ראש הממשלה בנימין נתניהו וראש ממשלת איטליה ג'ורג'ה מלוני מסרו אתמול (שישי) הצהרות עם תום פגישתם ברומא, במסגרת ביקורו של נתניהו באיטליה. ראש הממשלה אמר כי "היחסים שלנו ארוכים וצומחים, אבל הם הולכים להתחזק לממדים אחרים. אני יותר ממשוכנע שנוכל לעשות יותר בשיתוף הפעולה בין המדינות". מלוני מצידה אמרה כי איטליה רוצה לסייע בחידוש המו"מ עם הפלסטינים, ותומכת בהבנות שאליהן הגיעו ישראל והפלסטינים בעקבה שבירדן. ynet העביר את דברי השניים בשידור ישיר.
6 צפייה בגלריה
ראש הממשלה בנימין נתניהו עם ראש ממשלת איטליה  ג'ורג'ה מלוני
ראש הממשלה בנימין נתניהו עם ראש ממשלת איטליה  ג'ורג'ה מלוני
ראש הממשלה בנימין נתניהו עם ראש ממשלת איטליה ג'ורג'ה מלוני
(צילום: עמוס בן גרשום /לע"מ)
ראש הממשלה נתניהו, שאמר לפני המראתו לאיטליה כי ידון עם מלוני גם במאמצים של איראן להשגת נשק גרעיני, לא הזכיר את הנושא - וגם לא את המהפכה המשפטית. "היחסים ארוכים וצומחים, אבל הם הולכים להתחזק לממדים אחרים. אני מתרשם מהחזון והמנהיגות שלך להביא את יחסי ישראל-איטליה קדימה", אמר נתניהו. "יש מקום לשיתוף פעולה אדיר. פגשתי אנשי עסקים ואני יותר ממשוכנע שנוכל לעשות יותר. ישראל פתרה בעיות המים שלה. נשתף פעולה עם איטליה לסייע לה לפתור בעיות מים".
הוא הוסיף: "אנחנו רוצים להאיץ ייצוא גז לאירופה דרך איטליה. דנו גם על שיתוף פעולה באבטחת סייבר ובתחומים רבים. אנחנו נכנס עוד כמה חודשים ישיבה של הממשלות, שיקדמו שיתופי פעולה. נקבל אותך בישראל ונראה איך לקדם את היחסים. אני רוצה להודות על ידידותך".
מלוני פתחה את הצהרתה בתום הפגישה עם ראש הממשלה באומרה כי "ישראל מדינה ידידותית ושותף פונדמנליטסטי במזה"ת ובעולם כולו. ביחד בחודשים הבאים אנחנו יכולים לשפר היחסים בתחומי חדשנות. ישראל מדינה שעשתה התקדמות אדירה בסייבר, בינה מלאכותית ועוד. דנו על סוגיית המים. ישראל עשתה עבודה נפלאה בתחום הזה. זה אחד התחומים הרבים שהשתפ שלנו יכול להשתפר. נכנס מפגש בין ממשלות לראשונה מאז 2013, ונרצה לקיימו בהקדם בישראל. דנו על תמיכת איטליה בנורמליזציה בין ישראל לכמה מדינות. נסייע גם לחידוש המו"מ בין ישראל לפלסטינים".
6 צפייה בגלריה
ראש הממשלה בנימין נתניהו עם ראש ממשלת איטליה  ג'ורג'ה מלוני
ראש הממשלה בנימין נתניהו עם ראש ממשלת איטליה  ג'ורג'ה מלוני
(צילום: עמוס בן גרשום /לע"מ)
מלוני הוסיפה: "שיתפתי את הדאגה מהמצב (בין ישראל לפלסטינים - א"א). הבענו סולידריות וגינוי להתקפות הטרור שראינו באחרונה. אנחנו רוצים לעשות כל שביכולתנו לסייע לחידוש השיחות והורדת ההסלמה באלימות שמדאיג את כולנו". מלוני ציינה גם כי איטליה הביעה תמיכה במסמך שסיכם את הפסגה בין ישראל לפלסטינים בעקבה, וכי איטליה מחויבת למאבק באנטישמיות.
במקביל לפגישה בין השניים, הפגינו ברומא כמה עשרות בני אדם נגד המהפכה המשפטית. הם נשאו שלטים שבהם נכתב גם באיטלקית, וגם כאלה שבהם נכתב "SOS IL". המפגינים קראו "בושה" ושרקו במשרוקיות.
