הייעוץ המשפטי לוועדה שדנה בהצעת החוק לתיקון פקודת המשטרה של ח"כ איתמר בן גביר, הצעת חוק שמטרתה העברת סמכויות מהמפכ"ל לשר המיועד לביטחון לאומי, הציע אמש (רביעי) ליו"ר הוועדה ח"כ אופיר כץ (הליכוד) לערוך שורת תיקונים משפטיים בהצעת החוק - ובמסגרתם בין היתר מוצע להגדיר את מפכ"ל המשטרה "הדרג הפיקודי העליון" בארגון. מטרת התיקונים היא לאפשר ליועצת המשפטית לממשלה להגן על השינויים בחוק במקרה שתוגש נגדו עתירה לבג"ץ.
3 צפייה בגלריה
איתמר בן גביר, יעקב שבתאי
איתמר בן גביר, יעקב שבתאי
המפכ"ל שבתאי והשר המיועד בן גביר. האחרון יוכל להעביר את החוק בנוסח המקורי, אבל לא בהכרח יזכה להגנה
(צילום: עמית שאבי)
בהצעת החוק של בן גביר נכתב מלבד זאת כי שוטר יפתח בחקירות או יסגור אותן בהתאם למדיניות שקבע השר. עם זאת, הצעת הייעוץ המשפטי גורסת כי השר רשאי להתוות מדיניות כללית בתחום החקירות והעמדה לדין, לרבות קביעה של סדרי עדיפויות עקרוניים, לאחר ששמע את עמדת היועץ המשפטי לממשלה, ולאחר התייעצות עם המפקח הכללי והמופקדים במשטרה על נושא החקירות.
הצעה נוספת לתיקון נוגעת לסעיף תקציב המשטרה: בייעוץ המשפטי הציעו לוועדה לבחון את הצורך בסעיף ואת משמעויותיו. בסעיף אחר, שבו מציע ח"כ בן גביר כי השר יהיה מופקד על ניהול המשטרה, הפעלתה ופיתוח יכולותיה בהתאם למדיניות ועקרונותיו הכלליים, כאמור, מציע הייעוץ המשפטי להדגיש כי "הדרג הפיקודי העליון במשטרת ישראל, הוא המפקח הכללי".
בן גביר, שצפוי להתמנות לשר לביטחון לאומי, לא חייב לקבל את הצעת הייעוץ המשפטי - ובהסכמת הקואליציה המיועדת, הוא יוכל להעביר את הצעת החוק בנוסח שנחשף ב-ynet. עם זאת, לפי ההערכה, אם החוק יתקבל כפי שהוא - היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה לא תגן עליו בבג"ץ בעתירות, אם וכאשר יוגשו נגדו. חוות הדעת המתגבשת של היועמ"שית קובעת שהחוק בנוסחו המקורי משנה "סדרי בראשית" ביחסי הכפיפות בין השר הממונה למשטרה.
לעמדת היועמ"שית, השר לא יכול לקבוע מדיניות שקשורה בפתיחה בחקירות ובהמלצות המשטרה להעמדה לדין, שכן אגף החקירות והתביעה המשטרתית אמור להיות בלתי תלוי בדרג הפוליטי - והסמכויות נובעות מהנחיות היועץ המשפטי לממשלה ופרקליט המדינה. השר יכול, עם זאת, להנחות על תעדוף בחקירות של נושאי רוחב כמו תופעות אלימות, גניבות רכב ועוד.
3 צפייה בגלריה
גלי בהרב מיארה
גלי בהרב מיארה
היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה. אם ההצעות לא יתקבלו, היא צפויה לא להגן בבג"ץ
(צילום: מוטי קמחי)
סיבה נוספת להתנגדות היועמ"שית היא שאין מקום להשוואה בין צה"ל למשטרה: בעוד שהצבא שכפוף לשר הביטחון ולממשלה פועל נגד אויבי המדינה, המשטרה פועלת למען האזרחים ולא נגדם. לכן, על פי התפיסה בדמוקרטיה, המשטרה צריכה להיות מבודדת וחפה מהשפעות פוליטיות. השר אומנם יכול להיות מעורב בדיונים על מדיניות כוללת והעדפות נושאים מסוימים, כמו למשל הטיפול בפשיעה בחברה הערבית, ואף למנות את המפכ"ל - אך הוא לא יכול לקבוע את כל המדיניות בעצמו.
