בחודש שעבר דווח כאן שהיועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה מתנגדת להכנסת שב"כ ללוחמה בפשיעה משום שהחוק העוסק בארגון לא מסמיך אותה להתערב בכך. אולם חוקים ניתן לשנות, ורצוי לעשות זאת. על המדינה להשתמש עכשיו בכל משאביה להילחם בפשיעה בחברה הערבית, שכן אחרת - בעתיד נשלם מחיר יקר יותר.
את חומרת המצב הקיים ניתן לראות בשיעור מקרי הרצח: בהשוואה לאוכלוסייה היהודית, יש בחברה הערבית פי 11 יותר מקרי רצח. בשנת 2022 היו 34 רציחות במגזר היהודי - כ–0.9 מקרים ל-100 אלף איש. נכון לסוף מאי 2023 התרחשו בחברה הערבית 84 מקרי רצח (מאז המספר עלה כמובן), כ-10 מקרי רצח ל-100 אלף איש. חמור מזה, רק בכ-20% ממקרי הרצח בחברה הערבית הוגשו כתבי אישום, לעומת קרוב ל-70% בחברה היהודית. כלומר, פי 30 מקרי רצח לא מפוענחים.
אם נשווה זאת לחו"ל, האוכלוסייה היהודית בישראל נמצאת ברבעון הנמוך של המדינות האלימות (באיסלנד 0.2 מקרי רצח ל-100 אלף איש וביפן וסינגפור 0.3). החברה הערבית בישראל עדיין לא הגיעה לרמת המדינות האלימות ביותר, שם המספרים נעים בין 70 מקרי רצח ל-100 אלף איש בהונדורס ועד לכ-35 במקסיקו. אבל הנתון בה גבוה בהרבה מכל מדינות אירופה ואפילו מארה"ב (8.2 מקרי רצח ל-100 אלף איש ב-2022).
מקרי רצח הם סימפטום לעבריינות כללית שאינה קשורה רק באלימות גרידא, אלא גם עבירות כלכליות, סחיטה באיומים, בריונות בכבישים, גביית דמי חסות ועוד. האלימות משליכה גם על חיי היום יום. לדוגמה, החתונות במגזר הערבי המתרכזות בימי שישי. ביום זה בעיירה רהט למשל האנשים אינם יכולים לישון בשל רעש הירי והורים מזהירים את ילדיהם מסכנת כדור תועה בחוץ. היריות הללו מהוות מעין הפגנת כוח של המשפחות המתחתנות. למעוניינים, יש ברהט אפילו שירות של השכרת רובים לחתונה. האם מישהו היה מקבל התנהגות כזו בכפר סבא? המשטרה באמת לא יכולה למנוע ירי בחתונות אלו אם באמת תרצה?
הכנסת שב"כ לטיפול בפשיעה צריכה להיות מלווה בכלים משפטיים מתאימים ויש כאלו גם במדינות דמוקרטיות. באנגליה עבר בשנה שעברה חוק המאפשר לרשויות לדרוש מכל אדם שיש בידו רכוש רב שנראה לא מתאים להכנסתו המוצהרת, להסביר בפירוט כיצד רכש אותו. אם אין בידו הסבר לכך, הממשלה יכולה להחרים את ביתו ו/או מכוניותיו ו/או כל נכס אחר. החוק התברר כאפקטיבי מאוד נגד ארגוני פשיעה והלבנת הון.
באותה אנגליה, אגב, יכולה המשטרה לעצור אוהדי כדורגל לפני המשחק אם היא חוששת שהללו יתפרעו במשחק עצמו. דהיינו, "מעצר מונע" לפני ביצוע העבירה. ההליך עדיין שנוי במחלוקת אך בתי המשפט האנגלים הכריעו מזמן כי הוא תקף.
ד"ר אברהם טננבויםד"ר אברהם טננבוים
הבעיה היא שככל שמאחרים בתגובה התקיפה, כך מחריפה הבעיה והמחיר לפתרונה עולה. באל סלבדור מקרי הרצח הרקיעו שחקים. ב-2015 נרצחו שם 106 אנשים לכל 100 אלף איש. המנהיג הנוכחי נאיב בוקלה שנבחר ב-2019 פתח בשנה שעברה במבצע לחיסול הכנופיות. התוצאה היא ירידה דרסטית במספרים (מ–106 מקרי רצח ל-100 אלף איש ל-7.8 בלבד), אבל המהלך לווה במאסר של לא פחות מ-62 אלף איש. בקנה מידה ישראלי, הדבר משול למאסר של 100 אלף איש. המחיר הכבד נובע מכך שהמהלכים בוצעו מאוחר מדי. היה הרבה יותר יעיל (וזול) לנקוט פעולה נגד כנופיות הפשע כשהיו אלו בתחילת דרכן.
במקסיקו, מנגד, לא ננקטו פעולות מהותיות מקיפות נגד כנופיות הפשע והתוצאה היא שהן עדיין שולטות ברוב המדינה. אם וכאשר ירצה מישהו להילחם בכך, הנזקים יהיו כבדים מנשוא. המצב במדינות הללו הוא סימן אזהרה למצב המתפתח בחברה הערבית בישראל. מי שלא רוצה להכניס שב"כ היום, ימצא עצמו מחר נאלץ להשתמש בכלים חמורים הרבה יותר, ובמחיר יקר בהרבה.
  • השופט בדימוס ד"ר אברהם טננבוים הוא ראש החטיבה לקרימינולוגיה במחלקה ללימודים רב-תחומיים במכללת ספיר
מעוניינים להציע טור לערוץ הדעות של ynet? שלחו לנו opinions@ynet.co.il