אחרי שוועדת החקירה הממלכתית לחקר אסון מירון פרסמה היום (רביעי) את מסקנותיה על מחדלי האסון שבו נמחצו למוות 45 גברים, נערים וילדים בהילולה לפני כשלוש שנים - בני משפחות הקורבנות מתמודדים עם רגשות מעורבים.
5 צפייה בגלריה
אסון מרון
אסון מרון
האסון במירון. "ניתן היה למנוע אותו"
(צילום: גיל נחושתן)
יעקב ושרה ליבוביץ, הוריו של שלמה זלמן מצפת שנספה באסון בגיל 19, אמרו לאחר פרסום הדוח כי ניתן היה למנוע את האסון - אך שמשפחתו לא מחפשת כעת אשמים, אלא רק דורשת שייעשה סדר במקום. "כבר שנים טרם האסון הכול היה שם לא מאורגן, אבל אין לנו טענות לאיש - זו גזירה משמיים", אמר יעקב בכאב גדול.
"אין לי טענות נגד ראשי המדינה ושרים", אמר יעקב. "בני נסע לחגוג ולשמוח, הוא רצה להיות עם חבריו מהישיבה באלעד בהילולה במירון בקבר הרשב"י, ואז אירע האסון הגדול - גזירה משמיים. זה מה שקרה, אסון של עשרות משפחות".
לדבריו, "אנחנו רוצים שיעשו סדר ושיפקחו, כי רק אחרי האסון התחילו להבין שחייבים לעשות סדר במקום. זה אומר לשנות הרבה דברים שהיו לא מוסדרים. חובה לסדר שם הכול כדי למנוע עוד אסונות בעתיד. לבני שנסע לשם מהישיבה באלעד שבה התחנך ולמד הייתה תחושה שמשהו לא טוב יקרה, והאסון הנוראי פקד אותנו. חייבים שהכול יהיה מוסדר שם, חבל שלא נעשו שם דברים גדולים טרם האסון".
5 צפייה בגלריה
שלמה זלמן ליבוביץ'
שלמה זלמן ליבוביץ'
שלמה זלמן ליבוביץ ז"ל. "הייתה לו הרגשה שמשהו רע יקרה"
ישראל אלחדד, אחיהם של משה מרדכי בן ה-12 ויוסף דוד בן ה-18 מירושלים שנספו בהילולה, אמר: "איבדנו שני אחים צעירים וזה נורא. הדוח מחזיר אותנו לאותו לילה נוראי שאותו לא נשכח לעולם. הם נסעו למירון עם אבא ושם נהרגו באסון הכבד שפקד משפחות רבות באותו הלילה. הכול צף לנו עתה מחדש, מאותו לילה נוראי שחיפשנו אותם ממושכות ועד הבשורה המרה שפקדה גם אותנו".
לדבריו, "הדוח נותן לציבור להכריע לגבי הנבחרים. אנחנו צריכים להבין שנלחמנו על הקמת ועדת החקירה הממלכתית, נלחמנו שהוועדה תקום כדי שעם ישראל יהיה עם מנהיגים שיידעו שאפשר היה למנוע את מות שני אחיי. זה מיותר, מנהיגים היו וידעו שיש מחדלים והיו צריכים לטפל בזה עשרות שנים קודם לכן. האסון היה רשום על הקיר. שיישמו את מסקנות הוועדה בהקדם כדי שיוכלו להגיע מתפללים להתפלל בקבר הרשב״י במירון. ידעו על מחדלים טרם ההילולה ולא עשו כלום".
ישראל דיסקינד, שאיבד באסון את אחיו שמחה בונים דיסקינד (21), אמר לאחר שקרא חלק מהדוח כי "זו תחילת צדק אמיתי מבחינת מסקנות אישיות: כשלת בתפקיד שלך - תשלם את המחיר. יש פה תיקון היסטורי, וקריאה לממשלה - תאמצו את ההמלצות כדי שלא יקרה לנו שוב אסון. ההר נראה אותו דבר עכשיו, עושים קוסמטיקה לקראת ההילולה, אבל צריך לתקן במיידי את כל הליקויים, לא רק לפני אסון״.
לפני הגשת הדוח אמר ישראל כי הוא דרוך לקראת פרסום מסקנות הוועדה. "חלפו שלוש שנים של ועדת חקירה ממלכתית והכול צף, הכאב לא מרפה", הוא אמר. "המשפחה איבדה את שמחה אחי, אב לשני ילדים קטנים, שהיה עילוי ולמד בישיבה. אני, כמו משפחות רבות אחרות, מקווה שמי שאשם ושהוועדה תמצא שהוא אחראי - שיילך הביתה". המשקפיים והכיפות שנותרו בשביל המוות במירון הם אולי התמונה המזוהה ביותר מהאסון בהילולה. אותה תמונה מטלטלת הגיעה אז גם לבני משפחת דיסקינד, שהבינו תוך זמן קצר כי המשקפיים שייכים לשמחה.
