מפקד חטיבת הנח"ל, אל"מ יהונתן שטיינברג (42), שנהרג אתמול בהיתקלות עם מחבלי חמאס סמוך למעבר כרם שלום הובא הלילה (ב') למנוחות בבית העלמין הצבאי בהר הרצל.
אל"מ שטיינברג ז"ל היה ראשון חללי צה"ל במערכה הנוכחית ששמו הותר לפרסום. לאחר פרוץ מתקפת הפתע של חמאס אתמול, יצא שטיינברג מביתו בקיבוץ שומריה כדי להילחם לצד פקודיו. בדרכו לחבור ללוחמים, נתקל שטיינברג במחבלים, חתר למגע, נלחם מולם לבדו ונהרג.
4 צפייה בגלריה
הלויויתו של מפקד חטיבת הנחל אל"ם יהונתן שטיינברג ז"ל
הלויויתו של מפקד חטיבת הנחל אל"ם יהונתן שטיינברג ז"ל
הלויויתו של מפקד חטיבת הנחל אל"ם יהונתן שטיינברג ז"ל
(צילום: אלכס קולומויסקי )
אביו של שטיינברג, דני ספד לבנו: "יוני היקר, בנינו, הבעל המסור, האבא האהוב, נפל בדרך למיצוי משימתו. רק בגיבוי שלכם הילדים היקרים שלו, יוני הגיע למעמד מוערך בצה"ל. אנא, נצרו את המורשת שהנחיל לכולנו: למשפחה, לחיילים וככה אולי נצליח להתגבר על המכה הקשה. לרצות, להתכונן, לנצח - אלו היו הדברים שאמר שקיבל את הפיקוד על חטיבת הנח״ל. ביום בר המצווה שלך, לפני 30 שנה, אמרנו לך אמא ואני שאנחנו רוצים לאחל לך שתיקח פיקוד על עצמך אך מתוך שילוב של אמונה תמימה - יחד עם הפעלת שיקול דעת והתמודדות עם קשיי היומיום הרוחניים. הצניעות הייתה נר לרגליך. כל מעשיך היו בבחינת מים שקטים חודרים עמוק. חדרת עמוק בנחישות אך בעדינות ללבבות הסובבים אותך".
רועי, בנו של שטיינברג ספד לאביו בבכי: "אבא, ביום שישי האחרון כשבאת לבקר אותי בחווה, הבאת לי בשר מהמנגל ועוד דברים שאמא שלחה. ההתנדבות שלי בחווה לא הייתה פשוטה עבורך, תמיד הסברת לי למה חשוב ללמוד בישיבה. תמיד הרגשתי שאתה עושה דבר גדול לעם ישראל ומישהו צריך לעשות את זה. אבא, תמיד כשהיית מגיע הביתה השתדלת להשקיע בנו כל הילדים בטיולים ובכל מיני דברים. אבא, אני רוצה להגיד לך שאני אשתדל כאח בכור להיות שליח ולשמור על האחים הקטנים בשבילך ובשביל אמא".
4 צפייה בגלריה
הלויויתו של מפקד חטיבת הנחל אל"ם יהונתן שטיינברג ז"ל
הלויויתו של מפקד חטיבת הנחל אל"ם יהונתן שטיינברג ז"ל
ארונו של אל''מ שטיינברג נישא
(צילום: אלכס קולומויסקי )
איילת מרציאנו, אחותו של שטיינברג: "יוני אהוב יקר, אני עומדת כאן בשם האחים ולא מאמינה שזה התפקיד שמוטל עליי. כאחותך הגדולה בשעה קשה זו, אנחנו נזכרים בילדות איתך ובכשרונות שהובילו אותך כל חייך. תמיד היית הילד הכי מסודר בבית, הכול אצלך היה מסודר לפי גובה וצבע. היית לנו סמל ליציבות וביטחון. כבר בגיל 10, בלילה של מלחמת המפרץ כשאבא היה במטוס, באזעקה הראשונה מיהרת להעיר את כולנו כדי להיכנס לחדר האטום. ניהלת את האירוע. בגבעת זאב הקטנה כולם הכירו אותך, נער בן 13 שמחליף את המילואימניקים. כולם יודעים שאפשר לסמוך עליך. התכונה הבולטת שלך היא צניעות וענווה. בלי התרברבות וצלצולים אתה תמיד עושה - ולא מספר לנו את הפרטים.
לימדת אותנו שגם עם חיוך וקריצה אפשר להתבטא. אתה יודע להבחין מה עיקר ומה טפל בחיים. היית כל כך מוערך ואהוב, חבר אמת, נאמן לחברייך, יודע לראות את הטוב. כמה גאים היינו להיות האחים של יוני. בכל מקום בארץ גילינו עליך דברים נפלאים. היינו נפעמים ממך כל כך. כל נאום שלך בטקס צבאי היה לימוד עצום. איך אתה מכל המשפחה מצליח לבטא את כל הערכים שגדלנו עליהם, איך אתה מצליח להכניס את ערכי התורה בצבא. אסקה (אלמנתו של שטיינברג, ל.ת), אין לי מילים להסביר כמה אנחנו אוהבים אותך וכמה אנחנו יודעים להודות לה' שזכינו בך, שיוני זכה בך כדבריו של יוני שלך. מעולם לא זכורה לי טרוניה קטנה או פרצוף עקום ממך עם החיים הלא פשוטים עם יוני. בתפקידו היית עזר כנגדו במלוא מובן המילה, אין לנו מילים גדולות לנחם, אלא רק לתת לך ולילדים חיבוק גדול. כשם שאת היית שם לצידו, אנחנו כאן לצידכם".
