עימות חריף פרץ הבוקר (שלישי) בין השרה לשוויון חברתי מירב כהן (יש עתיד) לבין ח"כ איתמר בן גביר (הציונות הדתית) במהלך ריאיון שקיימו השניים במשדר של אולפן ynet, בעקבות הטלטלה הפוליטית של הקדמת הבחירות. במהלך העימות האשימה כהן את בן גביר בהסתה מסוכנת נגד הציבור הערבי וטענה כי הוא מנסה להציג תדמית שקרית לכאורה של ממלכתיות – בעוד זה האשים אותה בשקרים כלפיו ואיים באפשרות של תביעת דיבה.
העימות פרץ לאחר שכהן הזהירה במהלך הריאיון שלה באולפן ynet מהאפשרות שלאחר הבחירות הבאות, אם גוש תומכי בנימין נתניהו יצליח להרכיב ממשלה, ימונה בן גביר לשר. "זה בן אדם שמתמחה בהסתה, אחד הקמפיינים הכי מוצלחים שלו נגמר ברצח רבין. זה בן אדם שמגן על אנשים שלקחו נער פלסטיני שלא עשה כלום והטיחו את ראשו בסלע. על אנשים כאלה הוא מגן? זה בן אדם שקורא ותמך במעשים של ברוך גולדשטיין, הרוצח שהמיט בושה על כל עם ישראל", תקפה.
4 צפייה בגלריה
בן גביר וכהן במהלך העימות הבוקר באולפן ynet
בן גביר וכהן במהלך העימות הבוקר באולפן ynet
בן גביר וכהן במהלך העימות הבוקר באולפן ynet
(צילום: גיל יוחנן, נויל האריס)
זמן קצר לאחר מכן עלה לשידור בן גביר, שהתראיין מהכנסת, ותקף את כהן בחזרה, כשלטענתו היא "קיבלה דף מסרים – איתמר ואיתמר ואיתמר. אני אומר לה ולאנשי השמאל שרצים באולפנים – תדעו לכם שכשאני אהיה במקום של השפעה יהיה טוב לילדים שלי ושלכם. נוכל להקים ממשלת ימין מלא-מלא, שלא תיכנע לאחים המוסלמים, שתאפשר לילדים ללכת בבטחה בנגב, בצפון, במרכז, בלי לפחד ללכת לכותל".
בן גביר התמקד בדבריו בשותפות של מפלגת רע"מ בממשלה היוצאת, וטען כי יו"ר סיעת המפלגה בכנסת, ח"כ ווליד טאהא, "תומך בזה שצריך לזרוק הומואים מהגג". כהן השיבה לו: "בממשלה הזו יחד עם רע"מ בקואליציה פתחנו למעלה מ-70 בתים פתוחים (ללהט"בים) בכל רחבי הארץ, עשינו תוכנית תקדימית למען קהילת הלהט"ב ב-90 מיליון שקלים – אז בואו נשים את הסיסמאות בצד ונסתכל על המהות. תפסיק עם ההסתה הזו כנגד כל הציבור הערבי, די, 20% מהאוכלוסייה. אותך לא מעניין אם אדם הוא רופא, אם הוא שוטר, אם הוא תורם למען המדינה. אם הוא ערבי – הוא מחבל. לא. 20% מהציבור במדינה הם לא מחבלים, די להסתה הזו. במילים שלך אתה מביא לשפיכות דמים".

