ישראל מעריכה כי מנהיג חמאס בעזה יחיא סינוואר מסתתר עדיין במנהרות שמתחת לחאן יונס, בדרום הרצועה, וגורמים אמריקנים מסכימים עם ההערכה הזו. כך דיווח אמש (שני) העיתון "וושינגטון פוסט", בידיעה נרחבת שפרסם על המצוד אחר מי שהוא מתאר כ"מבוקש מס' 1" של ישראל. בדיווח מצוין, כפי שכבר דווח בעבר, שההערכה היא כי סינוואר הקיף עצמו בחטופים - ומשתמש בהם כמגנים אנושיים.
2 צפייה בגלריה
סינוואר ותיעוד שפרסם צה"ל ובו הוא נראה במנהרה באזור חאן יונס בתחילת המלחמה
סינוואר ותיעוד שפרסם צה"ל ובו הוא נראה במנהרה באזור חאן יונס בתחילת המלחמה
סינוואר ותיעוד שפרסם צה"ל ובו הוא נראה במנהרה באזור חאן יונס בתחילת המלחמה
(צילום: דובר צה"ל, AP)
גורמי מודיעין ישראליים, אמריקניים ומערביים אמרו ל"וושינגטון פוסט" כי אתגר סבוך עוד יותר מאשר חשיפת מקום מחבואו של סינוואר הוא הוצאה לפועל של מבצע ללכידתו או חיסולו - באופן שלדבריהם יסכן את שלום החטופים שמוחזקים לפי ההערכות בסמוך אליו. הבעיה, כך אמר גורם ישראלי בכיר, היא כיצד "לעשות משהו" מבלי לסכן את חיי החטופים.
שאלת מקום מחבואו של סינוואר מהווה תעלומה מרכזית כבר חודשים ארוכים, ובימים האחרונים כמה גורמים העלו אפשרות שאולי האיש שתכנן את מתקפת הטרור של 7 באוקטובר התקדם כמה קילומטרים דרומה, לרפיח - סמוך לגבול עם מצרים. בישראל הכחישו פומבית דיווחים שלפיהם הוא חצה את הגבול לסיני. כך או כך, לפי הדיווח כעת ההערכה שאליה שותפות ארה"ב וישראל היא שסינוואר מתחבא כאמור ברשת המנהרות הענפה של חמאס באזור חאן יונס - העיר שבה נולד ב-1962.
בדיווח ב"פוסט" מדווחים למעשה גם על תרומה אמריקנית במצוד אחר סינוואר, אם כי הדבר מצוין בו באופן זהיר. גורמים שמעורים בפרטים אמרו לעיתון כי אנליסטים במודיעין האמריקני מסייעים לישראל בחלק מתהליך מיפוי המנהרות של חמאס - באמצעות "טכנולוגיות ניתוח רבות-עוצמה" שמשלבות רסיסי מידע שונים. הגורמים הוסיפו כי סוכנויות המודיעין האמריקניות מסייעות לישראל בניתוח של תקשורת מוצפנת ושל מידע שחולץ מכוננים קשיחים, כמו גם בניתוח של מידע שהושג בחקירות.

לפי הדיווח "שיתוף הפעולה עשוי לסייע בחיפוש אחר סינוואר" - אך מודגש בו כי למודיעין האמריקני אין סוכנים בשטח, ברצועת עזה, וכי האמריקנים לא מסייעים לישראל בפעולות יום-יומיות כמו איתור מחבלים "פשוטים" של חמאס ושל מתקני ארגון הטרור. איש מוסד לשעבר, ששמר על קשרים עם ההנהגה הנוכחית, אמר לעיתון כי הישראלים לא צריכים סיוע מהאמריקנים בניהול המלחמה: "עצם השאלה זה דבר פוגעני", אמר.
שאלה מרכזית נוספת בנוגע לסינוואר היא האם הוא ממשיך לנהל את הכוחות של חמאס בזמן שהוא מסתתר מתחת לקרקע. ב"פוסט" מציינים בדיווח כי השאלה הזו נתונה לוויכוח: הגורם הישראלי הבכיר ששוחח עם העיתון אמר שסינוואר עדיין "מקבל את ההחלטות" מצד ארגון הטרור במלחמה, אבל בעיתון מזכירים גם הצהרות שניפק החודש שר הביטחון יואב גלנט - ובהן הטיל ספק ביכולתו של סינוואר לשלוט בכוחות הצבאיים של חמאס. בעבר גם דווח שסינוואר לא מתקשר עם הנהגת חמאס שיושבת בחו"ל, אבל בשבוע שעבר דווח שההערכה הזו אינה תקפה יותר ושהוא כן מתקשר עם הנהגת החוץ.
בשבוע שעבר פורסם בעיתון הסעודי "אילאף" כי ישנן הערכות בישראל שסינוואר ברח לאחרונה למצרים יחד עם אחיו מוחמד ובכירים אחרים בארגון הטרור, אך הדיווח הוכחש במהרה על ידי גורם ביטחוני בכיר בישראל. לפי ישראל אין מידע מודיעיני על כך שסינוואר ברח למצרים.
2 צפייה בגלריה
תיעוד מפעילות כוחות צה"ל ברצועה
תיעוד מפעילות כוחות צה"ל ברצועה
כוחות צה"ל בחאן יונס. איפה סינוואר?
(צילום: דובר צה"ל)
גורמים שונים מנסים לנתח את אישיותו ו"להיכנס לראש" של מנהיג חמאס בעזה, כדי לנסות להבין כיצד בכוונתו לפעול, אך אין לכך תשובה ודאית. אחת השאלות שעליה מומחים שונים מנסים לענות היא אם סינוואר יסכים להצעה שהועלתה לפי הדיווחים, לצאת לגלות יחד עם בכירי חמאס אחרים, ורבים מהם סבורים שבשל אמונתו הדתית-קיצונית הוא יעדיף למות ולא לצאת לגלות.
המצוד אחריו מתנהל בעיקר מתחת לקרקע, כפי שמעריכות ארה"ב וישראל הוא גם עדיין נמצא שם - ב"עזה של מטה" - ובצה"ל מאמינים שהלחימה הזו עשויה להביא באופן ישיר לשחרור חטופים – גם אם לא כולם בבת אחת – ובעיקר מייצרת לחץ על סינוואר למהר ולהשיג הפסקת אש, או לפחות הפוגת לחימה.
כבר בתחילת החודש גורם צבאי בכיר בישראל אמר לסוכנות הידיעות רויטרס בביטחון כי סינוואר מסתתר באזור חאן יונס. "אני מעריך מעבר לכל ספק שהוא בחאן יונס, יחד עם כמה מאנשי ההנהגה שנותרה לחמאס", צוטט אותו קצין בכיר שדיבר בעילום שם.
פורסם לראשונה: 23:55, 26.02.24