הממשלה הקפיאה מיזם של הממשלה הקודמת להקרנה לציבור של סרטי קולנוע להנצחת השואה בעלות של עשרה שקלים. את פרויקט "סרטים שזוכרים" יזמה בדיוק לפני שנה, לקראת יום הזיכרון לשואה ולגבורה, השרה לשוויון חברתי הקודמת מירב כהן, במסגרת האגף לאזרחים ותיקים.
הסרטים שעוסקים בשואה ובגבורה הוקרנו ב-13 בתי קולנוע ברחבי הארץ במטרה לעודד את הציבור לצפות בסרטים מסובסדים בעלות של עשרה שקלים בלבד לכרטיס. בין הסרטים שהוצגו בשנה שעברה: איפה אנה פרנק, שארלוט, הוועידה, השורד, משחק המלכים, תוכנית א' ושיעורים בפרסית.
2 צפייה בגלריה
מירב כהן וניצולי השואה בוועדה בכנסת
מירב כהן וניצולי השואה בוועדה בכנסת
"עוד דוגמה לדחיקת נושאים חברתיים". כהן וניצולי שואה בוועדה בכנסת
( צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)
המיזם זכה להצלחה גדולה, אבל כנראה שאת הממשלה החדשה זה לא כל כך עניין. הממשלה החליטה לפצל את המשרד לשוויון חברתי ולחלק את הסמכויות שלו: האגף לאזרחים ותיקים הועבר ליצחק וסרלאוף, שר הנגב, הגליל והחוסן הלאומי והרשות לניצולי שואה הועברה לסגן השר לפיתוח ותחבורה חרדית במשרד ראש הממשלה אורי מקלב. הפרויקטור באגף לאזרחים ותיקים, שלום בוחבוט, שהוביל את מיזם "סרטים שזוכרים" נשאר במשרד לשוויון חברתי שבראשו עומד עמיחי שיקלי.
פרויקט "סרטים שזוכרים" לא בוטל באופן רשמי, אך כלל לא תוקצב ונפל בין הכיסאות. זאת כנראה בגלל הפיצול וחוסר הסדר בנוגע למי מהמשרדים מטפל באזרחים ותיקים, ניצולי שואה והנצחת השואה.
במשרדו של וסרלאוף התנערו מהעניין, אף שהאגף לאזרחים ותיקים נמצא באחריותו. "הפרויקט המדובר, הפונה לכלל האוכלוסייה ואינו מיועד לאזרחים הוותיקים, נוהל וממשיך להיות מנוהל על ידי אגף פרויקטים ומורשת במשרד לשוויון חברתי", נמסר ממשרדו של וסרלאוף.
2 צפייה בגלריה
השר עמיחי שיקלי בועידה של ארגון IAC
השר עמיחי שיקלי בועידה של ארגון IAC
שיקלי. "הקרנת הסרטים תאפשר לדור הצעיר אפיק נוסף ללמידה"
(צילום: שחר עזרן)
במשרד לשוויון חברתי מסרו בתגובה כי "מיזם ההנצחה 'סרטים שזוכרים', של המשרד לשוויון חברתי, הושק בשנה שעברה כפיילוט, וזכה לתגובות אוהדות והיענות רבה מצד הציבור הרחב. בשל היעדר תקציב מדינה, לא חודש הפרויקט השנה, אך בשנה הבאה ישוב המשרד ויבחן את חידושו. המשרד לשוויון חברתי רואה חשיבות גדולה בקידום פרויקטים העוסקים בהנצחת זכר השואה וימשיך לפעול בנושא".
יו"ר הוועדה המיוחדת לטיפול בשורדי השואה, ח"כ מירב כהן, מסרה: "פרויקט 'סרטים שזוכרים' שיזמתי במשרד לשוויון חברתי הוא פרויקט חשוב שמנציח ומנגיש את זיכרון השואה לדורות הצעירים שכבר פחות נחשפים לעדויות השורדים. לצערי, השנה הוא לא מתקיים. הממשלה החדשה לא ממשיכה את הפרויקט החשוב הזה. זו עוד דוגמה לדחיקת נושאים חברתיים כמו האוכלוסייה המבוגרת ושורדי השואה וכן הטיפול בזיכרון השואה, על ידי הממשלה הזו".
כהן הוסיפה כי "אף לא נציג אחד משרי וסגני שרי הממשלה הרלוונטיים לא הגיע לדיונים שכינסתי בוועדה המיוחדת לטיפול בשורדי השואה לעשות סדר בנושא, על אף הזמנות חוזרות ונשנות, ואין שום תוספת תקציבית לשורדי השואה בתקציב המדינה החדש. לקחתי על עצמי לעסוק בכל יום מימות השנה בזכויות הזקנים בישראל ובפרט בשורדי השואה והנצחת השואה, ואעשה כל שביכולתי על מנת לגרום לממשלה לחזור ולעסוק בנושאים החשובים הללו".
בעקבות פרסום הידיעה ב-ynet הודיעו שר התרבות והספורט מיקי זוהר והשר שיקלי הפרויקט יתחדש בשנה הבאה. "במסגרת המיזם, סרטים שעוסקים בשואה ובגבורה יוקרנו בבתי הקולנוע בכל רחבי הארץ בעלות מסובסדת של עשרה שקלים בלבד, ביום השואה הבינלאומי שיתקיים ב-27 בינואר 2024 במימון משותף של משרד התרבות והספורט והמשרד לשוויון חברתי", נמסר.
זוהר אמר כי "ככל שהולך ופוחת דור שורדי השואה, מוטלת על כתפינו האחריות לזכור ולהנציח, ולא לשכוח לעולם את זוועות השואה. החל מיום השואה הבינלאומי הקרוב יוקרנו בבתי הקולנוע ברחבי הארץ סרטי קולנוע להנצחת השואה בעלות מסובסדת, במטרה לחבר את דור ההמשך לשואה ולגבורה, ולתקומת ישראל".
שיקלי מסר כי "מוטלת עלינו החובה להנחיל לדורות הבאים את זיכרון השואה ובפרט לנוכח העובדה כי העדים החיים למאורעות האימים של התקופה, ניצולי השואה, הולכים ומתמעטים. הקרנת הסרטים תאפשר לדור הצעיר אפיק נוסף ללמידה וחיבור לזיכרון השואה".
פורסם לראשונה: 13:34, 18.04.23