רשימות הסימון יובילו לחקירת משטרה? האגודה למען הלהט"ב הגישה הבוקר (שלישי) בקשה לפתיחת חקירה פלילית, בעקבות חשיפת נדב איל ב-ynet ו"ידיעות אחרונות" על אודות רשימות מפלגת נעם ובכללן סימון שמי של להט"בים בכלי התקשורת השונים. "המפלגה ניהלה מעקב וסימון של אזרחים במדינת ישראל ועובדי ציבור עקב זהותם המינית או עמדותיהם הפוליטיות או האזרחיות", צוין במכתב שהגישה האגודה ליועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה.
יו"ר מפלגת נעם, ח"כ אבי מעוז, ייכנס עם כינון ממשלתו השישית של בנימין נתניהו לתפקידו במשרד החינוך ויקבל כסגן שר שליטה על היחידה לתוכניות לימודים חיצוניות. מסמכי ההדרכה של נעם, שנכתבו בסוף 2019, חושפים רשימה תחת הכותרת "תקשורת להט"בית - תקציר". בתחתית המסמך מופיעה טבלה עם הלוגואים של כלי תקשורת בישראל, שמביאה שמות של הומואים ולסביות בולטים בתחום.
2 צפייה בגלריה
מצעד הגאווה בתל אביב, אבי מעוז
מצעד הגאווה בתל אביב, אבי מעוז
יו"ר נעם מעוז ומצעד הגאווה
(צילום: יאיר שגיא )
במכתב של האגודה למען הלהט"ב ליועצת המשפטית לממשלה נאמר עוד כי "כל אזרח סביר אשר יגלה כי מפלגה המיוצגת בכנסת וצפויה להיות חברה בממשלה מחזיקה רשימה הכוללת את שמו בהקשרים האמורים, יחוש מאוים וחשוף לסכנה פוטנציאלית ממשית ומתמשכת מצד השלטון, הנשקפת לשלומו ולשלום משפחתו. פעולות אלה, כפי שדווח, עולות כדי 'הטרדה מאיימת' לפי האמור בחוק למניעת הטרדה מאיימת, תשס"ב-2001, המוגדרת כפעולת בילוש, מארב או התחקות אחר תנועותיו או מעשיו של אדם, או פגיעה בפרטיותו בכל דרך אחרת.
"בהקשר זה, קשה לתאר פגיעה קשה בשלוות חייו ופרטיותו של אדם ממציאת שמו במסמכי מפלגה המבקשת למפות אזרחים שלעמדתה הם גורמים שליליים שיש להצר את צעדיהם למען השגת מטרות המפלגה, כמשתמע מעצם המיפוי. נזכיר, כי גופים אנטי-דמוקרטיים מובהקים בעבר יצרו רשימות דומות הן כנגד קהילת הלהט"ב והן כנגד קבוצות אחרות כגון יהודים ומבקרי שלטון".
עוד צוין במכתב לבהרב-מיארה כי "לאור העובדה כי תפקידה המוגדר של היועמ"שית הוא 'ייצוג האינטרס הציבורי ושמירה על קיום החוק' נבקשך לפתוח בחקירה פלילית אודות 'הרשימות השחורות' שבידי מפלגת נעם וכי תקיימי בדיקה מיידית אודות חוקיות פעולותיה של המפלגה. האגודה למען הלהט"ב, כארגון הארצי של הקהילה הגאה בישראל, מצפה מהמדינה להוקיע פעולות בזויות אלה הננקטות על-ידי מפלגה בכנסת ישראל, אשר נציגה עתיד למלא תפקיד סגן שר בממשלה, ולשמור על ביטחונן של קבוצות הנרדפות בשל נטיותיהן המיניות, מינן או דעותיהן הפוליטית".

2 צפייה בגלריה
הילה פאר
הילה פאר
"ניחוחות של תקופות אפלות בהיסטוריה". יו"ר האגודה למען הלהט"ב פאר
(צילום: ליאור חורש)
הילה פאר, יו"ר האגודה למען הלהט"ב, אמרה: "אני חושבת שבראשית דבר יש פה הסתכלות על איזו חברה אנחנו היום, ואיזו חברה אנחנו מוכנות להיות. אנחנו רואות שמבצעים רשימות של אנשים פרטיים מכל מיני מגזרים ושמים עליהם ספוט-לייט כדי לסמן אותם כמטרה, זה נותן ניחוחות של תקופות אפלות בהיסטוריה. הם לא מסמנים רק את הקהילה הגאה, הם מסמנים את חברי הקהילה הגאה ואת תומכיהם.
"יש פה דה-הומניזיציה וזו נורת אזהרה בועטת שצריכה להרעיד את אמות הספים במדינה הזו. אם נסתכל על החודשיים האחרונים - החל מההתבטאות הראשונה של 'נטפל בנראות הלהט"בית במרחב הציבורי', הוצאת תכנים שנועדו לקידום של סובלנות בבתי ספר, ועד להוצאת רשימה של להט"בים ותומכיהם – התחושה היא שמסמנים את הקהילה הגאה כמטרה. זו קהילה ששנים המאבק שלה הוא להיות חלק מהחברה הישראלית, אנחנו נאבקים כדי להיות שווים, והמאבק מהצד השני הוא למגר אותנו ולהוקיע אותנו. אנחנו במאבק על הבית, ואין דבר ציוני מזה".