כריסטיאן אמנפור, הכתבת הבכירה של רשת CNN, הייתה אמורה לראיין אתמול (יום ד') בניו יורק את נשיא איראן איברהים ראיסי – שנאם בכינוס השנתי של עצרת האו"ם. אמנפור סיפרה היום כי אנשי הנשיא דרשו ממנה להופיע לראיון בכיסוי ראש. היא סירבה לדרישה - והאיראנים ביטלו את הראיון. אמנפור היא בריטית-איראנית שנולדה בלונדון. בילדותה היא גרה בטהרן, לפני שחזרה לבריטניה.
בסדרת ציוצים בטוויטר כתבה אמנפור על גל ההפגנות ששוטף את איראן בעקבות מותה של מהסא אמיני בת ה-22 – שנעצרה על-ידי משטרת המוסר של טהרן, אחרי ש"התרשלה" בעטיית היג'אב שלה. "תכננתי לשאול אמש את הנשיא ראיסי על הנושא הזה ועל נושאים רבים אחרים", כתבה אמנפור, וציינה שזו הייתה אמורה להיות הפעם הראשונה שהנשיא ראיסי מתראיין על אדמת ארה"ב.
2 צפייה בגלריה
אמנפור וראיסי. הכתבת סירבה לעטות רעלה והראיון בוטל
אמנפור וראיסי. הכתבת סירבה לעטות רעלה והראיון בוטל
אמנפור וראיסי. הכתבת סירבה לעטות רעלה והראיון בוטל
(צילום: AFP/IRANIAN PRESIDENCY, AP)
הכתבת הוותיקה סיפרה לעוקביה כי אחרי שההכנות לראיון הושלמו היא ושאר עובדי CNN המתינו לראיסי, אך הוא לא הופיע. לפי אמנפור, 40 דקות אחרי שהראיון אמור היה להתחיל הגיע למקום אחד מעוזריו של הנשיא האיראני. "הנשיא, הוא אמר, הציע שאני אעטה כיסוי ראש מכיוון שמדובר בחודשים הקדושים מוחרם וצפר (חודשים בלוח השנה המוסלמי). סירבתי בנימוס".
"אנחנו בניו יורק, וכאן אין חוק או מסורת בקשר לכיסוי ראש. ציינתי שאף נשיא איראני בעבר לא דרש ממני את זה כשראיינתי אותם מחוץ לאיראן", צייצה הכתבת הבכירה כשהסבירה את החלטה.
"העוזר הבהיר שהראיון לא יתקיים אם אני לא אעטה כיסוי ראש. הוא אמר שזה 'עניין של כבוד' והתייחס ל'מצב באיראן' – ברמיזה להפגנות שסוחפות את המדינה. אמרתי שוב שאני לא יכולה להסכים לתנאי חסר תקדים ולא-צפוי שכזה. וכך הלכנו משם. הראיון לא התקיים. בשעה שההפגנות באיראן נמשכות ואנשים נהרגים, זה היה רגע חשוב לדבר עם הנשיא ראיסי", סיכמה אמנפור.
2 צפייה בגלריה
כריסטיאן אמנפור מחכה
כריסטיאן אמנפור מחכה
אמנפור והכיסא הריק. "הוא אמר שזה 'עניין של כבוד'"
איברהים ראיסי נבחר בשנה שעברה לנשיא איראן. בניגוד לקודמו בתפקיד חסן רוחאני, שנחשב למנהיג מתון, ראיסי הוא שמרן בצורה קיצונית. על רקע המהומות סביב מותה של מהסא אמיני תקף ראיסי בנאומו בניו יורק את ארצות המערב, והאשים אותן ב"מוסר כפול" בנוגע לזכויות נשים.