בהצעת החוק נקבע גם שתקציב המשטרה ייקבע בנפרד - ובאשר לכך נטען בחוות הדעת של היועמ"שית כי הדבר לא סביר, שכן מי ששולט בחלוקת התקציב נהנה בעצם מהיכולת "להוריד את השאלטר", ומחזיק למעשה בשליטה על הדרג המקצועי.

שבתאי: "לא מתנגדים לשינויים, אבל בזהירות"

הצעת החוק של בן גביר, שנמצאת בהכנה לקריאה ראשונה בוועדה בראשות ח"כ אופיר כץ, עוררה אתמול סערה בדיון שאליו הגיע מפכ"ל המשטרה רב-ניצב יעקב שבתאי. השר המיועד הציג בפני הוועדה את הצעת החוק ואמר כי "אין מדינה דמוקרטית שהשר לא קובע בה את המדיניות. אם זה לא היה איתמר בן גביר הייתם אומרים על החוק הזה 'כל הכבוד', אבל יש כאלה שאצלם הכול פוליטי".
לטענת בן גביר, במצב הנוכחי תפקיד השר לביטחון הפנים הוא חסר סמכויות ולכן הוא רוצה לשנות זאת. "אחרי עבודת מטה ארוכה מאוד, אני רוצה לשנות את זה בשביל הילדים של כולנו - תעזבו את הפוליטיקה, זה עניין של הזכות של כולנו. הפקודה בנוסחה היום לא מאפשרת לשר לדאוג לדברים הללו ואני לא רוצה להיות עציץ, אני רוצה לקבוע מדיניות".
3 צפייה בגלריה
 יעקב שבתאי
 יעקב שבתאי
השר "לא רוצה להיות עציץ", המפכ"ל: גם היום לשר יש סמכויות
(צילום: עמית שאבי)
המפכ"ל שבתאי אמר בדיון כי "איננו מתנגדים לשינויים והתאמות ברוח התקופה, אך שינויים דרסטיים ודרמטיים כאלה חייבים להיעשות בזהירות, בשום שכל ובהליך מקצועי ומעמיק. המשטרה היא לא צבא. המשטרה חשופה למידע אישי רגיש על אזרחי המדינה, הצבא פחות. המשטרה עובדת מול אזרחים, הצבא עובד מול אויב מוגדר וההבדל עצום. השאלה שאנחנו צריכים לשאול את עצמנו היא מה הבעיה במצב הנוכחי".
לדברי שבתאי, "עד היום לא נתקלתי בסיטואציה שממחישה את הבעיה. היו מחלוקות מקצועיות אבל לא היו מקרים שבהם השר ביקש ליישם את מדינותיו ולא ניתן לכך מענה. הצעת החוק אינה מפרטת ואינה מבהירה מה לא ניתן לעשות עד כה ומה כן ניתן לעשות אחרי שהחקיקה תעבור. אני רוצה לעבור על הסמכויות של השר. גם היום לשר יש פה סמכויות להפעלת המשטרה והן נרחבות מאוד".
בן גביר התפרץ לדבריו ואמר: "אבל אין שם מדיניות. אתה ראית את זה". המפכ"ל השיב: "נושא המדיניות, בכל המקרים, הייתה נגזרת של מדיניות השר, קביעת סדרי העדיפויות נקבעו על ידי השר, תקציב על ידי השר, הסמכויות לקבוע את הרכב המשטרה ומינוי קצינים, השר מאשר כל מינוי במשטרת ישראל. קשה לי להבין את הטענות שהשר הוא איזשהי חותמת גומי".
פורסם לראשונה: 22:45, 14.12.22