שר הביטחון בני גנץ החליט לאמץ ולאשר היום (שלישי) את המלצות ועדת המומחים בראשות תת-אלוף במיל' רן בשביץ, שקראה להרחיב את כמות המוכרים כנכי צה"ל, מקרב הלוחמים שהתאמנו בנחל המזוהם בחיפה, בעיקר בשנות ה-70 וה-80, וחלו בסרטן. עד כה הוכרו כנכי צה"ל חיילים לשעבר שחלו בשישה סוגים של סרטן, ומעתה משרד הביטחון יתמוך ויכיר ב"מסלול הירוק" המהיר והחדש ללוחמים, בכל אדם שחלה בכל סוג של סרטן, ובעברו הצבאי התאמן לפחות 30 ימים במי הנחל הנושק לבתי הזיקוק ומפעילי הכימיקלים.
בסך הכל הוכרו עד היום, ולאחר מאבק ממושך, כ-300 לוחמים לשעבר שחלו בסרטן בעקבות חשיפתם למי הקישון, ובמשרד הביטחון מעריכים כי מעגל ההכרה יגדל כעת עוד במאות. "זהו נחל שלא היו בו חיים", אמר היום מנכ"ל משרד הביטחון, אלוף במיל' אמיר אשל, "אירוע הקישון הוא קיצוני וייחודי שבו אנשי חיל הים נחשפו למצרף חסר תקדים של קוקטייל חומרים מסרטנים ומסוכנים".
5 צפייה בגלריה
הקישון מתחת לגשר בכביש 6 החדש בצפון
הקישון מתחת לגשר בכביש 6 החדש בצפון
"נחל שלא היו בו חיים"
(צילום: רשות ניקוז נחל הקישון)
5 צפייה בגלריה
שר הביטחון אישר: תורחב ההכרה בצוללי הקישון
שר הביטחון אישר: תורחב ההכרה בצוללי הקישון
גנץ אימץ את המלצות הוועדה בראשות תא"ל במיל' בשביץ. "צדק מאוחר, אך לא מאוחר מדי"
(צילום: אגף דוברות והסברה, משרד הביטחון)
5 צפייה בגלריה
שר הביטחון אישר: תורחב ההכרה בצוללי הקישון
שר הביטחון אישר: תורחב ההכרה בצוללי הקישון
במשרד הביטחון שוקלים להכיר בקרובי לוחמים שהתאמנו בנחל ונפטרו כמשפחות שכולות
(צילום: אגף דוברות והסברה, משרד הביטחון)
עיקר החיילים שהוכרו עד היום שירתו בשייטת 13, ביחידה הימית למשימות תת מימיות ובאגד הצניחה שנסגר בעבר. עם השינוי החדש, יוכרו כלל החיילים שהתאמנו בקישון וחלו בסרטן, ובהם חניכי קורס חובלים שהתאמנו במקום עד לעצירת האימונים בנחל ב-1980. כעת כאמור צפוי משרד הביטחון להכיר בעוד מאות לוחמים לשעבר כנכי צה"ל, ושוקלים להכיר בקרובי לוחמים לשעבר שהתאמנו בקישון, חלו בסרטן ונפטרו - כמשפחות שכולות.
בחודש מאי 2000 נחשף במוסף "7 ימים" של "ידיעות אחרונות" כי עשרות מלוחמי הקומנדו הימי שצללו במי הקישון חלו בסרטן. מומחים הסבירו אז כי יש קשר סיבתי בין הצלילות בנחל לגידול הסרטני. צה"ל טען באותה תקופה כי "הקשר לא הוכח".
5 צפייה בגלריה
שער שבעה 7 ימים תחקיר מאי 2000 סרטון ב קומנדו הימי נחל הקישון קישון
שער שבעה 7 ימים תחקיר מאי 2000 סרטון ב קומנדו הימי נחל הקישון קישון
בתמונת השער של "7 ימים" במאי 2000: לוחם השייטת רפי ליבנה, שצלל 25 שנה בקישון ונפטר מסרטן בגיל 44
ראש ועדת המומחים, תא"ל במיל' בשביץ, הזכיר כי בעבר היו שורת ועדות שבחנו את הנושא הנפיץ, אך אלה התקשו לקבוע את הקשר בין המחלה לחשיפה לנחל. "בוועדות הקודמות הלכו לקולא בקשר שבין החומרים לתחלואה והסבירו כי למדע יש מגבלות, ולא הכל ניתן להוכחה. נעזרנו רבות בדו"חות הוועדות הקודמות ולמדנו בשנים האחרונות, גם מהאמריקנים, על ההשפעה שיש למצרף החומרים הללו על הגוף. הלוחמים נחשפו לחומרים המסוכנים הללו ישירות דרך העיניים, העור וגם בלעו את מי הקישון המורעלים. ההשפעה הטוקסיקולוגית נמשכה גם לאחר שהם יצאו מהנחל והמים נותרו ספוגים במדיהם ועל עורם", הסביר.
השר גנץ: "זהו צדק מאוחר, אך לא מאוחר מדי עבור רבים ועבור המשפחות. אנו אחראיים לשלוח את חיילינו לקרב, לאימונים ולפעילות הצבאית, אנחנו גם אחראיים להחזירם בריאים ושלמים ולטפל באלו שנפגעו".
ארגון נכי צה"ל בירך על ההחלטה להכיר באופן מלא בצוללי הקישון: "זו החלטה היסטורית. הארגון נאבק לתיקון העוול המתמשך. צוללי הקישון זכו ליחס מפלה וחשדני מן המערכת, שלא בצדק. רפורמת נפש אחת עבורה נאבקנו הביאה עד כה שורה של תיקונים חשובים למען נכי צה"ל ואין ספק כי ההכרה בצוללי הקישון היא אחד מן התיקונים המשמעותיים ביותר. אחת הפרשיות הכאובות בתולדות צה"ל ומדינת ישראל באה היום אל סופה. אנו מודים לשר הביטחון גנץ, למנכ"ל משרדו אשל, ולראש אגף השיקום - לימור לוריא וכן לחברי הוועדה".