הסנאט האמריקני אישר הערב (חמישי) את מינויה של השופטת הליברלית קנטג'י בראון ג'קסון לבית המשפט העליון בארה"ב. ג'קסון בת ה-51 תהיה השופטת השחורה הראשונה בבית המשפט העליון, ותחליף את סטיבן ברייר בן ה-83, שיפרוש מתפקידו בחודש יוני. לאחר מכן תושבע ג'קסון לתפקיד.
5 צפייה בגלריה
ה שופטת קנטג'י בראון ג'קסון תכהן בבית המשפט העליון של ארה"ב
ה שופטת קנטג'י בראון ג'קסון תכהן בבית המשפט העליון של ארה"ב
השופטת קנטג'י בראון ג'קסון
(צילום: רויטרס)
53 סנאטורים הצביעו הערב בעד מועמדותה של ג'קסון לעליון ו-47 סנאטורים התנגדו. ל-50 הסנאטורים הדמוקרטים שמכהנים בסנאט ותמכו במועמדת של הנשיא ג'ו ביידן הצטרפו שלושה סנאטורים רפובליקנים: סוזן קולינס, ליסה מורקובסקי ומיט רומני.
ג'קסון צפתה בהצבעה עם ביידן, שהצהיר בעבר שאם תהיה לו הזדמנות הוא ימנה שופטת שחורה לעליון. לאחר מכן אמר הנשיא: "זה רגע היסטורי לאומה שלנו". אשתקד מינה ביידן את ג'קסון לבית המשפט לערעורים במחוז קולומביה, אחרי שמונה שנים שבהן כיהנה כשופטת פדרלית מחוזית. בראשית הקריירה שלה עבדה ג'קסון כפקידה משפטית של השופט ברייר בבית המשפט העליון.
5 צפייה בגלריה
ה שופטת קנטג'י בראון ג'קסון ו ג'ו ביידן צופים בתוצאות ה הצבעה ב סנאט ארה"ב
ה שופטת קנטג'י בראון ג'קסון ו ג'ו ביידן צופים בתוצאות ה הצבעה ב סנאט ארה"ב
ג'קסון וביידן בזמן ההצבעה בסנאט
(צילום: AFP)
ג'קסון היא המינוי הראשון לעליון בכהונתו של הנשיא הדמוקרטי ביידן. במהלך כהונת דונלד טראמפ מינה הנשיא הרפובליקני שלושה שופטים שמרנים לעליון. בבית המשפט העליון מכהנים תשעה שופטים - שישה מהם שמרנים ושלושה ליברלים. אחד הליברלים הוא ברייר, שאותו תחליף ג'קסון.
ברייר החליט לפרוש מתפקידו לפני בחירות האמצע שיהיו בנובמבר, וצפויות לשנות את מאזן הכוחות. פרישתו אפשרה לביידן למנות לעליון שופט ליברלי, שיוכל לכהן בתפקיד במשך עשרות שנים. בארה"ב המינוי לעליון הוא לכל החיים, אלא אם השופטים מעוניינים לפרוש.
5 צפייה בגלריה
סטיבן ברייר שופט בית המשפט העליון יפרוש בהמשך השנה ארה"ב
סטיבן ברייר שופט בית המשפט העליון יפרוש בהמשך השנה ארה"ב
סטיבן ברייר. יפרוש מתפקידו בחודש יוני
(צילום: gettyimages)
ברייר החל לכהן בבית המשפט העליון משנת 1994 – אז מונה על-ידי ביל קלינטון. שנה לפניו מונתה לעליון השופטת הליברלית רות ביידר גינסבורג. ברייר וגינסבורג סירבו לפרוש מתפקידם בזמן כהונתו של הנשיא הדמוקרטי ברק אובמה, פרישה שהייתה גורמת להחלפתם בשופטים ליברלים.
גינסבורג מתה לפני שנתיים, בגיל 87, במהלך כהונתו של טראמפ הרפובליקני. אחרי פרישתה מינה טראמפ לעליון את השופטת השמרנית איימי קוני בארט והגדיל את הפער לטובת השמרנים בעליון. ברייר בחר כעת לפרוש בזמן כהונה של נשיא דמוקרטי, וכשלדמוקרטים עדיין יש שליטה בסנאט. אחרי ברייר, השופט המבוגר בעליון הוא קלרנס תומאס השמרן. בחודש יוני הוא יהיה בן 74.