2 צפייה בגלריה
שומר על השם הנפוץ ביותר בישראל. הכדורגלן מוחמד סלאח
שומר על השם הנפוץ ביותר בישראל. הכדורגלן מוחמד סלאח
שומר על השם הנפוץ ביותר בישראל. הכדורגלן מוחמד סלאח
(רויטרס)
השם הנפוץ ביותר לבנים בישראל בשנת 2020 היה מוחמד ולבנות - מאיה, בפער קטן על מרים ותמר. כך עולה מדו"ח מיוחד של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה על השמות הפרטיים אשתקד. מהנתונים עולה כי הקרב על המקום הראשון בקרב הבנות שנולדו בישראל היה צמוד מאוד. 1,133 בנות נקראו מאיה (1,107 יהודיות ו-26 מוסלמיות), 1,129 מרים (721 יהודיות ו-408 מוסלמיות) ו-1,116 תמר (כולן יהודיות).
בקרב הבנות היהודיות שמרה תמר על הבכורה זו השנה החמישית ברציפות. השם מאיה נשאר במקום השני ואביגיל עלתה למקום השלישי. נועה ירדה למקום הרביעי. לאחר מכן נמצאות שרה, איילה, אדל, יעל, שירה, אסתר, חנה, אלה, מרים, רחל, רבקה, ליה, חיה, טליה, רוני וגם רומי. בין השמות הנדירים לבנות שניתנו אשתקד ניתן למצוא את השמות אהבה, אלטע, חרות, יער, אלכסנדרה, דורין, אורטל, פעסיל, קיילה, רותי, שלהבת וגם תמרי.
בקרב הבנים היהודים דוד מוביל את הרשימה ולאחר מכן נמצאים לביא, אריאל, יוסף, נועם, אורי, רפאל, ארי, משה ויהודה. בין השמות הנדירים לבנים אפשר למצוא שמות שהיו די נפוצים לפני עשרות שנים כמו אבי, יגאל, ירון, יניב, ערן ורם וגם שמות חדשים ובלתי שיגרתיים כמו ליר, שיאל, לוקה, אלישי, דון וטאי.
אצל הבנים המוסלמים השם מוחמד שולט ובגדול. בשנת 2020 נקראו 2,393 תינוקות בשם זה – ולמעשה אחד מכל שמונה מוסלמים שנולדו בשנה זו נקרא כך. לאחר מכן נמצאים ברשימה אחמד, אדם, יוסף, עומר, עלי, עבד, אמיר, אבראהים ומחמוד. ברשימת השמות הנפוצים אצל הבנות המוסלמיות נמצאת מרים במקום הראשון ואחריה שאם, לין, מלאק, ג'ורי, ליאן, מילא, אלין, נור ומריה.
בקרב הבנים הנוצרים חמשת השמות הנפוצים ביותר היו שרבל, ג'וד, אליאס, ליאם וג'ורג', ובקרב הבנות הנוצריות חמשת השמות הנפוצים ביותר היו: לין, מריה, סמא, סילין וליה. בקרב הבנים הדרוזים השם אדם היה הנפוץ ביותר ולאחריו תיים, ניל, אמיר וג'וד. בקרב הבנות הדרוזיות השמות מילא, איילה, לור, לין ויסמין היו הנפוצים ביותר.
בקרב הבנות היהודיות השם תמר היה הנפוץ ביותר באופקים (4.2%) ובחיפה (2.1%); מאיה היה הנפוץ ביותר בערים: הרצלייה, במודיעין-מכבים-רעות, בכפר סבא, רמת גן, חדרה, ראשון לציון, חולון, רעננה, קריית אתא, רחובות, ראש העין, יבנה, אשקלון ופתח תקווה. אביגיל היה השם הנפוץ ביותר בעיר לוד.
השם נועה היה מפוזר בין ערים רבות, ובאף אחת מהן הוא לא היה השם הנפוץ ביותר. שרה היה השם הנפוץ ביותר בביתר עילית (6.7%), בבית שמש (5.1%) ובבני ברק (4.9%). אדל היה השם הנפוץ ביותר בקרב הבנות בערים רמלה (4.0%) בת ים (3.9%), דימונה (3.6%), נהריה (3.3%) באר שבע (3.0%), אשדוד, נתניה וקריית גת.
2 צפייה בגלריה
אופנה
אופנה
גם המוסלמים אהבו את השם. מאיה במקום הראשון
(צילום: טל שחר)
בקרב הבנים היהודים השם דוד היה הנפוץ ביותר באופקים (4.7% מהבנים היהודים), בירושלים (4.2%), בנתיבות (3.3%) ובאשדוד (2.8%). מבחינה כמותית מספר הילדים הגבוה ביותר שנקראו בשם זה היה בירושלים (298). לביא היה השם הנפוץ ביותר בערים: דימונה, שדרות, פרדס חנה-כרכור, באר שבע, אשקלון, אילת, קריית גת, עפולה, חריש, חולון, פתח תקווה ויבנה.
אריאל היה השם הנפוץ ביותר בערים: קריית ביאליק, נס ציונה, טירת כרמל, גבעת זאב, מודיעין-מכבים-רעות, רחובות וחיפה. נועם היה השם הנפוץ ביותר במעלה אדומים, בראשון לציון, בבת ים וברעננה, ואורי – בראש העין. ביישובים מסוימים השם הנפוץ ביותר היה נפוץ באופן משמעותי לעומת שאר השמות. בכפר חב"ד, למשל, השם מנחם (10.6%) היה הנפוץ ביותר.
השם מוחמד היה הנפוץ ביותר בקרב המוסלמים בכל הערים שבהן מתגוררת אוכלוסייה מוסלמית. יוסף היה השם השני הנפוץ ביותר בקרב המוסלמים בירושלים (182 בנים מוסלמים נקראו בשם זה, 4.5% מהבנים המוסלמים) ואדם בטייבה (35, 8.8%).
בלמ"ס הדגישו כי השמות עברו תהליך של טיוב שבו אוחדו שמות זהים שנכתבו באיות שונה תחת האיות הנפוץ יותר. למשל, השם "נועה" שנכתב עם ו"ו ו-"נעה" ללא ו"ו נמנו תחת השם נועה. בדומה לכך, השמות "איילה" ו-"אילה" נמנו תחת השם "איילה". בניגוד לכך, השמות "יונתן" ו-"יהונתן" נספרו בנפרד כיוון שהם נהגים בצורה שונה.
מצד שני, שמות שונים הנכתבים בצורה זהה (ללא סימני ניקוד), מופיעים כשם אחד מכיוון שהשמות מופיעים ללא ניקוד ולא ניתן להבחין ביניהם. למשל, השמות "אוּריה" ו-"אוֹריה" מופיעים כשם אחד על אף שהם שמות שונים.