1 צפייה בגלריה
נשיא צרפת מקרון ואסדת הגז כריש
נשיא צרפת מקרון ואסדת הגז כריש
נשיא צרפת מקרון ואסדת הגז כריש
(צילום: AP, באדיבות אנרג'יאן)
נשיא צרפת עמנואל מקרון מזהיר את לבנון מהחלטות פזיזות בכל הקשור ליחסיה עם ישראל. "לבנון לא תשרוד סכסוך חדש בגבול הדרומי, שיהיה הרבה יותר קטלני, הרבה יותר הרסני מזה של 2006 (מלחמת לבנון השנייה)", אמר הנשיא הצרפתי בריאיון לעיתון הלבנוני "L'Orient-Le Jour".
הריאיון נעשה לרגל יום השנה השני לאסון הפיצוץ בנמל ביירות שבו נהרגו יותר מ-200 בני אדם ואלפים נפצעו. הנשיא הצרפתי שב וסיפר על תמיכת פריז בארץ הארזים וגם התייחס לסוגיית הגרעין האיראני.
מקרון הדגיש כי לטעמו חשוב במיוחד שסוגיית המשא ומתן בין ירושלים לביירות על הגבול הימי בין שתי המדינות, שגם בה לוקחת צרפת חלק להשגת פתרון לצד המתווך האמריקני, לא תהפוך לאמצעי להשגת מטרה. "מה שעומד על הפרק הוא יציבות המדינה, שגשוגה, יכולתה להיחשב שוב כמדינה שיכולה לקחת את גורלה בידיה".

מקרון אמר עוד כי "צרפת הובילה התגייסות בינלאומית יוצאת דופן וחסרת תקדים על-מנת למנוע את קריסת לבנון, דבר שאיים עליה לאחר הפיצוץ בנמל ביירות. יחד עם מזכ"ל האו"ם, יזמתי קיום שלוש ועידות תמיכה בעם הלבנוני אשר בגיבוי מדינות ושותפים רבים אפשרו מתן סיוע חירום. בלחץ של צרפת וכמה משותפותיה, נפתח לראשונה משא ומתן רציני עם קרן המטבע הבינלאומית, שנחתם בהסכם באפריל. זהו צעד חשוב בהחזרת אמון המשקיעים בלבנון שאבד.
"הדבר כרוך ברפורמות שמטרתן בנייה מחדש של המודל הכלכלי שלה על יסודות תקינים. כעת יש ליישם אותו. אני גם מבקש להזכיר שמאז 2020, ההתגייסות של צרפת פירושה גם כמעט 200 מיליון אירו המיועדים לסיוע ממוקד. צרפת השקיעה אפוא רבות בהישרדות מערכות החינוך, האוניברסיטאות והמדע הלבנוניות המהוות את רשת המצוינות הלבנונית הידועה ברחבי העולם".
בנוגע לגרעין האיראני, אמר הנשיא הצרפתי: "הדרך הטובה ביותר למנוע את ערעור היציבות האזורית היא לחזור להסכם הגרעין האיראני. אנו עושים כל מאמץ בנידון ביחד עם השותפים האירופים שלנו. כעת יש לחדש את המשא ומתן הישיר ואיראן חייבת למלא את חלקה ולנצל, כל עוד יש זמן, את ההזדמנות שהוצעה לה לחזור להסכם המעצמות על תוכנית הגרעין האיראנית.
"בין אם יושג הסכם ובין אם לא, נצטרך בכל מקרה לפעול לחיזוק הביטחון והיציבות האזוריים. הסכם 2015 לא מנע עלייה במתיחות באזור. הסכם חדש גם לא ימחה אותה באורח פלא. עבדתי עם הרשויות העיראקיות כדי להקים את פורמט 'בגדד' - מרחב של דיאלוג שהפגיש לראשונה באוגוסט 2021 את כל מדינות האזור, כולל איראן וערב הסעודית. ניתן להרחיב תהליך זה כדי להתמודד עם הביטחון האזורי בכללותו. אנחנו עובדים על זה".