2 צפייה בגלריה
לוחמים בקורס מ"כים
לוחמים בקורס מ"כים
השכר עולה (אילוסטרציה)
(צילום: דובר צה"ל)
2,700 שקלים בחודש ללוחם חוד – 1,230 לחייל עורפי: דמי הקיום החודשיים שייכנסו לחשבונות הבנק של חיילי החובה החל מ-1 בפברואר 2022 (משכורת ינואר) יועלו ב-50% כפי שהחליטו הבוקר (יום ג') שרי הביטחון והאוצר, בני גנץ ואביגדור ליברמן, במהלך שעלותו תסתכם ב-900 מיליון שקלים.
מקור התקציב, לפי קצין בכיר בצה"ל ששוחח הבוקר עם כתבים, יהיה "איגום משאבים" ממשרדי האוצר והביטחון, ולא מהסטות פנים תקציביות בצבא או על חשבון פרויקטים קיימים.
הסכום יתווסף למיליארד ושמונה מאות אלף וחמישים שקלים שצה"ל מוציא מדי שנה על דמי הקיום לחיילי החובה, אך גם תקציב הטיפול בפרט שנאמד ב-380 מיליון שקלים צפוי לגדול.
2 צפייה בגלריה
אביגדור ליברמן, בני גנץ ואביב כוכבי
אביגדור ליברמן, בני גנץ ואביב כוכבי
השרים ליברמן וגנץ והרמטכ"ל כוכבי
(צילום: אביגיל עוזי, קובי קואנקס, שאול גולן)
כחלק מחבילת ההטבות לחיילים הצעירים, הוחלט הבוקר גם לבטל את ההתניה השנויה במחלוקת של התנדבות בקהילה לאחר השחרור, ללוחמים, בעבור מלגת לימודים "ממדים ללימודים". בנוסף הוחלט כי כמות מלגות אלו ללימודי התואר הראשון תוכפל. גם סכומי הת"ש והסיוע לחיילים בודדים ומאוכלוסיות מיוחדות יגדלו כבר מהחודשים הקרובים.
באשר לדמי הקיום, הגידול ב-50% יתבטא החל משכר ינואר ב-2,700 שקלים בחודש ללוחמי חוד (כמו חטיבות גולני, נח"ל, שריון והנדסה), 2,450 שקלים ללוחמים מיחידות שלא מתמרנות במלחמה (גדודי הבט"ש קרקל, למשל), 1,800 שקלים לתומכי לחימה ו-1,230 שקלים בחודש לחיילים עורפיים.
"יש לנו עוד עבודה ונושאים לטפל בהם למען חיילי החובה, לשפר את נושא המזון והאוטובוסים", הוסיף הקצין הבכיר. "למהלך אין שום קשר לפנסיות או לשכר משרתי הקבע, מדובר בשני נושאים שטופלו במקביל. החלטנו הבוקר להגדיל גם את ההשמות המקצועיות בתחומים טכניים לכל החיילים בצבא וגם החלטנו לתקציב תוספות של כיתות עברית ובגרות, במסגרת השירות הצבאי, לבסיסים נוספים במרכז ובדרום ולא רק בבסיס מחווה אלון. זה המעט שאנו יכולים לתת למשרתי החובה".

נועה, חיילת חובה, אמרה בריאיון לאולפן ynet בעקבות ההחלטה: "זה שינוי משמעותי אבל הוא לא מטורף. מרגישים את ההבדל, זה מאוד עוזר להמון חיילים. זה שינוי שעוזר לרמת מחיה טובה יותר במצבים כלכליים מאוד שונים. אנחנו מאוד מעריכים את השינוי שנעשה. אני שמחה שיש את השינוי הזה כי היו הרבה ויכוחים והרבה סירובים עד שהגענו לנקודה הזאת".
חיילת אחרת אמרה: "השינוי הזה עוזר לי משמעותית. אם הייתי ממשיכה לחיות ככה כל הזמן - הייתי מבקשת ממשקית ת"ש תוספת לפה או תוספת לשם. עכשיו נחיה יותר טוב. עם המשכורת הקודמת היה ממש קשה בשבילי לחיות. היא הייתה מאוד נמוכה, זה הספיק לי רק לאוכל".

"להוקיר את החיילים והמשרתים בו"

שר הביטחון גנץ אמר בעקבות השינוי: "אנחנו מביאים היום החלטה שעושה צדק עם אלו שמשרתים, ושיש לה השלכות משמעותיות על בניין הכוח בצה"ל והמשך קיומו כצבא העם. מדובר בצורך לאומי, שמתחבר לצורך להביא רפורמה רחבה בשירות בצה"ל. לצד התוספת בתקציב, נמשיך לדאוג לכל החיילים, נרחיב את מעגל המתגייסים ונחזק את החיילים מהאוכלוסיות המיוחדות שזקוקים לסיוע נוסף".
השר ליברמן מסר: "הבטחתי להעלות את דמי הקיום של חיילי הסדיר וקיימתי, כאות הערכה והוקרה לשירותם בצה"ל ועל כך שהם מהווים עמוד תווך בביטחונה ובחוסנה של מדינת ישראל ואזרחיה. החלטה זו מביאה לידי ביטוי את האחריות והחובה שלנו כהנהגה כלפי אלו שתורמים למדינה ומבטאת מדיניות של שינוי סדרי עדיפויות שהממשלה הזו מובילה. בכך ההחלטה מצטרפת לשורה של צעדים שנכנסו לתוקף עם העברת התקציב האחרון, לרבות תכנית 'ממדים ללימודים', 'מיגון הצפון' והסדרת תכנית 'נפש אחת'".
גם הרמטכ"ל רב-אלוף אביב כוכבי התייחס לסוגיה. לדבריו, "צבא העם הוא הערובה לביטחון המדינה ועלינו להוקיר את החיילים והמשרתים בו. חיילי צה"ל הם מקור עוצמתו של צה״ל - כל חייל הוא נכס יקר שקיבלנו למשמרת והדאגה למשרתים היא עבורנו ציווי. ההחלטה על העלאת דמי הקיום לחיילים היא חלק משמעותי מתוכנית רחבה לטיפול בחיילי החובה מיום גיוסם, עד ליום שחרורם ומעבר לכך. התכנית כוללת, בין היתר, הגדלת המעטפת הכלכלית התומכת את תנאי השירות והמחיה של החיילים הבודדים ואלו הנזקקים לסיוע כלכלי. כמו כן, הגדלה ותקצוב של תכנית ׳ממדים ללימודים׳ המכפילים את היקף הזכאים למלגה".