כל הצדדים שלקחו חלק במלחמה בלוב – כולל שכירי החרב הרוסים שהגיעו למדינה - ביצעו עבירות שחשודות כפשעי מלחמה. כך קבעו היום (ב') חוקרים מטעם האו"ם, שהגישו דו"ח מיוחד למועצת זכויות האדם של הארגון. החוקרים הוסיפו שיש בידיהם רשימה חסויה של חשודים.
לוב, מדינה צפון אפריקנית עשירה בנפט, עוברת טלטלות בלתי פוסקות מאז מהפכת האביב הערבי ב-2011 – השנה שבה השליט מועמר קדאפי הודח ונרצח על-ידי ההמון. בשנים האחרונות התחוללה בה מלחמה בין כוחות הממשלה בטריפולי, שקיבלה את תמיכת האו"ם והקהילה הבינלאומית, לכוחות ממזרח לוב – שהקימו ממשלה משלהם בבנגאזי. מעצמות אזוריות ושכירי חרב הצטרפו למלחמה: רוסיה, מצרים ואיחוד האמירויות סייעו לכוחות מבנגאזי. טורקיה עזרה לכוחות מטריפולי.
4 צפייה בגלריה
אתר לקבורה המונית בעיר טרהונה ב לוב
אתר לקבורה המונית בעיר טרהונה ב לוב
אתר קבורה המונית בעיר טרהונה בלוב
(צילום: GettyImages)
בדו"ח של חוקרי האו"ם נכתב שעולה חשד שבלוב בוצעו פשעי מלחמה משנת 2016. "החקירות מצביעות על כך שכמה צדדים שלוקחים חלק בסכסוך הפרו את החוק ההומניטארי הבינלאומי, וייתכן שביצעו פשעי מלחמה", נכתב בדו"ח שהוגש למועצת זכויות האדם של האו"ם. בדו"ח נכתב שפשעי המלחמה בלוב כוללים בין השאר שימוש בילדים בתור חיילים.
בין הלוחמים היו גם שכירי חרב מ"וואגנר" – חברה ביטחונית רוסית שבעבר נטען ששלחה לוחמים לסוריה. החוקרים מאשימים את הלוחמים הרוסים בפשעי מלחמה, וטוענים שהם ירו למוות באסירים בספטמבר 2019. "יש יסוד סביר להאמין שאנשי 'ואגנר' ביצעו פשע מלחמה של רצח", נכתב בדו"ח.
4 צפייה בגלריה
כוחות הנאמניים לממשלת טריפולי ב מלחמה ב לוב
כוחות הנאמניים לממשלת טריפולי ב מלחמה ב לוב
לוחמים בכוחות הנאמנים לממשלה בטריפולי
(צילום: רויטרס )
לפי החוקרים הלוחמים הרוסים השאירו בשטח טאבלט, עם מפה שבה מופיעים 35 מיקומים של מוקשים (רובם מתוצרת רוסית) שהוטמנו בקרבת בנייני מגורים – באזורים שאותם נטשו הכוחות שמסייעים לממשלה במזרח לוב. ביוני 2020 נהרגו אזרחים שחזרו לבתיהם מפיצוצי המוקשים.
בעבר לא הגיבה "ואגנר" לטענות על פעילותה בלוב. בשנה שעברה, כשנשיא רוסיה ולדימיר פוטין נשאל על הנושא, הוא אמר שאם אזרחים רוסים נלחמים בלוב הרי שהם לא מייצגים את מולדתם.
4 צפייה בגלריה
פוטין. הבהיר שרוסים שנלחמים בלוב לא מייצגים את מוסקבה
פוטין. הבהיר שרוסים שנלחמים בלוב לא מייצגים את מוסקבה
פוטין. הבהיר שרוסים שנלחמים בלוב לא מייצגים את מוסקבה
(צילום: AP)
הדו"ח שהוגש למועצת זכויות האדם היה מבוסס על מאות מסמכים ותצלומי לוויין, ראיונות עם יותר מ-150 אנשים וחקירות שנערכו בלוב, תוניסיה ואיטליה. המומחים קבעו שרבות מהעבירות שחשודות כפשעי מלחמה היו נגד מהגרים צפון אפריקנים שניסו להמשיך מלוב לאירופה - אך לא הצליחו להשלים את המסע. אותם מהגרים נכלאו על-ידי מיליציות והוחזקו בתנאים מחפירים, ובבתי הסוהר עברו המהגרים עינויים "על בסיס יומי". החוקרים אמרו כי המדיניות של האיחוד האירופי בים התיכון הובילה להפרת זכויות אדם ולמעצרם של המהגרים כשחזרו ללוב.
בשנה שעברה נבלמה התקדמותם של הכוחות מבנגאזי בבירה טריפולי, ומאז לא נערכו בלוב קרבות משמעותיים. שני הצדדים סיכמו מאז על הפסקת אש ועל הקמת ממשלת אחדות זמנית. בדצמבר אמורות להתקיים בחירות במדינה. שר החוץ של לוב אמר אתמול שחלק מהכוחות הזרים עזבו את המדינה. ממשלת האחדות מנסה לגייס תמיכה בינלאומית כדי להביא לעזיבת שאר הכוחות הזרים.
4 צפייה בגלריה
מהגרים שחולצו מלב ים בספינה ב לוב
מהגרים שחולצו מלב ים בספינה ב לוב
מהגרים שחולצו מלב ים בספינה בלוב
(צילום: AP)
החוקרים שהגישו את הדו"ח ציינו את שמו של חשוד באחד המעשים הקשים ביותר – הוצאות להורג שביצעו אנשי מיליציה בעיר טרהונה, שבהן נקברו הנרצחים בקבר אחים. מי שחשוד באחריות לזוועה הוא מפקד המיליציה, מוחמד אל-קאני – שנהרג בחודש יולי. המיליציה שאותה הנהיג אל-קאני לחמה לצד "הצבא הלובי הלאומי" – הכוחות של הממשלה שהוקמה בבנגאזי במזרח המדינה.