זה היה עוד אחד מימי הלחימה המתמשכים בצפון הארץ. כוח טנקים ישראלי הותקל על ידי מחבלי חיזבאללה שירו לעברו טיל נ"ט. כדי לפגוע באותה חוליה ולמנוע ממנה להמשיך לפגוע, הלוחמים יצרו קשר עם הסיוע האווירי, והכווינו אותו לנקודה שממנה נורה הטיל. "הגענו לשם עם המטוס, וזיהינו את אותה חוליית נ"ט של חיזבאללה נמצאת שם ומתכוננת לירי נוסף על אותו כוח טנקים. תקפנו אותם והצלחנו להשמיד אותם", סיפר רב-סרן ד'.

באותו הזמן, ד' לא היה ליד הגבול, אלא בבסיס חיל האוויר בפלמחים יחד עם לוחמיו ביחידה 5252, טייסת ה"זיקים". מי שכן היה תחת אש החיזבאללה הוא אחד מחבריו הקרובים, שניצלו בזכות אותה פעילות. "פתאום נפל לי האסימון עד כמה אנחנו באמת מגינים על אחים שלנו".
קשה להאמין, אבל כלי הטיס הבלתי מאוישים מלווים את ישראל עוד לפני מלחמת יום הכיפורים. "קצת לפני המלחמה, בן אדם עם תושייה לוקח את התחביב שלו, שזה מטוסים זעירים, כאלה שמטיסים כמו של ילדים קטנים, שם על זה מצלמה, ובעצם שולח את זה מעבר לקו האויב, כדי לראות מה הם עושים ואיך ההתארגנות שלהם".
5 צפייה בגלריה
יחידה זיק טייסת כטב"ם
יחידה זיק טייסת כטב"ם
מזהים את החולייה
(צילום: דובר צה"ל)
5 צפייה בגלריה
יחידה זיק טייסת כטב"ם
יחידה זיק טייסת כטב"ם
ותוקפים
(צילום: דובר צה"ל)
לאורך השנים המערך תפס תאוצה טכנולוגית והתפתח ביכולות ובגודל. "אנחנו יכולים לשבת על הקרקע, והכטב"ם יודע לטוס בצורה כמעט אוטונומית באופן מלא. כך, אנחנו יודעים לבוא ולעשות את המשימות ולהתמקד בחלק הזה". נקודת המפנה של השימוש בכטב"מים הייתה במלחמת לבנון השנייה, אז שעות הטיסה של כלים בלתי מאוישים עקפו את שעות הטיסה של המטוסים שבהם ישבו טייסים בפועל.
במלחמה הנוכחית, הכטב"מים היו מעורבים כבר מהיום הראשון, וכששואלים את ד' מה המרחק הכי גדול שהוא הטיס אליו את הכטב"ם שלו, התשובה מעוררת סקרנות: "אתה יכול להתפרע עם הדמיון שלך, ואחרי שאתה מתפרע, תיקח עוד קצת קדימה, אנחנו נגיע גם לשם".
לדבריו, בכל רגע נתון יש לפחות כטב"ם אחד בשמי המדינה. "לא סתם האויב שלנו מתייחס לזה בנאומים שלו בתקשורת, פשוט כל משימה שהוא מנסה להוציא היא משימת התאבדות מבחינתו". גם מפקד הטייסת, סא"ל ר', מצביע על מספר המחבלים שחיסלו מפעילי הכטב"מים כסימן להצלחה: "כשאתה מסתכל על הנתון הזה, אתה מבין עם כמה מחבלים כוחות הקרקע לא היו צריכים להתמודד. לכן, כל מחבל שמסתובב בעזה או בצפון צריך עכשיו להרגיש כאילו בכל רגע עומד לפגוע בו חימוש שכטב"ם משגר עליו".
