בליכוד גוברת התסיסה לנוכח האפשרות שהכנסת תדון בזמן המלחמה בחוק רבני ערים ("חוק הרבנים") שמקדמות ש"ס והציונות הדתית. השר עמיחי שיקלי וחברי כנסת נוספים בליכוד דורשים להוריד מסדר היום את החוק שלוקח את הכוח מידי הרשויות המקומיות ומעביר אותו למועצת הרבנות הראשית ולשר לשירותי דת. "זו לא העת לקידום חקיקה שנויה במחלוקת אלא עת לאחדות שורות", אמר השר שיקלי שפנה בנושא עם עוד ח"כים ממפלגתו לראש הממשלה בנימין נתניהו.
2 צפייה בגלריה
שמחה רוטמן ואריה דרעי  במליאת הכנסת
שמחה רוטמן ואריה דרעי  במליאת הכנסת
חברי הכנסת דרעי ורוטמן. ש"ס והציונות הדתית מקדמות את החוק
(צילום: רפי קוץ)
ועדת החוקה של הכנסת בראשותו של ח"כ שמחה רוטמן (הציונות הדתית) קבעה לקיים דיון היום (שלישי) בחוק שנידון כבר בכנס הקיץ הקודם וירד מסדר היום ביולי בשנה שעברה יחד עם חוקים נוספים של המהפכה המשפטית. לפי הצעת החוק, שיזמו ח"כ רוטמן וארז מלול (ש"ס), השר לשירותי דת יקבע את הצורך במינוי רבני שכונות. מקרה כזה עלול להוביל למינויי מקורבים ותוספת תקנים בניתוק מצורכי הקהילה המקומית.
סיעת המחנה הממלכתי של השר בני גנץ הודיעה כי תטיל וטו על קידום הצעת החוק, וגם סיעת הימין הממלכתי של השר גדעון סער הודיעה על התנגדות למהלך. מיד לאחר מכן הודיעה הקואליציה כי היא מתכוונת להמשיך ולקדם את החוק, ובליכוד אמרו ש"המחנה הממלכתי הם אלו שהפרו את ההסכם עוד קודם לכן כשהצביעו נגד התקציב, כשגנץ טס לארה"ב ללא אישור וללא תיאום מראש עם ראש הממשלה בנימין נתניהו, ובהצבעות נוספות שבהן לא שיתפו פעולה עם הקואליציה". גורמים בליכוד טענו: "הסכם לא יכול להיות חד-צדדי".
2 צפייה בגלריה
עמיחי שיקלי בכנס של אוניברסיטת רייכמן
עמיחי שיקלי בכנס של אוניברסיטת רייכמן
"החוק האחרון שנכון לקדם בשעת מלחמה". השר שיקלי
(צילום: מוטי קמחי )
אלא שנשמעו עוד ועוד קולות בליכוד שקוראים כאמור להוריד את קידום החוק מסדר היום. "'לך כנוס את כל היהודים' זהו צו השעה, אסור לנו לתת בעת הזו תירוצים לאלה בתוכנו השואפים לפירוד ומריבה", ציין השר שיקלי שפנה בנושא לראש הממשלה נתניהו יחד עם חברי הכנסת משה סעדה ודן אילוז.
שיקלי ציין עוד: "כל החלטה של ממשלת ישראל וכנסת ישראל צריכה לענות בעת הזו על שאלה אחת: האם ההחלטה מקדמת אותנו בהשגת יעדי המלחמה, בחיזוק הכלכלה ובחיזוק הלכידות החברתית. חוק רבני ערים שמקדמות מפלגת ש"ס ומפלגת הציונות הדתית הוא חוק שאפשר לקיים עליו ויכוח נוקב בעתות שגרה, ומכיוון שהוא שנוי מאוד במחלוקת - הוא האחרון שנכון לקדם בשעת מלחמה".
ח"כ אלי דלל מהליכוד השמיע גם הוא עמדה נחרצת: "אולי ישנם כאלה ששכחו אבל בטנק בעזה או בגבול הצפון נמצאים כרגע יחד חיילים שחושבים אחרת והתגייסו להילחם יחד והשאירו הכול בצד. כמוהם גם אנחנו נבחרי הציבור לא צריכים להתעסק במה שעלול ליצור פירוד, ויכוח ופילוג. שום חוק לא שווה את זה בעת הזו - כן, גם לא חוק הרבנים".
לביקורת על המהלך הצטרפה גם חברת המפלגה טלי גוטליב: "הפעם לא אתן שישתמשו בי לקידום חוק שחוץ משיסוי ופילוג בזמן מלחמה לא יעשה דבר. אני פונה לכל חברי הליכוד להתנגד להעלאת חוק הרבנות החדש. זה לא הזמן. יש מקום לדון בחוק הזה בכובד ראש ולהימנע בעת הקשה הזו מהרעשה מיותרת. מספיק".
במרכז השלטון המקומי שבו וחזרו על התנגדותם להצעת החוק: "הסמכות לקביעת הרבנים היא אך ורק של ראשי הרשויות ומועצת העיר שנבחרו בבחירה ישירה על-ידי התושבים ומייצגים אותם. לא נאפשר מעמסה על הקופה הציבורית העירונית, בטח ובטח בעת הזאת שבה הרשויות נושאות בנטל המרכזי במצב המלחמה שבו אנו מצויים זה חמישה חודשים".
יו"ר מרכז השלטון המקומי וראש העיר מודיעין חיים ביבס כתב ליו"ר ועדת החוקה רוטמן: "הצעת החוק שבנידון עולה לדיון בוועדה בראשותך. נבקש לשוב ולהדגיש כי השלטון המקומי מתנגד לכל הטלת חובות חדשות על הרשויות המקומיות, ולכל פגיעה ביציבות הקופה העירונית".
פורסם לראשונה: 23:36, 18.03.24