איראן האטה משמעותית את הקצב שבו היא צוברת אורניום מועשר - ודיללה חלק מהמלאי הקיים שלה. כך דווח אמש (שישי) ב"וול סטריט ג'ורנל", מפי "גורמים שתודרכו בנושא". הדיווח הגיע יממה לאחר עסקת חילופי השבויים המתגבשת בין ארצות הברית לאיראן, והמהלך עשוי לסייע בהפגת המתיחות בין וושינגטון לטהרן - ולאפשר חידוש של שיחות רחבות יותר על תוכנית הגרעין האיראנית.
בדיווח הסבירו כי ככל שטהרן צוברת אורניום מועשר לאט יותר, כך יש לה פחות חומר בקיע פוטנציאלי לנשק גרעיני. בעוד שקצב הייצור של אורניום מועשר באיראן יכול להשתנות ממספר סיבות טכניות, כולל עבודות תחזוקה באחד משני המתקנים הגרעיניים המרכזיים שלה, העובדה שאיראן דיללה מעט אורניום מהמאגר שלה מעידה על הצטברות איטית יותר של אורניום מועשר ברמה 60%.
3 צפייה בגלריה
ג'ו ביידן, איברהים ראיסי והצנטריפוגות
ג'ו ביידן, איברהים ראיסי והצנטריפוגות
צעד בונה אמון? "איראן האטה משמעותית את קצב צבירת האורניום המועשר"
(צילום: AFP, AP)
אף על פי כן, גם אם היא תפסיק לצבור חומר מועשר ברמה של 60%, לטהרן יש מספיק מהחומר לפחות לשתי פצצות גרעיניות. אתמול בבוקר דווח ב"ניו יורק טיימס" כי עסקת חילופי השבויים עשויה להגדיל את הסיכויים לשיתוף פעולה דיפלומטי נוסף בין המדינות - בין היתר בנושא הגרעין.
שני בכירים במערכת הביטחון בישראל אמרו בדיווח, שעליו חתום גם עיתונאי ynet ו"ידיעות אחרונות" רונן ברגמן, כי "העסקה היא חלק מההבנות הרחבות שהושגו בעומאן ומיושמות כבר בשטח". בעבר אמרו גורמים במערב לאיראן שאם יהיו צעדים ל"הפחתת המתיחות" במהלך הקיץ, הם יהיו פתוחים לשיחות רחבות יותר בהמשך השנה.
עבור האמריקנים, צוין ב"וול סטריט ג'ורנל", התקווה היא להימנע מכל משבר גדול עם טהרן לקראת הבחירות לנשיאות בשלהי השנה הבאה. מבקרי הממשל האמריקני טוענים כי ארה"ב מתכוננת לתגמל את איראן, למרות שלקחה בשבי אזרחים אמריקנים - רק בגלל "הפסקה קלה" בנוגע לתוכנית הגרעין שלה - בעוד היא מגבירה את האיומים האזוריים ומספקת סיוע צבאי לרוסיה במלחמה נגד אוקראינה.
3 צפייה בגלריה
האמריקנים שכלואים באיראן
האמריקנים שכלואים באיראן
שלושה מחמשת האמריקנים שישוחררו. מימין לשמאל: נמאזי, טהבאז ושהרגי
מאז שארה"ב נטשה בימי הנשיא דונלד טראמפ את הסכם הגרעין שנחתם ב-2015, שהסיר את הסנקציות הבינלאומיות על טהרן בתמורה להגבלות קפדניות על עבודתה הגרעינית, איראן הרחיבה באופן מסיבי את תוכניתה. מאז נכנס נשיא ארה"ב ג'ו ביידן לבית הלבן הוא ניסה להחיות את הסכם הגרעין, אך השיחות הללו הגיעו למבוי סתום בשנה שעברה.
העשרת האורניום ברמה של 60% הדאיגה לא מעט גורמים מערביים, ולדברי גורמים אמריקניים המשמעות היא שלאיראן יש מספיק חומר בקיע כדי להגיע לפצצה גרעינית בתוך פחות משבועיים.
גורמים בממשל האמריקני הכחישו בעבר את הדיווחים שלפיהם ארה"ב ואיראן קרובות להסכם, אך בדיווח ב"טיימס" מהיממה האחרונה גורמים רשמיים מכמה מדינות טענו שאיראן עמדה בתנאים שהוצבו לה באותם דיונים. לטענת אותם גורמים, המדינות מקיימות "הסכם לא רשמי", שבו איראן עצרה את העשרת האורניום לרמה של 60%.
3 צפייה בגלריה
מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן נוחת בבייג'ינג
מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן נוחת בבייג'ינג
"אנחנו רק בתחילת התהליך". בלינקן
(צילום: AP)
הדיווח אמש הגיע לאחר ששלשום נחשפו פרטי עסקת השבויים בין המדינות בכלי התקשורת האמריקניים. לפי הדיווחים, איראן צפויה לשחרר חמישה אסירים אמריקנים שבהם היא מחזיקה, בתמורה לשחרור של כמה אסירים איראנים וכן הפשרתם של שישה מיליארד דולר מרווחי מכירות הנפט שלה - כסף שהעברתו למשטר האייתוללות הוקפאה לפני כמה שנים על ידי דרום קוריאה.
במקביל, וכצעד ראשון במסגרת העסקה, איראן שחררה למעצר בית את חמשת האסירים האמריקנים, שהוחזקו עד כה בכלא "אווין" הידוע לשמצה בטהרן. מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן התייחס לעסקת המתגבשת, ואמר כי "אנחנו רק בתחילת התהליך, ויש עוד עבודה לעשות עד שהם ישובו הביתה". על כך שאיראן שחררה למעצר בית את האסירים, הוסיף כי "מדובר בצעד חיובי, ושוחחנו עם אותם אסירים היום". עם זאת, בלינקן הבהיר כי "ארצות הברית תמשיך לאכוף את כל הסנקציות, ואיראן לא תקבל שום הקלה".
פורסם לראשונה: 20:37, 11.08.23