העיתונות הערבית עסקה הבוקר (יום שני) בהרחבה בפתיחת "פסגת הנגב" בשדה בוקר, בהשתתפות שרי החוץ של ישראל, ארצות הברית, איחוד האמירויות, מרוקו, בחריין ומצרים. הגעת שרי החוץ אתמול זכתה לכותרות ראשיות בעיתונים הערביים המובילים, אך לא תמיד לחיוב.
4 צפייה בגלריה
״פרס קיבוץ בוקר: הזוכה הישראלי והג׳וקר האמירותי!״
״פרס קיבוץ בוקר: הזוכה הישראלי והג׳וקר האמירותי!״
"פרס קיבוץ בוקר: הזוכה הישראלי והג'וקר האמירתי". שער אל-קודס אל-ערבי
4 צפייה בגלריה
שער העיתון אל-ערבי אל-ג׳דיד
שער העיתון אל-ערבי אל-ג׳דיד
שער העיתון אל-ערבי אל-ג׳דיד
4 צפייה בגלריה
שער העיתון אל-קודס אל-ערבי
שער העיתון אל-קודס אל-ערבי
שער העיתון אל-קודס אל-ערבי
ב"א-שרק אל-אווסט" היוצא לאור בלונדון ונחשב לבעל אוריינטציה פרו-סעודית נכתב בכותרת הראשית: "פסגת הנגב החלה בארוחת ערב לצורכי עבודה ותתחדש הבוקר". בתוך הכתבה צוין כי שרי החוץ שרק החלו את פגישותיהם אתמול בערב, טרם הגיעו להסכמה על נוסח הודעה משותפת לפסגה. עם זאת, העיתון הסביר כי ישנה תמימות דעים שחשיבות הפסגה היא בעצם קיומה מלכתחילה: "המפגש מושיב ביחד את שרי החוץ של ישראל, ארה"ב, מצרים, איחוד האמירויות, מרוקו ובחריין, לראשונה בתוך שטחי המדינה העברית".
בהמשך נכתב בידיעה כי מזכיר המדינה האמריקני, אנתוני בלינקן, מעוניין להיראות ביחד עם בעלות בריתה של ארה"ב במזרח התיכון בניסיון להבהיר שחרף עמדת ארה"ב בעניין הסכם הגרעין, אין משמעות הדבר שהיא מוותרת עליהן.

4 צפייה בגלריה
שער העיתון א-שרק אל-אווסט
שער העיתון א-שרק אל-אווסט
שער העיתון א-שרק אל-אווסט
בעיתון הבינערבי "אל-ערבי אל-ג׳דיד" שנמצא בבעלות קטארית סיקרו בעין ביקורתית הרבה יותר את הנעשה בפסגת הנגב תחת הכותרת: "הרחבת הנורמליזציה והבטחות בעניין הסכם הגרעין". הקטארים מנהלים אמנם יחסים מסוימים עם ישראל, אך אינם חלק מרכבת השלום של "הסכמי אברהם" ונוטים לבקר את ידידותיהן שנרמלו את יחסיהן עם ישראל, לראייתם על חשבון הסוגיה הפלסטינית.
בעיתון ערבי מוביל נוסף, "אל-קודס אל-ערבי" היוצא לאור בלונדון, סיקרו גם כן את פסגת הנגב שזכתה לכותרת הראשית של העיתון. הזווית שבה בחרו להתמקד בעיתון, שגם הוא מאופיין בסגנון ביקורתי כלפי ישראל לאורך השנים, היא השאיפה לבנות מעין ברית אזורית נגד האיום האיראני. "כינוס הנגב: תל אביב מציעה לשרי חוץ ערבים את האפשרות להקים ברית אזורית", כך נכתב, כשבתמונה המצורפת לידיעה הופיעה דווקא תמונה מפגישתם של יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן ובלינקן שביקר ברמאללה טרם הגיע לפסגה בשדה בוקר.
במאמר מטעם מערכת העיתון, הסגנון כבר היה פחות מנומס, כשבכותרת נכתב: "פרס קיבוץ בוקר: הזוכה הישראלי והג'וקר האמירתי". במאמר ציינו כי הפסגה בשדה בוקר מצטרפת למספר מפגשים מקדימים שנערכו בשבועות האחרונים: הביקור המפתיע של נשיא סוריה בשאר אסד באמירויות, הכינוס המשולש של בנט, א-סיסי ובן זאיד בשארם א-שייח, והמפגש בירדן בין מנהיגי מצרים, האמירויות ועיראק שהיו אורחיו של המלך עבדאללה.
כל המפגשים הללו, כך נטען, מתקיימים על רקע שני אירועים משמעותיים: הפלישה הרוסית לאוקראינה וההתקרבות לחתימה על הסכם הגרעין עם איראן. שתי ההתפתחויות האלה אכן טורפות את הקלפים עבור שחקנים רבים במזרח התיכון, שנאלצים לעדכן עמדות ולהתכונן למה שנראה כמו המציאות החדשה. הג'וקר האמירתי שאותו ציינו בכותרת רומז למדיניות המפתיעה של איחוד האמירויות שמקדימה את כל שאר השחקנים – שיחות עם נשיא טורקיה ארדואן, שהיה לא ידידותי במיוחד כלפיה, אירוח אסד ושיחות עם איראן. בעיתון אגב הזכירו שירדן לא שלחה את שר החוץ שלה לפסגת הנגב, בעיקר בשל הקרבה בעמדות לפלסטינים והאפשרות שהתפרצות זעם בזירה הפלסטינית תתרחב גם לשטח הממלכה השכנה.
בעיתון הלבנוני "אל-אחבאר" המזוהה עם הקו של חיזבאללה זלזלו בפסגה וכינו אותה "מפגש נחמה בנגב" - נחמה אמריקנית, כמובן, עבור ידידותיה במזרח התיכון לאחר שהיא בחרה בנתיב החזרה להסכם הגרעין עם איראן. באל-אחבאר התמקדו בבחירת הנגב כמקום שבו תתארח הוועידה ובעיקר בשדה בוקר. "השרים הערבים צריכים להבין מה הרקע שבגללו בחרה ההנהגה הישראלית במקום הזה: עבור הציונים יש סמליות להתנחלות שדה בוקר – מייסד הישות הישראלית, דוד בן גוריון, חי בה עד יומו האחרון במטרה לעודד את ההתנחלות בנגב, ושם הוא גם נקבר", נכתב. "דבר שני הוא שהמנגנונים הביטחוניים והפוליטיים הגבירו בשלב הזה את ההתנכלות לתושבי הנגב בניסיון להמשיך את הייהוד בו על חשבון תושביו המקוריים".
כמו כן, באל-אחבאר תהו מדוע יורש העצר הסעודי - שהביע לאחרונה נכונות לקיים יחסים עם מדינת ישראל בעתיד - לא שלח בעצמו נציג לפסגה. "למרות שהוא לא שלח נציג רשמי מטעמו, בפועל הוא חלק בלתי נפרד ממפגש שדה בוקר", נכתב.