מיכל הדר לובטון, אימו של רב"ט ניב לובטון ז"ל, לוחם גבעתי שהתאבד לאחר שגויס כמקור של מצ"ח, אמרה הבוקר בריאיון לאולפן ynet כי "ניב הופל על ידי צבא ההגנה לישראל". לדבריה, "הצבא מנסה לתקן וכולי תקווה שזה יקרה, ובראשית הדברים זה לקיחת אחריות. זה מתחיל להיאמר בדברי הרמטכ"ל וברשויות שרמסו לא רק אותו ואת חייו, גם אותנו".
אתמול באופן חריג מאוד, הזכיר הרמטכ"ל רב-אלוף הרצי הלוי בנאום שלו גם את "מי ששלחו יד בנפשם". בטקס הדלקת נר הזיכרון ברחבת הכותל המערבי אמר הלוי כי "מחר, ימלאו בתי העלמין ברבים שנותרו בשיברונם. מי שיקיריהם נפלו בקרב ולנוכח פני אויב, מי בתאונת אימונים או בדרכים, מי במחלה ומי ששלחו יד בנפשם. על כתפי כולם נטל של שכול וכאב, של זיכרון והנצחה".
3 צפייה בגלריה
ניב לובטון
ניב לובטון
"הכרחי כדי שנוכל להמשיך לשלוח ילדים לצבא". ניב לובטון
3 צפייה בגלריה
הרצי הלוי בטקס הממלכתי של יום הזיכרון לחללי צה"ל בכותל המערבי
הרצי הלוי בטקס הממלכתי של יום הזיכרון לחללי צה"ל בכותל המערבי
"על כתפי כולם נטל של שכול וכאב". הלוי בטקס הממלכתי לחללי צה"ל בכותל המערבי, אמש
(צילום: קונטקט)
על דברי הלוי אמרה לובטון כי "הגיע הזמן. חשפנו בעצמנו את גודל האסון הזה, שיש חיילים שמסיימים את חייהם בגלל סיבות אובייקטיביות שלהם או בשל נסיבות שהצבא גורם להן, וזו בהחלט התחלה של לקיחת אחריות כשהרמטכ"ל אומר בפומבי קבל עם ועדה את ההשתתפות שלו בצערן של המשפחות והיא הכרחית כדי להתחיל שינוי".
היא הוסיפה כי בדבריו עשה הרמטכ"ל מעשה "אמיץ, כנה, משמעותי וחשוב להמשך הקיום שלנו כחברה, כאנשים. זה הכרחי בכלל כדי שנוכל להמשיך לשלוח ילדים לצבא ההגנה לישראל ובפרט להיות לוחמים".
3 צפייה בגלריה
ניב לובטון
ניב לובטון
ניב עם האם מיכל
(צילום: אלעד גרשגורן)
סמל לובטן, שהיה חניך בקורס מפקדים, שלח יד בנפשו יום לאחר שרכזי מודיעין של מצ"ח ניסו לגייסו כסוכן. בעקבות בדיקה שנפתחה בנושא, הוחלט לנקוט צעדים פיקודיים נגד שורת מפקדים במשטרה הצבאית ובבית הספר למקצועות החי"ר אף שלחלק מהם לא הייתה אחריות ישירה למקרה.
לובטון, שהיה לוחם מצטיין בקורס מפקדי הכיתות, הזהיר את אחד משני הרכזים ששוחחו עמו כי הוא עתיד לפגוע בעצמו ונמצא במצוקה נפשית קשה. בעקבות המקרה, הוגשו בספטמבר 2019 כתבי אישום נגד שני רכזי המודיעין לבית הדין הצבאי, שמייחסים להם עבירות של ידיעות כוזבות, אי-קיום פקודה והתנהגות שאינה הולמת.