זירת הרצח בחודש יולי
(צילום: נדב אבס, דוברות מד"א, תיעוד מבצעי מד"א)

באופן חריג: בית המשפט המחוזי בלוד שיחרר היום (א') למעצר בית באזיק אלקטרוני את אלכסנדר סודק (32), שנאשם ברצח בן זוגה של אמו, ולדימיר שרמטייב. לפי האישום, סודק דקר את שרמטייב למוות בחודש יולי, לאחר שזה לא נענה לבקשותיה של האם להיפרד ממנו ולעזוב את ביתם המשותף בנתניה.
בשבועות האחרונים התנהלו כמה דיונים על האפשרות לשחררו ממעצר. הפרקליטות ביקשה להותיר אותו במעצר עד תום ההליכים כמקובל בתיקי רצח, אולם עורכי דינו ששי גז ועידן שני טענו כי הנסיבות החריגות מאפשרות את שחרורו. היום, כאמור, החליטה השופטת אפרת פינק להותיר את שחרורו למעצר בית, לאחר ששולמו עשרות אלפי שקלים ערבויות שונות, והוא יחויב להפקיד את דרכונו. בנוסף, בית המשפט יציב מפקחים על ביתו.
2 צפייה בגלריה
אלכסנדר סודק
אלכסנדר סודק
שוחרר למעצר בית באזיק אלקטרוני. זירת הרצח והנאשם סודק
(צילום: איתן גליקמן)
השופטת פינק הסבירה בדיון הקודם מדוע מתקיימות נסיבות חריגות לשחרור ממעצר מלא. לדבריה, "אמנם ישנן ראיות שלפיהן לכאורה סודק רצח את המנוח, אולם נוכח משקל הטענה בדבר הגנה עצמית, ומבלי לקבוע נחרצות את הדבר, הרי שישנה חולשה ראייתית מסוימת שיש לתת לה משקל בהליך המעצר".
השופטת קבעה בנוסף כי "במקרה הנדון ישנן נסיבות חריגות ויוצאות דופן המצדיקות בחינתה של חלופה באמצעות שירות המבחן. בראש ובראשונה - נסיבות ביצוע העבירה. משמע האיום קודם על הנאשם ועל אמו מצדו של המנוח, שהרים סכין בעלת להב באורך 18 סנטימטרים.
"כל זאת לאחר איומים קודמים שהשמיע המנוח כלפי אמו של הנאשם, ואף שימוש באלימות מצדו כלפיה על רקע שתיית אלכוהול מוגברת לאורך תקופה בלתי מבוטלת. בנוסף, קמה לו הזכות להגנה עצמית, הרי שישנה תשתית לכאורית לפיה סבר שהוא פעל על מנת להגן על אמו. נמצאה גם חולשה ראייתית מסוימת בדבר אופן ביצוע הדקירות, ולא ניתן לדחות על הסף את האפשרות כי יימצא בסופו של דבר שקמה למשיב הגנה עצמית או לכל הפחות אחריות מופחתת".
2 צפייה בגלריה
עו"ד ששי גז ועידן שני
עו"ד ששי גז ועידן שני
"מקווים שהמדינה תחזור בה מכתב האישום". עו"ד ששי גז ועידן שני, נציגיו של הנאשם
(צילום: דנה קופל)
לפי כתב האישום, בשלב מסוים פרץ ויכוח בין שרמטייב והאם, שבמהלכו הוא התקרב לעברה ולעבר סודק, כשהוא אוחז בידו סכין מטבח חדה באורך 18 ס"מ. אז הדוד שהגיע למקום דחף אותו, ושרמטייב זרק את הסכין מידו. בשלב זה, סודק נטל את הסכין ודקר את המנוח שלוש דקירות בפלג גופו העליון. שרמטייב נפל על הספה, וסודק ביקש מאמו ומדודו שיביאו סמרטוטים ויחסמו באמצעותם את הדימום. במקביל התקשר למשטרה והזעיק אמבולנס. שרמטייב הובהל לבית החולים לניאדו בעיר, שם נקבע מותו.
סנגוריו של הנאשם, עורכי הדין ששי גז ועידן שני, מסרו: "אלכסנדר סודק לא הזמין את האירוע הטרגי וגם לא כתב האישום שהוגש נגדו. המנוח הוא זה שהצטייד בסכין באורך להבה של 18 ס"מ, וניסה לדקור את אמו של סודק למוות - ממש לנגד עיניו. אלכס גונן על אמו בזמן שהמנוח ניסה לדקור אותה ואף צעק לעברה שהוא מתכוון לרצוח אותה. על כך אין מחלוקת. לא ברור כיצד מדינת ישראל החליטה להגיש כתב אישום נגדו.
"לולא היה נוהג כך, הרי שאמו הייתה נכנסת בוודאות לסטטיסטיקה העגומה כאישה נוספת שנרצחה בדם קר על-ידי בן זוגה. לא בכדי הורה בית המשפט על שחרורו של אלכס לאחר שקיבל את טענותינו ונחשף לחומר הראיות. אנחנו מקווים שמדינת ישראל תחזור בה מכתב האישום ויפה שעה אחת קודם".