אתמול החליטו ראש הממשלה ושרת הקליטה על מינויו של מנכ"ל הביטוח הלאומי מאיר שפיגלר לראש צוות המשימה הלאומי לקליטת עלייה מאוקראינה, רוסיה ומדינות חבר העמים. שפיגלר אמר היום (שלישי) לאולפן ynet כי כבר קיבל פניות רבות מצד ישראלים לסייע לעולים: "יש המון הצעות ואין לי ספק שבאמצעות כל אותם אנשים טובים ומסגרות מצוינות ניתן מענה לכל אחד".
2 צפייה בגלריה
עולים אוקראינים יורדים מ ה מטוס  בנמל התעופה נתבג בן גוריון עליה יהדות ה תפוצות משבר מלחמה אוקראינה רוסיה
עולים אוקראינים יורדים מ ה מטוס  בנמל התעופה נתבג בן גוריון עליה יהדות ה תפוצות משבר מלחמה אוקראינה רוסיה
עולים אוקראינים יורדים מהמטוס בנתב"ג
(צילום: AP )

במסגרת תפקידו, יתכלל שפיגלר את הטיפול הממשלתי בקליטת עולים מאוקראינה, רוסיה ומדינות חבר העמים בתיאום עם כלל הגורמים, בהם משרדי הממשלה הרלוונטיים, הסוכנות היהודית, נתיב ועוד, ובכפיפות לראש הממשלה.
"איך מטפלים בגל העלייה? מטפלים בכל צורכיהם, מהמקום שכרגע הם נמצאים בו ועד הגעתם לארץ, קליטתם וטיפול בצרכים שוטפים - בראש ובראשונה נושאים בריאותיים", אמר שפיגלר. "לגבי התושבים החוזרים, הביטוח הלאומי כבר עשה את זה הלכה למעשה משבוע שעבר, ולגבי העולים ואלה שזכאי חוק השבות אנו כמובן נעשה את זה במסגרת המערכת שתתכלל את כל הפעילות איתם, עוד בהיותם באוקראינה וסביבותיה, עד שיקבל ומקום שיוכלו להשתכן בו. משם נתחיל את תהליך הקליטה בארץ".


-מה הקושי הכי גדול בעיניך אם יבואו לפה אלפי אנשים? "כל דבר שנוגע לחיים השוטפים הוא קושי מכיוון שמדובר בחוליות שאחת קשורה לשנייה ואתה לא יכול לנתק אותן. מדובר במשפחות עם ילדים אז הם צריכים פעוטון, בית ספר, גן ילדים. כמובן נושא בריאותי. מקומות תעסוקה, אנשים מגיעים וצריכים לעשות משהו ביום יום ולא לשקוע אל הזיכרונות מהמקום אותו עזבו. אם הם לא יעשו כלום זה מה שיהיה. צריך גם לתת סעד נפשי ככל שמתבקש, יש כאן ערב רב של נושאים שהם חלק בלתי נפרד משגרת החיים הנורמטיבית ואנו צריכים לדאוג לכולם יחד ולא להסתפק רק בחוליה כזו או אחרת".
-מה זה אומר לדאוג לעולים לתקופה התחלתית? למשל אנשים הגיעו אתמול למלון, עד מתי יישארו בו? "מדובר בתקופה מוגבלת, משם הם אמורים לעבור לדיור יותר יציב, דיור קבע. ברור לכל אחד מאיתנו שמלון זה לא חיים סדירים אלא תקופת מעבר, וכך גם מתייחסים לשיכון שלהם במלון מרגע הגעתם ועד לרגע העברתם".
שפיגלר סיפר על הרצון העז של רבים מהחברה הישראלית לסייע במשבר. "אין לך מושג איזו חברה ישראלית יש לנו, של אנשים שהם יראי שמיים בכל מה שנוגע לערבות ההדדית, לרצון העז לסייע, לשתף פעולה, להושיט יד ולתת כתף. מתקשרים בהמוניהם ומציעים פתרונות מן היקב ומן הגורן. גם בעניין המגורים, תעסוקה, חינוך. פשוט יש המון הצעות ואין לי ספק שבאמצעות כל אותם אנשים טובים ומסגרות מצוינות ניתן מענה לכל אחד".
"כבר ריכזתי עשרות פניות שבאו ביוזמת האנשים והתושבים בארץ", סיפר שפיגלר. "היום נתחיל לפנות אליהם ולרכז הכל תחת מסגרת מתכללת ובהחלט ניעזר בכל אחת ואחת מהפניות כי זה בבסיס העניין של הערבות ההדדית וההתנדבות הישראלית שידועה לכל. קל מאוד לבקר, הרבה יותר קשה ללכת ולעשות מעשה".