2 צפייה בגלריה
אילוס אזיק אלקטרוני
אילוס אזיק אלקטרוני
אזיק אלקטרוני, אילוסטרציה. "לספק סעד מיידי לבני משפחה שחשופים לאלימות"
(צילום: shutterstock)
הצעת החוק של חברת הכנסת קרן ברק (הליכוד), בנושא מיגור האלימות במשפחה באמצעות פיקוח אלקטרוני, עברה היום (ד') בקריאה טרומית במליאת הכנסת, ברוב של 66 ח"כים. השימוש בפיקוח אלקטרוני על אדם שהוצא נגדו צו הגנה יאפשר למשטרת ישראל לדעת אם אדם עומד בתנאי הצו שהוצא נגדו.
הפיקוח האלקטרוני, כך מוצע, ייעשה במקרים שבהם ישנה סיכון מוגבר לנשים או לילדים – אם כי במדובר ברוב המקרים של גברים אלימים. אם הצו מופר, לא יהיה צורך בהגשת תלונה במשטרה כדי להפעיל הליכי מעצר. לפי הצעת החוק, הפיקוח האלקטרוני יגדיל את אפקט ההרתעה, יהפוך את צו ההגנה לכלי אפקטיבי בהצלת חיים של נשים וילדים בסיכון גבוה ואף יאפשר לחלקם המשך חיים בקהילה – ללא צורך בעקירתם למקלט.
החוק נולד כדי למנוע מצב שבו נשים ממשיכות להיפגע, גם כאשר יש צו הגנה נגד מי שפגע בהן ומאיים לשוב לפגוע בהן. בשנים 2018–2019 נפתחו כ-1,300 תיקים בגין הפרת צווי הגנה. ב-90% מהמקרים בהם הופרו צווי ההגנה הנפגעות היו נשים. כלומר – 1,170 נשים נפגעו מבני זוג אלימים שהפרו צווי הגנה שלא ניתן היה לאכוף בזמן אמת.
דו"ח מבקר המדינה שפורסם השנה המליץ על הטמעת השימוש בפיקוח אלקטרוני כדי להגן על נפגעות אלימות במשפחה. באנגליה ובחלק ממדינות ארה"ב כבר ניתנה בחוק סמכות להשתמש בפיקוח אלקטרוני.
2 צפייה בגלריה
קרן ברק
קרן ברק
חברת הכנסת קרן ברק. "שמחה שבמאבק באלימות במשפחה אין חשבונות של קואליציה ואופוזיציה"
(צילום: יאיר שגיא)
"אני שמחה שבמאבק באלימות במשפחה אין חשבונות של קואליציה ואופוזיציה, והיום אנו צועדים צעד נוסף, חשוב ומשמעותי, בהגנה על קורבנות האלימות במשפחה", אמרה ח"כ ברק. "החוק הופך את המציאות על פיה באופן הצודק ביותר. כיום, אישה שנמצאת בסכנת פגיעה ואלימות בידי בן זוגה צריכה לברוח, לנוס על נפשה. החלת הפיקוח מחוללת מהפכה. בזכות אמצעים טכנולוגיים אלו, האישה שמאוימת על ידי בן זוגה תוכל להמשיך את חייה כרגיל בתחושת ביטחון וחירות".
חברת הכנסת הסבירה כי הצעת החוק מבקשת לחייב את הגורמים האלימים שניתן כנגדם צו הרחקה לשאת על גופם אזיק אלקטרוני, אשר בעזרתו יבוצע על החשוד מעקב ופיקוח צמוד שיגביל את גישתו לקורבנותיו – ויתריע למשטרת ישראל במקרה של הפרת הצו. "בישראל, על פי ההערכות יש כ-200 אלף נשים מוכות וכחצי מיליון ילדים העדים לאלימות במשפחה", אמרה. "אסור לנו להתעלם מצו השעה ומזעקת הקורבנות. הפתרון שאנו מעניקים להם ימנע את הרצח הבא ויבטיח את ביטחונם".
"צו ההגנה נועד לספק סעד מיידי לבני משפחה החשופים לאלימות, אך בפועל, אין אכיפה אפקטיבית שלו, ותרומתו למאבק בתופעת האלימות במשפחה מוגבלת מאוד", אמרה עו"ד אבישג עוזרד, ראשת היחידה לקידום מדיניות ציבורית וחקיקה על-שם ברוך ורות רפפורט במרכז רקמן. אנו מברכות על קידומה של הצעת החוק, אשר תהפוך את צו ההגנה לכלי הרתעתי, ותאזן כראוי בין הצורך בשמירה על ביטחונן וזכויותיהן של נפגעות אלימות משפחה, לבין זכויותיו של מי שהצו מוצא כנגדו.

"מדובר בכלי שכבר אומץ במספר מדינות, והוא קבוע גם באמנת איסטנבול (אמנת מועצת אירופה למניעה ומאבק באלימות נגד נשים ואלימות במשפחה – ה"ג), שמהווה את הסטנדרט הבינלאומי המקובל כיום בתחום הטיפול בתופעת האלימות במשפחה. הגיע הזמן לקחת אחריות על אלפי נשים וילדים החיים בסכנה ממשית, ולאמץ את המנגנון גם כאן".
במקרה שאישה בסביבתכם נמצאת במערכת יחסים אלימה, הפנו אותה או התקשרו בעצמכם לקו החירום של משרד הרווחה בטלפון 118 או 077-9208560. המוקד מאויש במשך 24 שעות ביממה ומעניק שירות בעברית, ערבית, רוסית ואמהרית.