התוקף המשפטי של התו הירוק הישן פג, ועל רקע הבעיות בהנפקת התו החדש, הבהיר המשנה ליועץ המשפטי לממשלה כי כרגע אין אפשרות לאכוף ואף לא לתת אזהרות: בדיון ועדת החוקה הבוקר (יום ב') אמר המשנה ליועמ"ש רז נזרי כי "מאחר ולתו הירוק הישן אין תוקף משפטי, אי אפשר משפטית להציג אותו, והוא למעשה לא בתוקף". ynet העביר בשידור חי את הדיון בוועדה שבו אושרו תקנות התו הירוק החדש עד יום חמישי הקרוב.
בהסכמה עם הממשלה, אישרה כאמור הוועדה את התו הירוק הנוכחי לשלושה ימים בלבד, עד הבאת ההקלות שהוסכמו וכוללות גם את הכניסה לספריות ולמוזיאונים ולדרישת הוועדה יתווספו גם הקלות באטרקציות הפתוחות. אחרי שקבינט הקורונה יצביע בהמשך השבוע על שורת ההקלות, תתכנס ועדת החוקה שוב כדי לאשר אותן.
לדברי המשנה ליועץ המשפטי לממשלה נזרי, "בגלל הבעייתיות שהייתה בהשגת הדבר ביקשתי ממשרד הבריאות ומהמשרד לביטחון פנים שלא תהיה אכיפה בהקשר זה, גם לא אזהרות, כי כל עוד אין אפשרות להוציא תו ירוק חדש זה לא נכון בעינינו. כך גם הועבר לכל השוטרים".
נזרי ציין כי "בתקנות החדשות מצוין בדברי ההסבר שלנוכח העניין שלתו הישן כבר אין תוקף ומאחר שלוקח זמן להוציא והרצון לתת לציבור להתרגל, האכיפה בפועל של החובה החדשה בתו ירוק חדש לא תיעשה לפני יום חמישי הקרוב".
1 צפייה בגלריה
מציגים את התו הירוק במקומות בילוי
מציגים את התו הירוק במקומות בילוי
מציגים את התו הירוק במקומות בילוי
(צילום: מוטי קמחי, gettyimages)
ד"ר אלרעי פרייס, ראש שירותי בריאות הציבור, אמרה בהתייחסותה לדיון אתמול בקבינט הקורונה, שבמהלכו הציע משרד הבריאות לבטל את התו הירוק במקומות פתוחים: "אנחנו מודאגים מהחזרה ללימודים, חווינו את זה בחברה הערבית. זה הביא לידי תחלואה קשה וקריטית, אבל אני מקווה שלא נראה את זה במגזר הכללי בגלל שיעור המחוסנים הגדול יותר. הבאנו לקבינט איזושהי אמירה שאם במשך התקופה הקרובה לא נראה היפוך מגמה בגלל בתי הספר, אז נוכל כבר להתחיל לשחרר את המקומות הפתוחים שהסיכון בהם יותר נמוך".
בכירת משרד הבריאות אמרה עוד: "בבדיקת הסיכוי לתחלואה חוזרת בקרב ילדים - התחלואה החוזרת נמוכה ב-50% מאשר בקרב מבוגרים, ולכן ניתן להשאיר להם תו ירוק גם אם חלפה חצי שנה. הסיכון שנלקח נמוך. ככל שהגיל עולה הסיכון לתחלואה עולה וכך גם לתחלואה חוזרת והסיכון של המתבגרים הוא הגבוה ביותר לחלות".
במקביל אישרה ועדת החוקה את התקנות המסירות את איסור היציאה לברזיל, בולגריה וטורקיה וכן את קיצור תוקף תקנות הגבלת היציאה להיום. לפיכך, החל מחצות אין מדינות אסורות ליציאה מישראל. עם זאת, אילנה גנס, ראש מטה שירותי בריאות הציבור במשרד הבריאות, אמרה: "יש כמה מדינות באירופה עם תחלואה גואה, בעיקר רומניה וסרביה, שיצאה לגביהן אזהרת מסע, אך נכון להיום ניתן לטוס לכלל מדינות העולם".
יו"ר הוועדה ח"כ גלעד קריב אמר: "בהסכמה עם הממשלה, תקנות התו הירוק החדש יעמדו בתוקף לשלושה ימים על מנת לאפשר לממשלה להביא תקנות עם הקלות מידתיות נוספות כדרישת הוועדה בנוגע לשטחים פתוחים".

לתו הירוק החדש, כזכור, זכאים רק מחוסנים במנה שלישית, מחלימים ומי שלא חלפה חצי שנה מאז שקיבל את מנת החיסון השנייה. חרף העובדה שקצב ההתחסנות בבוסטר זינק בימים האחרונים, כ-1.4 מיליון ישראלים שטרם קיבלו את המנה השלישית איבדו את הזכאות לו. 755 אלף ישראלים הזכאים להתחסן לא התחסנו כלל. בלי תוצאה שלילית של בדיקת קורונה על חשבונם (בדיקה מהירה בתוקף ל-24 שעות ובדיקת PCR ל-72 שעות), הם לא יוכלו יותר להיכנס, בין היתר, למסעדות, אירועי תרבות וספורט, אטרקציות, חדרי כושר ואולמות אירועים.
במקביל התקבלו תלונות רבות על תקלות ושיבושים בהפקת התו הירוק המעודכן באתר משרד הבריאות ובאפליקציה. בכניסה לעמוד הייעודי באתר שקרס צוין כי הוא נמצא בתהליך שדרוג. בעקבות התלונות, משרד הבריאות עדכן באתר כי "עקב העומסים הצפויים, ייתכנו שיבושים בהפקת התו דרך האתר. במקרה זה, מומלץ לנסות שוב במועד מאוחר יותר".
בהמשך הודיע מטה ההסברה למאבק בנגיף הקורונה: "בשל עומסים בהנפקת התו הירוק החדש החל מהלילה, ניתן יהיה להשתמש במקביל בימים הקרובים גם בתו הירוק הקודם". כאמור, כעת מתברר שאין לו תוקף משפטי ולא ניתן לאכוף אותו.
בדיון קבינט הקורונה אתמול המליץ כאמור משרד הבריאות לבטל חלק מההגבלות של התו הירוק ולעבור לתו הסגול, אך ראש הממשלה נפתלי בנט בחר שלא להעלות את ההצעה להצבעה, והשרים החליטו להחריג בינתיים רק ספריות ומוזיאונים כדי שכיתות יוכלו לבקר באופן אורגני והשאלת ספרים לא תחייב הצגת תו ירוק. כמו כן, החל מיום שלישי תחול חובת סריקת הברקוד לכל מציגי התעודה החדשה - והאכיפה במקומות שתחול עליהם החובה להצגת תעודה תתחיל ביום חמישי.
עוד נמסר כי בדיון הציגו גורמי המקצוע לראש הממשלה והשרים תמונת מצב ממוקדת למצב הקורונה בישראל, בדגש על התחלואה בחברה הערבית והיקפי ההתחסנות בה. בהתאם, הוצגה תוכנית פעולה בנושא. מלשכת ראש הממשלה נמסר כי השרים הדגישו כי "יש להמשיך ולהקפיד על קיום ההנחיות ונקיטת משנה זהירות כדי לשמר את המצב הקיים".