5 צפייה בגלריה
ישראל דיסקינד
ישראל דיסקינד
ישראל דיסקינד, שאחיו נספה באסון מירון. "די כבר עם החפיפניקיות הישראלית, מי שאשם - שיילך הביתה"
(צילום: עמית שאבי)
5 צפייה בגלריה
שמחה בונים דיסקינד ז"ל
שמחה בונים דיסקינד ז"ל
שמחה בונים דיסקינד ז"ל, ומשקפיו מוטלות על הרצפה במדרגות שהובילו למסדרון הצר שבו אירע האסון
(צילום: נתן לזרי, AP)
אינפו אינפוגרפיקה מסמך המלצות אישיות של חקירת ועדת מירון
הוא הוסיף: "די כבר עם החפיפניקיות הישראלית, כמו אסון מירון ואסון 7 באוקטובר, די עם האנשים שאחראים ולא הולכים הביתה. אני ראיתי איך מפקד המחוז הצפוני ניצב לביא הודיע כבר בבוקר אחרי האסון הכבד שהוא לוקח אחריות, ואחרי קריירה מפוארת עזב והתפטר מהמשטרה. מי שוועדת החקירה הממלכתית מצאה שהוא אשם - שיעזוב ויילך הביתה, ובמקביל שיהיו הנחיות מדויקות לגבי ההר והפעילות בו בצורה מוסדרת. אני מצפה שהוועדה תכריע שמי שאחראי לא יוכל להמשיך בתפקיד ציבורי. משפחות שלמות התפרקו בעקבות האסון הכבד שפקד אותנו".
בדברי הסיכום לדוח נכתב שפורסם היום נכתב: "תרבות רעה מצאנו בתוך ביתנו. תרבות רעה זו הובילה לאסון הנורא בהר מירון. הכתובת שהייתה על הקיר ידועה לרבים במשך שנים רבות. את האסון הזה ניתן היה למנוע, וחובה הייתה למנעו".
הוועדה ייחסה לשורת בכירים אחריות אישית לאסון. בנוגע לראש הממשלה בנימין נתניהו, ציינה הוועדה: "על בסיס כל החומרים והעדויות שהוצגו לנו והתרשמותנו הישירה מהם, מסקנתנו היא שיש יסוד סביר לקבוע שנתניהו ידע כי אתר קבר הרשב"י מטופל במשך שנים טיפול לקוי, וכי הדבר עלול ליצור סיכון להמוני המבקרים במקום, בפרט בל"ג בעומר. גם אם, לשם הזהירות, נניח כי לנתניהו לא הייתה ידיעה של ממש בעניין, בנסיבות הדברים היה עליו לדעת זאת".
5 צפייה בגלריה
הלוויתם של האחים משה מרדכי (12) ויוסף דוד (18) אלחדד בבית העלמין במירון
הלוויתם של האחים משה מרדכי (12) ויוסף דוד (18) אלחדד בבית העלמין במירון
משה מרדכי ויוסף דוד אלחדד ז"ל. "נסעו למירון עם אבא ושם נהרגו באסון הכבד"
חברי הוועדה הטילו אחריות אישית גם השר לביטחון הפנים בעת האסון אמיר אוחנה, והמליצו שלא ימונה בעתיד לתפקיד זה. הם ציינו בנוגע ליו"ר הכנסת הנוכחי: "באירוע הנוכחי היה על אוחנה לברר את התפיסה הבסיסית של ההיערכות להילולה ולהתייחס אליה, תוך שהצפיפות והסיכונים שנובעים ממנה עומדים לנגד עיניו ('המה'). אלה לא דרשו התערבות בפרטי הביצוע המבצעי ('האיך'). כל שנדרש הוא לשאול את השאלות הנכונות ולדרוש מענה שמבוסס על עבודת מטה מסודרת".
הוועדה ממליצה על הדחת מפכ"ל המשטרה רב-ניצב יעקב שבתאי מתפקידו, אך בשל המלחמה היא מותירה את מועד ההחלטה בעניינו לממשלה. "רנ"צ שבתאי אישר את תוכנית המבצע שגובשה במחוז צפון של המשטרה, וזאת על אף שידע שמתחם ההר, והמתחמים המשמשים בו להדלקות, אינם יכולים להכיל בבטחה את כמות המבקרים הצפויה במקום במהלך ההילולה, ותוך התעלמות מהסכנות הנלוות לכך", ציינו חברי הוועדה.