הרב עמיחי שטיינברג, אחיו של יהונתן: "הצבי ישראל על במותייך חלל איך נפלו גיבורים בתוך המלחמה. יהונתן, צר לי אחי. נעמת לי מאוד אחי הגיבור, אח שלי הגדול, כמה הייתי גאה להיות אחיך. בכל פעם ששמענו איך משבחים אותך ומבסוטים על יכולותיך הפיקודיות היינו מתגאים. אם צה"ל לא היה עסוק במלחמה, הייתה פה שורה של גנרלים שהיו משבחים אותך. היית איש חינוך, איש משפחה והצניעות כל כך אפיינה אותך. אמא סיפרה שמגיל צעיר הפגנת מנהיגות, דברייך תמיד מלאים ציונות, יהדות. תמיד השארת רושם לכל מי שנפגש בך. תמיד הייתה לי צביטה בלב שלא הרבינו לדבר, אבל אני כל כך שמח שהיינו בסוכות אצלך בבית".
יונה עמנואל, החותן של שטיינברג ספד: "יוני חתני כבני, אחי ומורי. צר לי עליך אחי יהונתן. נעמת לנו מאוד. אהבתך לעם ישראל, לכלל ולפרט הייתה אהבה שלא תלויה בדבר, שאינה מעיקה ודורשת תמורה".
4 צפייה בגלריה
מפקד חטיבת הנח"ל, אלוף-משנה יהונתן שטיינברג ז"ל נהרג היום בהיתקלות עם מחבל
מפקד חטיבת הנח"ל, אלוף-משנה יהונתן שטיינברג ז"ל נהרג היום בהיתקלות עם מחבל
אל''מ שטיינברג ז''ל
(צילום: דובר צה"ל)
אל"מ (מיל') ניר אבולעפיה ספד לשטיינברג: "זכיתי להכיר אותך ואת איכויותיך הרבות. כל כך בלטת בתפקידך שטבעי היה למנותך לקצין האג"מ של החטיבה. זכיתי לפגוש אותך במסגרת הכנותיך לתפקיד מפקד חטיבת בנימין, שגם בו הצטיינת. בפעם האחרונה התראינו לפני חודש בטקס התייחדות לחללי הנח"ל. קשקנו קצת לפני, היה לי חשוב להחמיא לך על הנאום המדויק שלך בו נגעת בכבוד ובמחויבות שלנו ואף התייחסת לתחושת המשבר בחברה. לא דמיינתי שדבריך יהוו הספד תוך פרק זמן כל כך קצר. המינוי שלך למח"ט הנח"ל התקבל בטבעיות כמנהיג בולט. ניחנת בצניעות וחדוות המחשבה, בגרות אישית ומקצועית. זכורים לי לא מעט רגעים בינינו במשרדך, שיחות אישיות, תרגילים ועוד. תמיד נפעמתי. חטיבת הנח״ל הייתה תמיד בחזית, לוחמי הנח״ל חיסלו עשרות רבות של מחבלים, אך שילמנו מחיר כבד. מפקד החטיבה הנערץ נהרג, מפקד הסיירת נהרג גם הוא".
אל"מ שטיינברג למד בישיבת מעלה אליהו בתל אביב - וצמח בחטיבת הנח"ל. הוא התגייס לגדוד 931, התקדם בחטיבה ונכנס לתפקידו כמח"ט במאי האחרון. הוא החליף בתפקיד את אל"מ שרון אסמן ז"ל שנפטר מדום לב לפני מעט יותר משנתיים.
4 צפייה בגלריה
הלויויתו של מפקד חטיבת הנחל אל"ם יהונתן שטיינברג ז"ל
הלויויתו של מפקד חטיבת הנחל אל"ם יהונתן שטיינברג ז"ל
(צילום: אלכס קולומויסקי )
במהלך מבצע "שומר החומות" שירת שטיינברג כמח"ט בנימין, שם לחם בקרב ירי מול חמושים שירו אל עבר כוחות החטיבה וכוחות חטיבת כפיר סמוך לכיכר איו"ש ברמאללה.
תיעוד שהתפרסם מהתקרית ההיא חשף עד כמה הכוח היה בסכנה. בריאיון ל-ynet, שבמסגרתו פורסם אותו תיעוד, סיפר שטיינברג עד כמה היה קרוב התרחיש שבו היה נהרג בידי מחבלים. כעת למרבה הצער, הפך שטיינברג למח"ט הראשון מאז אל"מ דרור ויינברג שנהרג בפעילות מבצעית.