6 צפייה בגלריה
מפגינים ברומא נגד המהפכה המשפטית וביקורו של נתניהו
מפגינים ברומא נגד המהפכה המשפטית וביקורו של נתניהו
(צילום: אלון ולפיילר)
6 צפייה בגלריה
מפגינים ברומא נגד המהפכה המשפטית וביקורו של נתניהו
מפגינים ברומא נגד המהפכה המשפטית וביקורו של נתניהו
(צילום: אלון ולפיילר)
מוקדם יותר אתמול נפגש נתניהו עם עשרות אנשי עסקים איטלקים ונציגים של חברות ענק. ראש הממשלה אמר לאנשי העסקים שאיטליה התברכה ביכולת ייצור ועיצוב מרשימות. לדבריו, "ישראל הייתה מדינה סמי-סוציאליסטית וגאונים לא פרחו עד שעברנו למשק חופשי. עשינו את זה רק ב-2003, והפכנו לחברה חופשית וטכנולוגיה משגשגת".
עוד אמר נתניהו כי "יוקר המחיה עדיין גדול, אבל הכלכלה גדלה במהירות כי כלכלות חופשיות מאפשרות צמיחה מהירה באמצעות יזמות. חברות משגשגות אם אתה מאפשר חדשנות, הורדת מיסים ובירוקרטיה. הכול יהפוך טכנולוגי, אפילו מספרות".
6 צפייה בגלריה
ראש הממשלה בנימין נתניהו בביקור באיטליה
ראש הממשלה בנימין נתניהו בביקור באיטליה
נתניהו במפגש עם אנשי עסקים איטלקים
(צילום: EPA)
ראש הממשלה הוסיף: "אני מאמין שישראל היא בירת החדשנות, כי יש לנו מכונה פנימית לייצור יזמים וזה צה"ל. אנו משקיעים סכומים גדולים לקחת את הצעירים המוכשרים ביותר ולהכניס לצבא שהפך לטכנולוגי וכך מייצרים כוח טכנולוגי שמשתלב במשק".
נתניהו והשר לפיתוח כלכלי של איטליה אדולפו הורסו נפגשו במשרד הכלכלה ברומא עם פורום מנהלים בכירים איטלקים. במהלך האירוע השיב ראש הממשלה על שאלותיהם של ראשי החברות, בין היתר: בנוגע לפתרונות המים הקיימים בישראל לאור בעיית הבצורת שחווה איטליה בשנים האחרונות, בתחום הבריאות הדיגיטלית והניסיון הישראלי בנושא זה, בנוגע לסייבר ואבטחת תשתיות קריטיות.

נתניהו החליט להישאר באיטליה עם רעייתו למרות פיגוע הירי שלשום בתל אביב שבו נפצעו שני גברים קשה וחברם באורח קל. ראש הממשלה עודכן על המתרחש כשקיבל פתק בזמן ביקור בבית כנסת ברומא.
"ראש הממשלה סיים הערכת מצב ביטחונית, שם התקבלו החלטות לגבי מספר פעולות ובראשן תגבור הכוחות בשטח", ציינו בלשכת נתניהו. "הוא נפגש לפגישה מדינית חשובה עם ראש ממשלת איטליה. בשל לוח הזמנים וחשיבות הפגישה המדינית שנקבעה על ידי ממשלת איטליה, הלו"ז יימשך כפי שנקבע".
בנאום בבית הכנסת אמר נתניהו: "כפי שאתם יודעים היה במהלך המפגש הזה אירוע קשה מאוד בתל אביב, פיגוע טרור. אני רוצה לשלוח בשמי ובשם רעייתי וכולכם איחולי החלמה לפצועים. אנחנו מחזקים את פעולת כוחות המשטרה וכוחות הביטחון נגד הטרוריסטים, הערב הזה ובכל מקום. אני בטוח שהדברים האלה לא ירפו כהוא זה את הנחישות שלנו להמשיך לבנות את ארצנו, לנטוע שורשים עמוקים במולדתנו ולהבטיח את עתידנו המשותף".
6 צפייה בגלריה
המזכיר הצבאי מעדכן את נתניהו באירוע בתל אביב
המזכיר הצבאי מעדכן את נתניהו באירוע בתל אביב
אמש: המזכיר הצבאי מעדכן את נתניהו בפיגוע בתל אביב
(צילום: איתמר אייכנר)
נשיאת איגוד הקהילות היהודיות של איטליה, נעמי די סייני, מתחה במהלך האירוע בבית הכנסת ביקורת חריפה על המהפכה המשפטית שמקודמת בישראל. לדבריה, "החשיבות של השינויים המוצעים מביאה אותנו להדגיש כי יש לאשרם בהליך של דיונים רחבים ובהסכמה. מובן שהרוב הנבחר מציע ומקדם, אבל אחריות ממשלתית פירושה מודעות למרכזיות של שינויים אלה, גם לטווח הארוך. הגאווה שאנו חשים כלפי המוסדות הישראליים חייבת להימשך, אסור שהיא תהפוך לנחלת העבר".
פורסם לראשונה: 16:15, 10.03.23