5 צפייה בגלריה
יחידה זיק טייסת כטב"ם
יחידה זיק טייסת כטב"ם
זיק בשטח הבסיס. "כל מחבל שמסתובב בעזה או בצפון צריך להרגיש שבכל רגע עומד לפגוע בו חימוש מכטב"ם"
(צילום: דובר צה"ל)
עוד לפני פרוץ המלחמה נערכו הכשרות משותפות של המפקדים בחטיבות החי"ר יחד עם אנשי חיל האוויר, כולל מפעילי הכטב"מים, כדי להכין את הכוחות לאפשרות של מלחמה – שבה יצטרכו לשתף פעולה. "יש פה איזשהו פיצוח של קרב היבשה, בשילוב עם מערך הכטב"ם שנמצא מלמעלה. ביחד אנחנו מצליחים להביא את הדבר הזה לכדי אגרוף מחץ אחד".
סא"ל ר' מונה לפקד על היחידה חודשים ספורים לפני שפרצה המלחמה. קודם לכן הוא היה טייס קרב. לדבריו, חוץ מכוח הג'י שפועל על הגוף במטוס – אין הבדל בין לשבת בקרון המרוחק של מפעילי הכטב"מים לישיבה בקוקפיט של מטוס קרב.
"במעבר מהמערך המאויש למערך המאויש מרחוק לא השתנה אצלי כלום, פשוט כלום. תדמיין קוקפיט של מטוס נוסעים או של מטוס קרב, שיש בתוכו סטיק ומצערת, וכל כפתור ואמצעי אחר שקיים בתוך תא טייס רגיל – אז הוא קיים בתוך תא הטייס שלנו, שפשוט נמצא על הקרקע. כשאני נלחם לצד שאר הכוחות, אני יוצא מהקרון מזיע כאילו אני בשדה הקרב, לא פחות מזה".
5 צפייה בגלריה
יחידה זיק טייסת כטב"ם
יחידה זיק טייסת כטב"ם
תא טייס של מפעילי כטב"ם. "כל כפתור או אמצעי שקיים בתוך תא טייס רגיל קיים גם אצלנו"
(צילום: דובר צה"ל)
5 צפייה בגלריה
יחידה זיק טייסת כטב"ם
יחידה זיק טייסת כטב"ם
סא"ל ר' בטייסת. "יש פה פיצוח של קרב היבשה"
(צילום: דובר צה"ל)
במהלך המלחמה הפכו מפעילי הכטב"מים לכוכבים בעקבות פקודת השיגור של המפעילים כשהם משגרים חימוש לעבר המטרה "3-2 ש-גר". הקלטת הקשר רצה ברשתות החברתיות, מבלי שהמשתפים יודעים שהטייס לא נמצא מעל שמי עזה, אלא בקרון מאובטח ומרוחק. "בעזרת הפקודה הזאת אנחנו יודעים מה הרגע המדויק שבו אנחנו רוצים שהחימוש ישוגר מהמטוס", הסביר ד'. "לראות את העם שלנו מגיב ככה, זו התחושה הכי מדהימה שיש. התגובות האלה מחזקות וגורמות לנו לרצות להמשיך לעבוד ולהגן על העם שלנו".
ויש גם את הזמזומים. אלה ששומעים בכל רחבי הארץ, אבל בעיקר שמעו לאחרונה החיילים שנלחמו בשטח רצועת עזה. הזמזומים שמבשרים על כך שיש באזור כטב"ם. "יש חברים לוחמים שיצאו מעזה ואמרו שכשהם שמעו מעל הראש את הזמזום שיש לכטב"ם, זה פשוט נתן להם רוגע".
מי שחושש שזמזום הכטב"מים פוגע בחשאיות המבצעים, סא"ל ר' מבהיר שבמידת הצורך הכטב"מים יודעים להיות גם שקטים וחשאיים. באותה נשימה הוא גם יודע לספר בחיוך שבחקירות של מחבלי נוח'בה שנתפסו עלה ה'זנאנאת' שהמטוסים הבלתי מאוישים שלו מייצרים באזורי מלחמה. "הם שומעים את זה והם מפחדים, ואני מאוד שמח שהם מפחדים".