נציב שירות המדינה, פרופ' דניאל הרשקוביץ, החליט להשעות את הקונסולית לעניינים קונסולריים וקצינת המנהלה בקונסוליה בשיקגו, מיכל קרן, בעקבות תלונות שהוגשו נגדה על הטרדה מינית ומעשים מגונים כלפי עובדות שהיו נתונות למרותה.
1 צפייה בגלריה
משרד החוץ
משרד החוץ
מטה משרד החוץ בירושלים. הקונסולית שהושעתה תוחזר ארצה
(צילום: גיל יוחנן )
חוקרים של אגף המשמעת בנציבות שירות המדינה טסו לארה"ב לצורך חקירת הטענות, ובהמשך הגיש אגף המשמעת תובענה משמעתית (כתב אישום) נגד הקונסולית.
בכתב התובענה מיוחסים לקרן ארבעה אישומים בגין ביצוע עבירות של מעשים מגונים והתנהגות בלתי הולמת כלפי ארבע עובדות צעירות שהיו כפופות למרותה, תוך ניצול מרות. היא מואשמת בכך שנהגה לגעת בגופן של העובדות על ידי היצמדות אליהן, ליטוף הישבן מעל למכנסיים, עיסויים בכתפיים, העברת אצבע בליטוף איטי על הגב או על הזרוע, נשיקות על הלחי והתבטאויות בעלות אופי מיני.
הקונסולית מואשמת למעשה במעשים מגונים והתנהגות בלתי הולמת כלפי ארבע מבין חמש העובדות שהיו כפופות למרותה ומושעית עד תום ההליכים המשמעתיים נגדה. העובדת החמישית היא העדה בתיק והוטסה במיוחד לישראל לצורך מתן העדות. יצוין כי הקונסולית נשואה לאישה שמוכרת על ידי משרד החוץ כבת זוג רשומה, ולזוג ילד משותף.
הפרשה מחוללת מבוכה רבה במשרד החוץ ובקונסוליה האמורה בארה"ב. מאז ההשעיה נאסר על הקונסולית להגיע לנציגות ונודע כי משרד החוץ מתכוון להחזירה לארץ.
מנציבות שירות המדינה נמסר: "אגף המשמעת בנציבות רואה בחומרה כל גילוי של הטרדה מינית בשירות המדינה, ובמקרים המתאימים פועל להעמדה לדין משמעתי של הפוגעים, להשעייתם, ואף עותר לפיטורם בפני בית הדין למשמעת של שירות המדינה. סמוך לאחר הגשת התובענה הורה נציב שירות המדינה על השעייתה מתפקידה עד לתום ההליכים המשמעתיים בעניינה".
ממשרד החוץ נמסר: "משרד החוץ רואה את הנושא בחומרה רבה ונוקט באפס סובלנות להטרדות מיניות".
עורכת הדין אילה הוניגמן, פרקליטתה של הקונסולית, מסרה: "מרשתי הינה עובדת משרד החוץ מזה שנים רבות וזכתה כל השנים להערכה רבה ביותר. מדובר בתלונות שווא מקוממות של קומץ מתלוננות הנובעות אך ורק משמרנות ודעות קדומות ביחס לנטייתה המינית המוצהרת של מרשתי. היא תוכיח את חפותה והעוול שנגרם לה במקומות הראויים לכך".