עובדי משרד החוץ כועסים על הסחבת בהסכם השכר בעניינם כבר שנתיים, ואזרחים ישראלים בחו"ל עלולים למצוא את עצמם ללא דרכון תוך זמן קצר. ועד עובדי משרד החוץ הנחה בסוף השבוע האחרון את הנציגויות בעולם להיערך לחזרתם של העיצומים והצעד הראשון המתוכנן - הפסקת הנפקת דרכונים לאזרחים ישראלים השוהים בחו"ל באמצעות הקונסוליות ברחבי העולם.
1 צפייה בגלריה
משרד החוץ
משרד החוץ
משרד החוץ
(צילום: גיל יוחנן)
בהנחייה מטעם הוועד אל הקונסוליות הן התבקשו להזדרז ולסיים את תהליכי ההנפקות הפתוחות בשגרירויות כדי לצמצם את הפגיעה הצפויה באזרחים. כזכור, בשנה שעברה, עת התדרדרו יחסי העבודה במשרד החוץ, הגיעו העיצומים בשיאם להשבתות של ענפי עבודה מרכזיים במשרד, בתוכם שיבוש ביקורי אחמי"ם, פגיעה בשירותים לאזרחי ישראל בחו"ל, השבתת הנפקות אשרות עבודה לעובדים זרים בתחומי הסיעוד, החקלאות והמזון ושרשרת פעולות נוספות.
המשבר במשרד החוץ שנמשך שנים החל בשל טענות העובדים על תנאי העסקה פוגעניים, ובהם ביצוע שעות נוספות וכוננויות ללא תמורה, עיכוב קידום עובדים במשך שנים, משכורות נמוכות לעובדי המשרד המוצבים בישראל, שכר לא הולם לצוערים ושחיקה מתמשכת בכיסוי ההוצאות הריאלי ותשלום השכר לעובדי המשרד המוצבים בחו"ל. לאחרונה בישר שר החוץ אלי כהן לעובדים על תקציב מיוחד לפתרון המחלוקת ששוריין במסגרת התקציב, אך חרף זאת החתימה בין משרדי האוצר והחוץ על ההסכם שישים סוף למשבר טרם התבצעה בפועל.
ועד עובדי משרד החוץ מסר: "אנחנו ממתינים כבר זמן ארוך לפתרון המשבר אך יש גורמים במשרד האוצר שסבורים בטעות שניתן יהיה למשוך את הפגיעה בעובדים ללא הגבלת זמן. באסיפת העובדים בשבוע שעבר הוחלט על יציאה לעיצומים ואנו מקווים כי איש לא ייבחן את סבלנותנו שהולכת ופוקעת. אם לא תהיה פריצת דרך במגעים, כצעד ראשון תיפסק הנפקת הדרכונים בקונסוליות".