כבר בתחילת הרמדאן רהט סבלה מאירועי ירי, חלקם אל תוך הלילה. הרצח הבוקר (שבת) של מוחמד סלאמה אבו הואש, רק בן 11, ופציעתו של נער (17) לא הפתיעו איש. מדובר בעוד קורבן בדואי של סכסוכים אלימים, כאשר משטרת ישראל אינה מצליחה להשתלט על גובה הלהבות. "מכירים פאודה? אז פאודה קיימת לצערי הרב. ופה", אמר ל-ynet יוסוף אלרומלי, מגשר ואיש עסקים ברהט.
"פאודה קיימת כאן ברוב ימי השנה, ובעיקר בחודש הרמדאן. כאילו השטן יצא מהאדמה, מלמטה, ועולה לאנשים. זה לא מובן. אני לא רואה פתרון. אם המשטרה לא יכולה לעשות סדר אנחנו בבעיה רצינית. האנרכיה קיימת וגדלה משנה לשנה. הפתרון? הוא לא בידיים שלנו. הוא לא באנשי הציבור או בראשי הערים. הפתרון הוא אך ורק משטרה. חוק. אכיפה. זה הכול. לדעתי המשטרה חסרת אונים".

6 צפייה בגלריה
אירוע ירי ברהט
אירוע ירי ברהט
מוחמד סלאמה אבו הואש. ילד בן 11 נרצח
6 צפייה בגלריה
זירת הרצח ברהט
זירת הרצח ברהט
זירת הרצח ברהט
(צילום: חיים הורנשטיין)
אלרומלי שוחח עם ynet בחודש שעבר על כוחה של המשטרה להשליט סדר: אין לה את הכוח והיכולת. לא ברהט ולא במגזר הערבי בכלל. היו הבטחות של השר לביטחון לאומי בן גביר שהוא יעשה סדר, שתהיה משילות. וההיפך הוא הנכון. אנחנו לא רואים לא סדר ולא משילות. אני דואג לילדים שלי, למשפחה ולמגזר כולו. לצאת מהבית זה פחד, פשוט פחד אימים. אני לא יכול להרשות לילדים ולנכדים שלי להסתובב בחוץ".
אירועי הלילה היו המשך עצוב לחודש הרמדאן, ובפרט ליממה מדממת שבמהלכה נרצחו שלושה בני אדם מהחברה הערבית - בלוד, בחיפה וברהט. מתחילת השנה נרצחו 49 בני אדם בחברה הערבית, יותר מפי 2 בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד. רק שעות לפני רצח הילד ברהט, בסביבות 02:30 בלילה החלה קטטה בין שתי משפחות, אחת מהן של בן ה-11, שהחלה בעקבות סכסוך בכביש אתמול אחר הצהריים - ושני חשודים נעצרו. הקטטה התחדשה לפנות בוקר - לאחר שהשוטרים עזבו את המקום - ונגמרה ברצח.
6 צפייה בגלריה
זירת הרצח ברהט
זירת הרצח ברהט
המשטרה בזירת הרצח
(צילום: חיים הורנשטיין)

בלילה כאמור אירע רצח נוסף. שאדי נג'אר, תושב שפרעם בן 39 המוכר למשטרה, נורה במכוניתו בשכונת קריית חיים בחיפה ונפצע אנושות. כעבור שעות עדכנו בבית החולים רמב"ם כי הוא מת מפצעיו.
"בלילות ברהט היה ירי מאסיבי, מכל החזיתות. מהשקיעה ועד הזריחה. ניסינו לעשות חוגי בית, קירוב לבבות. אבל אני לא רואה שיש פתרון אחר מלבד אכיפה", סיכם אלרומלי. רב-פקד אלכס שמולנסקי, קצין האג"ם של תחנת רהט, אמר כי ההכנות לרמדאן היו בצל אירועי "שומר החומות" ב-2021. "התחלנו את ההיערכות בהידברות. הבאנו מכובדים לתחנת המשטרה והלכנו לשיחות עם אזרחים בסיוע שוטרים קהילתיים. זה היה שיח של העברת מסרים. זו תקופה מתוחה ולחוצה וכל דבר מאוד נפיץ ויכול להגיע מאפס למאה בשניות".
