3 צפייה בגלריה
הקבינט מדיני-בטחוני ואבו מאזן
הקבינט מדיני-בטחוני ואבו מאזן
ישיבת הקבינט המדיני-ביטחוני אתמול, ואבו מאזן
(צילום: קובי גדעון /לע"מ)
הקבינט המדיני-ביטחוני אישר מספר צעדים אשר יינקטו מול הרשות הפלסטינית, בעקבות פנייתה לבית הדין הבינלאומי לצדק בהאג כדי שיבחן את "חוקיות הכיבוש הישראלי". "לא נשב בחיבוק ידיים ונגיב ככל שנידרש", נמסר בהודעה שפורסמה בצהריים (שישי).
רשימת הצעדים שתנקוט ישראל, כפי שנמסר בהודעה מטעם הקבינט: העברה של כ-139 מיליון שקלים מתוך כספי הרשות הפלסטינית לנפגעי הטרור לצורך קיום פסק הדין בתיק "ליטבק", שמפצה משפחות של קורבנות טרור שנרצחו מפיגועי טרור פלסטיני. כמו כן החלה מיידית של קיזוז תשלומי הרשות למחבלים ובני משפחותיהם לשנת 2022 בהתאם לדו"ח מערכת הביטחון.
בנוסף הוחלט על הקפאה של תוכניות בנייה של הפלסטינים בשטחי C "בעקבות ניסיונות השתלטות לא חוקיים של הרשות הפלסטינית, בניגוד להסכמים הבינלאומיים", שלילת הטבות לאח"מים שמובילים את המאבק המשפטי-מדיני נגד ישראל. עוד יינקטו פעולות מול ארגונים ביו"ש שמקדמים פעילות טרור או כל פעילות עוינת, לרבות פעילות מדינית-משפטית נגד ישראל בכסות של פעילות הומניטרית.
תיעוד מכינוס ישיבת הקבינט המדיני-ביטחוני
(צילום: רועי אברהם /לע"מ)

3 צפייה בגלריה
הקבינט מדיני-בטחוני התכנס לישיבה ראשונה מאז הקמת הממשלה
הקבינט מדיני-בטחוני התכנס לישיבה ראשונה מאז הקמת הממשלה
נתניהו חזר לשולחן הקבינט, אתמול
(צילום: קובי גדעון /לע"מ)
3 צפייה בגלריה
אלי כהן
אלי כהן
"ישראל תגבה מחיר על כל ניסיון פגיעה בישראל בזירה הבינ"ל". שר החוץ אלי כהן
(צילום: אלכס קולומויסקי)
שר החוץ אלי כהן התייחס להחלטת הקבינט ואמר כי "הרשות לא מעוניינת בפתרון וגם לא מעוניינת בשיפור אמיתי במצבם של הפלסטינים. כל עניינה הוא פגיעה בישראל. שורת הצעדים עליהם החליטה ישראל נועדו להבהיר - שישראל תגבה מחיר על כל ניסיון לפגוע בישראל בזירה הבינלאומית".
השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר אמר כי "ממשלת הימין שלנו מסמנת כיוון. קיבלנו החלטה בקבינט לנקוט בצעדים מידיים נגד הרשות הפלסטינית ובכיריה. מקווה ומאמין שיינקטו עוד צעדים נגד מי שתומך בטרור ומנסה להפעיל לחץ על ישראל".
שר האוצר בצלאל סמוטריץ' הגיב על ההחלטה ואמר כי "כפי שדרשנו בהסכם הקואליציוני, אנחנו שמים סוף לחגיגת הטרור של הרשות הפלסטינית, לתשלומים למחבלים ולהטבות שהם מקבלים מאיתנו. מי שפועל נגדנו - ישלם על כך מחיר כבד. וזו רק ההתחלה".
אתמול, בצעד די חריג, פרסמה לשכת רה"מ תמונות ואפילו סרטון מהישיבה. כמה שעות לאחר הפצת התמונות, ביקשה לשכת ראש הממשלה להחליף את אחת מהן וטשטשה את שנכתב בפנקס של שר החוץ אלי כהן. כל שרי הקבינט הוחתמו על טופס סודיות שבו התחייבו שלא להדליף את תוכן הדיון.
במהלך הדיון המליצה מערכת הביטחון המליצה על סנקציות אישיות נגד בכירי הרשות שהיו מעורבים בפנייה להאג. עצם הדיון על צעדי ענישה נגד הרשות הפלסטינית, בשל הפנייה להאג, נחשף בשל טעות שנעשתה בלשכת רה"מ, שהפיצה, כאמור, תמונות מהדיון הראשון של הקבינט. בתמונה ניתן היה לראות בבירור במצגת שהחזיק מתאם פעולות הממשלה בשטחים האלוף רסאן עליאן, שנכתב "צעדי תגובה לפניית הפלסטינים ל-ICJ".