בשלב זה החל עימות סוער בין השניים, שבמהלכו קרא בן גביר שוב ושוב: "מה ווליד טאהא חושב על ההומואים?! מה ווליד טאהא חושב על ההומואים והלסביות?!". הוא נשאל מה דעתו שלו בכל הנוגע לקהילת הלהט"ב, וטען: "ההומואים הם אחים שלי, וקהילת הלהט"ב הם אחים שלי. ואני פועל גם למענם. כן, אני מתנגד למצעד הגאווה, אני חושב שבמדינת ישראל נישואין צריכים להיות כדת משה וישראל, אבל להט"בים הם אחים שלי, אבל ווליד טאהא חושב אחרת".
4 צפייה בגלריה
מנסור עבאס
מנסור עבאס
יו"ר רע"מ מנסור עבאס. כהן אמרה לבן גביר: "הוא שותף ראוי ממך לממשלה, זה בטוח"
(צילום: אלכס קולומויסקי)
השרה כהן השיבה לו: "זה איתמר בן גביר חדש לקראת הבחירות? אתה חושב שאנחנו מטומטמים? אתה חושב שלא זוכרים את הסמל של הקדילאק של רבין שגנבת ואמרת שתגיע אליו? אתה חושב שאנחנו עד כדי כך מטומטמים, שנקנה תדמית ממלכתית ברגע שמכריזים על בחירות? אנחנו יודעים שהשנאה מניעה אותך ולא ניתן לאנשים קיצוניים כמוך להיכנס לממשלה".
בן גביר טען בתגובה כי מדובר בשקרים, ורמז כאמור לאפשרות של תביעה: "תזכרי שמחר בבוקר את יכולה לא להיות שרה ואני יכול לזמן אותך לבית משפט, לא תהיה לך חסינות. אל תשקרי". כהן אמרה לו: "האיומים שלך לא מפחידים אותי. לא תמכת בברוך גולדשטיין? לא גנבת את הסמל מכונית של רבין?".
בן גביר טען בהמשך: "היא עושה הנחות לתנועה האיסלאמית, למי שרוצה לרצוח יהודים" כהן השיבה: "מנסור עבאס לא רוצה לרצוח יהודים, הוא קורא נגד כל אלימות. הוא שותף ראוי ממך לממשלה, זה בטוח" בן גביר: "כשאני אמרתי לו לגנות רצח של חיילי צה"ל הוא נשאר דומם" כהן: "הוא גינה אינספור פעמים אלימות ורצח. די להוצאת דיבה" בן גביר: "את מספרת דברים שהיו לפני 30 שנה" כהן: "מתי התמונה של ברוך גולדשטיין הייתה על הקיר שלך? אדם שרצח אנשים תמימים והביא בושה לכל עם ישראל" בן גביר: "הציבור ראה אתכם ועם מי הלכתם" כהן: "עם מי הלכנו? עם ציבור ערבי שרוצה לחיות פה בשלום, שרוצים כיתות לימוד לילדים שלהם. עם אנשים שרוצים להתפרנס ולגדל את הילדים שלהם בשקט" בן גביר: "איימן עודה רוצה להתפרנס או לרצוח שוטרים?" כהן: "יש גם שוטרים ערבים במשטרת ישראל. הם לא מחבלים. הם שוטרים והם רופאים והם אחים. לא כל הערבים הם מחבלים. די להסתה"

4 צפייה בגלריה
איתמר בן גביר
איתמר בן גביר
בן גביר נוטש את הריאיון
(צילום: גיל יוחנן, נויל האריס)
דקות לאחר מכן נטש בן גביר את הריאיון והסיר מעליו לפתע את האוזנייה, לאחר שיו"ר הנהלת מרצ אורי זכי, שהתראיין גם הוא באולפן, טען כי הוא הורשע בחברות טרור. רגע לפני שנטש בן גביר השיב לו: "הורשעתי על מדבקה שכתוב בה 'לגרש את האויב הערבי'. וואו. על מה הורשעתי? לעומת זאת אתם הורשעתם על זה שמכרתם את ישראל לאויבים שלנו".
במהלך הריאיון הסוער עוד הספיק בן גביר להכריז כי בבחירות הקרובות ירוץ באותה מסגרת שבה רץ בבחירות הקודמות, בשיתוף פעולה עם יו"ר הציונות הדתית בצלאל סמוטריץ'. הוא רמז אבל לאפשרות שאנשי "עוצמה יהודית", המפלגה שבראשה הוא עומד, יקבל והפעם ייצוג רב יותר ברשימה המאוחדת, "לאור הפופולריות שלנו".

כהן: "ערוכים לבחירות, ללפיד משמעת של ספורטאי"