6 צפייה בגלריה
אירוע ירי ברהט
אירוע ירי ברהט
ליל מהומות ברהט. "אין פתרון חוץ מאכיפה"
6 צפייה בגלריה
שאדי נגאר נרצח בחיפה
שאדי נגאר נרצח בחיפה
שאדי נג'אר, תושב שפרעם שנרצח בחיפה
6 צפייה בגלריה
זירת הירי בחיפה
זירת הירי בחיפה
זירת הירי בחיפה, הלילה
(צילום: דוברות המשטרה)
במשטרה זיהו שהיו אירועי אלימות רבים לאחרונה בהם היו מעורבים צעירים, כולל אירוע הצתה של ניידת משטרה. "אנחנו רואים שבני הנוער בערב חסרי מעש ברמדאן. אחד המאפיינים של התקופה הוא בני הנוער שיוצאים בערבים אחרי שהם ישנים במהלך היום, מחפשים מה לעשות ואיפה להיות. ניסינו לקדם פעילויות לנוער יחד עם מחלקת הרווחה שמטפלות בהווי ובנוער בחג. חלק מהאירועים יכולים להתחיל בריב של ילדים ומתגלגלים לריב של מבוגרים. אנשים צמים עד לשעות המאוחרות, וכשיש טריגר זה יכול להדליק את הכול. הכול מתפוצץ כמו רימון. ויכוח על חניה יכול להצית אירוע של קטטה".
ברהט יש כ-80 אלף תושבים, רובם צעירים. תחילת הרמדאן לווה במספר רב של קטטות, שפחתו עם הזמן. כעת המריבות הוצתו מחדש ותושבי רהט עברו עוד לילה מלווה בירי אל תוך הבוקר, עם צלילי המואזין עם שחר. עם זאת, ועל אף שעות של ירי בלתי פוסק, בתיעוד שהגיע ל-ynet מרגעי המריבה שבסופה נרצח מוחמד בן ה-11, המשטרה לא הייתה באזור.
על החיים בצל הירי סיפר תושב העיר, בעל עסק שהבהיר שמבחינתו הבעיה אינה של המשטרה אלא שלהם. "כשהיה ירי הילדים שלי באו אליי בריצה מפוחדים. אמרתי להם כל אחד תהיו במיטה ואל תתקרבו לחלונות. חיבקתי אותם. חשבתי לרגע לקחת אותם לממ"ד. זה לא נורמלי. הקטנה שואלת אותי למה יורים ומתי יפסיק הירי. אני מסביר לה שזה רחוק מאיתנו, אבל פתאום שומעים צרורות".
"המשטרה לא יכולה להיות בארבע זירות ירי בבת אחת. יש הפגנות, רמדאן, אל-אקצא. זה באמת טירוף. הבעיה היא בנו ולא במשטרה. נוכחות מוגברת של משטרה יכולה לעזור לצמצם את האירועים, יחד עם ענישה רצינית למי שמחזיק נשק. אבל המנטליות של המגזר הבדואי היא בעייתית. אם כל אחד היה מוותר על האגו לא היו לנו בעיות. אנחנו פשוט לא יודעים לוותר. כל הבלגן אצלנו מתחיל משמונה בערב והלאה, אחרי ארוחת איפטר. לפני שנתיים הרכב של אשתי נפגע מירי. יש מקומות בהם השב"כ וכוחות הביטחון תופסים את האחראים תוך 24 שעות. אבל דם ערבי ובדואי כנראה יותר זול".
נאסר נססרה (44), אב ל-6 ילדים, אמר כי "אין הסבר ברור למה זה קורה. יש פה דברים שיוצאים משליטה. ברהט הרוב המוחלט של התושבים הם צעירים. הדור שנשמע למכובדים כבר אבד עליו הכלח. אנחנו נמצאים באיזה כאוס כזה שאנחנו לא מבינים מה מרוצים מהמבוגרים והצעירים. יש פה איבוד שליטה על המנהגים שלנו, ואיבוד השליטה של הצעירים נובע מחוסר מעש, תרבות וחינוך. יש לנו מתנ"סים, דברים טובים בעיר. אבל זה לא עובד. כל יום אנחנו שומעים יריות. אי-אפשר לישון. אני לא מרשה לילדים שלי לצאת משטח הבית, מרגיש מאויים כל הזמן. הילדים נשארים אצלי אחרי התפילה. ואין פתרון באופק".
"אף אחד לא חסין ברהט", הבהיר נססרה, שהתייחס לרצח של רושדי אלבחירי בן ה-52 מחודש מרץ האחרון. אלבחירי היה איש עסקים מוכר מאוד בעיר ועסק גם בסולחות, מוסד שהולך ונשחק.
"לצערי אין שליטה על הצעירים. אנחנו מנסים לעשות הכול כדי להחזיר את השליטה הזו", אומר עיסאם אלעוברה (54), אחד המגשרים והשייחים הצעירים בעיר. "הפתרון אצלנו הוא בהנהגה ולא המשטרה. הפתרון נמצא בידינו, המנהיגים והשייחים. רק אז המשטרה. יש כאלה שלא מעניין אותם הסולחות, הם לא שומעים לנכבדים. המצב היום מפחיד. בלילות הילדים מתעוררים לקולות הירי וגם הנשים. זו בעיה ואין לזה סוף ואין פתרון".