש בנפט ובלחץ כלכלי לעצירת ה"תוקפנות בעזה", מניעת טיסות ישראליות במרחב האווירי של מדינות ערב והקמת ועדה ערבית שתסתובב בעולם לצורך פגישות, לשם "עצירת התוקפנות" – אך חלק מהמדינות הערביות התנגדו להצעות הללו.
נוסף על כך, בישיבה הועלתה הצעה לכתיבת פסקה המגנה הרג של אזרחים משני הצדדים, הישראלי והפלסטיני, אבל עיראק, אלג'יריה ותוניסיה התנגדו לניסוח בצורה חריפה ונוצר ויכוח גדול באולם שהביא להפסקת הישיבה למשך שעתיים.
5 צפייה בגלריה
מנהיגים ערבים פסגה הערבית-אסלאמית סעודיה ריאד ערב הסעודית
מנהיגים ערבים פסגה הערבית-אסלאמית סעודיה ריאד ערב הסעודית
מנהיגים בפסגה הערבית-אסלאמית בריאד
(צילום: Handout / IRANIAN PRESIDENCY / AFP)
גורמים בציר ההתנגדות הביעו לא פעם את זעמם על המדינות הערביות שמשתפות פעולה עם ישראל וישנם גם קמפיינים כלכליים הקוראים לחרם עליהן. חזאם אל-אסד, חבר הלשכה המדינית של החות'ים בתימן, כתב אתמול בחשבון ה-X (טוויטר לשעבר) שלו אחרי הפסגה הערבית-אסלאמית: "האם ציפיתם לתוצאות מכובדות מהפסגה שמארחת הכיפה הציונית שמגינה על ישראל (סעודיה)? אין על מי לסמוך מלבד אללה ואנשי הג'יהאד וההתנגדות בעזה ומחוצה לה. עם הגידול בקורבנות והשהידים והעלייה בסבל, באים הניצחון וההקלה".
גם סגן נשיא טורקיה אמר בחמישי לאל-ג'זירה: "אנו משוחחים עם קטאר, איחוד האמירויות, סעודיה, מצרים וירדן בהרחבה על המצב בעזה. חלק ממדינות ערב לא לוחצות להפוגה הומניטרית בעזה והן שותפות למלחמה".
כבר בשבוע שעבר מסר מקור דיפלומטי לאל-ערבי אל-ג'דיד כי יש חילוקי דעות בין מדינות ערב בנוגע לסיכומים שעתידים לצאת מוועידת החירום בריאד. חלק מהגורמים מהמפרץ מסרבים להשתתף במימון שעלול להביא לחיזוק חמאס.
5 צפייה בגלריה
תקיפת צה"ל בעזה
תקיפת צה"ל בעזה
תקיפת צה"ל בעזה. בציר ההתנגדות זועמים על המדינות שמשתפות פעולה עם ישראל
(צילום: Fadel Senna / AFP)
בשבוע שעבר, לפני הפסגה, פורסמה הודעה מהמפגש של המפלגות והכוחות הלאומיים האסלאמיים בלבנון: "אנו קוראים למדינות ערב לנתק את היחסים עם ישראל ותומכיה ולנתק את הנפט והגז מכל המדינות התומכות בישראל. אנו קוראים לפסגה הערבית בריאד, שהחלטותיה יהיו תואמות לדופק של ההמונים והעמים בעולם. אנו קוראים להפגנות וצעדות גדולות מול שגרירויות של מדינות התומכות בישראל. כוחות ההתנגדות בפלסטין, בראשות חמאס, הם תנועות שחרור לאומיות".

"הסכמי אברהם כאן כדי להישאר"

ישראל מבצעת פעילות מדינית ענפה כדי לתחזק את היחסים עם המדינות שאיתן נחתמו הסכמי אברהם. לצד מגעים המתקיימים עם דרגים בכירים במדינות אלה, המוסד והשב"כ מצויים בקשר עם הארגונים הביטחוניים כדי לתדרך אותם ואף להקרין בפניהם את סרטון הזוועות של חמאס. המטרה היא לקנות לגיטימציה או לפחות הבנה לצעדיה של ישראל.
לפני כשלושה שבועות, בדיון שיזם איגוד הארגונים היהודיים באירופה (EJA), הסביר ראש ועדת חוץ וביטחון של המועצה הלאומית הפדרלית של איחוד האמירויות, ד"ר עלי ראשיד אל נועיימי, מדוע הסכמי אברהם חזקים ויעמדו במלחמה הזאת: "בכל פעם שיש קרבות בעזה שואלים אותנו אם הסכמי אברהם יבוטלו. אני חוזר ואומר: הסכמי אברהם כאן כדי להישאר! זה לא הסכם בין ממשלות אלא פלטפורמה שאמורה להבטיח שתושבי האזור כולו ייהנו מביטחון, יציבות ושגשוג. זה העתיד שלנו, ולכן אני גם לא מדבר במונחי נורמליזציה ומדבר על מעבר לזה - על מעורבות בין העמים".
נועיימי הוסיף: "אנחנו רוצים שכולם יכירו ויקבלו את זה שישראל נמצאת שם כדי להתקיים ושהשורשים של היהודים, והנוצרים, אינם בניו יורק או בפריז אלא כאן באזורנו. הם חלק מההיסטוריה שלנו והם צריכים להיות חלק מהעתיד שלנו. אנחנו רוצים לשנות את מערכת החינוך ואת הנרטיבים הדתיים. חשוב מאוד להבין שיש אויבים למה שאנחנו עושים. ארגוני הטרור האלה לא מכבדים חיי אדם. אל תיתנו להם להשיג את המטרות שלהם. אף אדם עם תחושה אנושית ושכל ישר לא יסכים לפיגוע הברברי שעשה חמאס ב-7 באוקטובר. אף אחד. אנחנו צריכים להבדיל בין חמאס לעם הפלסטיני. אויבינו ניצלו זאת. אנחנו צריכים את אלה שמאמינים בשלום, באירופה, בארה"ב ובכל מקום, כדי להתמודד עם נרטיב השנאה שאנו רואים בהפגנות שמתקיימות עכשיו בערים רבות בעולם".