לפני העימות עם בן גביר אמרה השרה כהן כי במפלגתה יש עתיד נערכים כעת "לכל תרחיש אפשרי", כשברקע החשש בקואליציה לניסיון מצד אנשי האופוזיציה להקים ממשלה חלופית, חשש שבגינו החליטו להקדים את פיזור הכנסת הבחירות ולהציג את החוק שיקדים את הבחירות כבר ביום רביעי הקרוב. היא נשאלה על אפשרות שבנט ישולב ברשימת יש עתיד, ושללה אותה: "אני לא חושבת שיש לנו ולימינה את אותה אידיאולוגיה. אנחנו יודעים לשבת בממשלה ולשתף פעולה באמצעות מכנה משותף".
-אתם מוכנים לבחירות? יו"ר המפלגה שלכם הולך להיות תחת עבודה מטורפת כרה"מ. "אנחנו מוכנים לכל תרחיש אפשרי. לפיד עם משמעת של ספורטאי, יודע להכין את כל החזיתות במקביל. לא רצינו להיות בסיטואציה הזו, אנחנו חושבים שהממשלה הזו מצוינת אבל זה נכפה עלינו. אנחנו נעשה את הקמפיין הכי טוב שאנחנו יכולים".
4 צפייה בגלריה
יאיר לפיד בהצהרות לתקשורת
יאיר לפיד בהצהרות לתקשורת
יאיר לפיד, שיהפוך עם פיזור הכנסת לראש ממשלת המעבר
(צילום: אלכס קולומוסיקי)
היא הביעה צער על פירוק הממשלה: "אני מאוד עצובה על זה שהממשלה הזו מסיימת את ימיה כי באמת היא הייתה ממשלה מצוינת, תפקדה, הביאה תקציב ורפורמות. אני מאוד מאוד מעריכה את רה"מ ושר החוץ שאמרו שתפקדנו מצוין בשבועות האחרונים. הקשיים נערמו עד לסוגיה עקרונית כמו תקנות יו"ש שעלולה לשבש את החיים במדינה, להפוך אזור גיאוגרפי מסוים למקלט לעבריינים, ופה עשינו קאט לפני שנעשה נזק לישראל".

סגן השר גולן ממרצ: "הימין הממלכתי קרס"

באולפן ynet התראיין הבוקר גם חבר הכנסת וסגן שרת הכלכלה יאיר גולן (מרצ), שטען כי "הימין הממלכתי, לצערי הרב, קרס. בנט כנראה ייעלם, אנשי מפלגתו שלו עצמו פרשו תוך כדי והלכו לרעות בשדות זרים. סער לא עובר את אחוז החסימה, או עובר אותו בקצת. מה שהיה מה שנותר מהימין הממלכתי שהיה פעם זה ימין מושחת, שעובד עבור אדם מושחת". לדבריו, "מה שהוכיחה האפיזודה הפוליטית של השנה האחרונה, שתמכתי בה והשקעתי בה את כל כולי, זה דבר אחד - מה שצריך להחליף את הימין זה שמאל, ולא משהו אחר מהימין".

כשנאמר לגולן כי לא כל הימין מושחת, הוא השיב: "יש פה ראש מפלגה נאשם בפלילים, שלדעתי כל אדם שפוי בישראל מבין שהוא לוקה בנורמות המוסריות שלו. במשך שנים על גבי שנים הוא הסיתה נגד קהלים שלמים בישראל וביזה אותם, ומפלגה שלמה הולכת אחריו". גולן התייחס רק בקצרה למצבה של מפלגתו שלו, ולמרות החשש שם של מפלה בבחירות, טען כי אינו "מתרגש מהעניין". הוא נשאל אם יתמודד לראשות המפלגה, והשיב: "בימים הקרובים אשב עם עצמי, עם משפחתי ועם חבריי. לא קיבלתי החלטה, כשאקבל החלטה אתה תהיה בין הראשונים לדעת".

ח"כ קריב מהעבודה: "הניסוי כן הצליח"

גם ח"כ גלעד קריב (העבודה) התראיין במשדר, וטען כי "הניסוי" של שותפות בין קצוות שונים במערכת הפוליטית הצליח דווקא. "הצלחנו לעצור בממשלה הזו הידרדרות דרמטית של מדינת ישראל והחברה הישראלית אל תוך התהום. כל מי שיודע מה קרה כאן בשנה האחרונה מבין שבשנה הזו נעשו מהלכים ונעשו דברים שבעשור שלם לא הספיקו לעשות", אמר. הוא לא ענה מפורשות לשאלה אם העבודה תרוץ יחד עם מרצ בבחירות, אך טען כי מרצ תוכל לעבור את אחוז החסימה אם תרצוץ לבדה.

קריב, שמשמש כיו"ר ועדת חוק, חוקה ומשפט בכנסת, הצהיר כי עד לפיזור הכנסת יתמוך בקידום זריז בוועדה של הצעת החוק האוסרת על נאשם בפלילים להרכיב ממשלה. "אני חושב שיש מקום פה ושם לשינויים בהצעות החוק שהונחו על השולחן, אבל העיקרון ברור – אדם שמנהל משפט פלילי שקשור לתפקודו הציבורי, לא יכול להיות רה"מ", אמר. "זה כל כך מובן מאליו שזה היה צריך להיות נחלת הכלל, אבל בשביל זה יש כנסת שממשיכה לתפקד ואני מאוד מקווה שהקואליציה, שיש לה בה רוב אדיר לחוק הזה. מי שמנעה הייתה שקד ואני מקווה שההתנגדות תרד".