בשבוע שעבר התמודדה טורקיה עם שריפות יער קטלניות, שהנשיא רג'פ טאיפ ארדואן הגדיר כקשות ביותר שידעה המדינה. כשגל השריפות היה בעיצומו אזרחים המומים, וסלבריטאים מקומיים, קראו לעולם לעזור. הם חתמו את הציוצים בטוויטר בהשטאג #HelpTurkey, שהפך לפופולארי. הקמפיין האינטרנטי עורר סערה של ממש בטורקיה המפולגת, שבה גם אירועים מינוריים יוצרים עימותים חריפים בין תומכיו של ארדואן למתנגדיו. הנשיא זעם, וטורקיה פתחה בחקירה.
שריפות יער בטורקיה. לפחות 8 נהרגו
(רויטרס)

6 צפייה בגלריה
טורקיה שריפה שריפות  יער רג'פ טאיפ ארדואן
טורקיה שריפה שריפות  יער רג'פ טאיפ ארדואן
ארדואן נעלב מהקמפיין והדגיש: "טורקיה חזקה"
(צילום: AP, AFP)
שיאו של גל השריפות בטורקיה היה בראשית השבוע שעבר. אתמול התמודדו הכבאים עם חמש שריפות יער. במהלך גל השריפות נמתחה ביקורת קשה על התגובה של ממשלת ארדואן, במה שנראה כאחד האתגרים הקשים ביותר לשלטונו של הנשיא – שמנהיג את טורקיה כבר 18 שנה.
ארדואן התרעם על עצם הרעיון שארצו זקוקה לעזרה – למרות שטורקיה חשפה שאין לה מטוסי כיבוי מתפקדים. יש לציין שטורקיה קיבלה בשבוע שעבר סיוע מכמה מדינות – בין השאר מספרד, קרואטיה, רוסיה, איראן, אוקראינה ואזרבייג'ן. השגרירות הישראלית מסרה שהיא הציעה לטורקיה סיוע - ונמסר לה שאין בכך צורך.
6 צפייה בגלריה
שריפה תורכיה יערות
שריפה תורכיה יערות
(צילום: רויטרס)
בתגובה לקמפיין "תעזרו לטורקיה" הציפו תומכיו של ארדואן את הרשתות החברתיות בהשטאג #StrongTurkey. "יש רק דבר אחד שאנחנו יכולים לומר: טורקיה חזקה", הצהיר ארדואן אחרי תפילות יום השישי. "טרור של שקרים מופץ מאמריקה, אירופה ומקומות מסוימים אחרים", אמר ארדואן על קמפיין #HelpTurkey.
בעקבות הזעם של ארדואן לשכת התובע בטורקיה הודיעה שהיא תחקור אם הפוסטים שמבקשים מהעולם לעזור לטורקיה נועדו "לעורר חרדה, פאניקה ופחד בציבור ולהשפיל את ממשלת טורקיה".

קנסות לערוצים שממשיכים בסיקור

במטרה "להרגיע את הציבור" רגולטור התקשורת בטורקיה איים להטיל קנסות על ערוצי טלוויזיה שממשיכים לסקר את השריפות בשידור חי או לפרסם דיווחים "שמעוררים בהלה ומדאיגים את הציבור". רוב התחנות צייתו להנחיות וצמצמו את הסיקור. עד כה גבו השריפות את חייהם של שמונה בני אדם לפחות. האש החריבה יערות ושטחים כפריים לחופי הים התיכון והים האגאי.
חלק ניכר מהזעם על ארדואן בגל השריפות הנוכחי נובע מהתפישה של מתנגדיו שהוא ממנה מקורבים לתפקידים בכירים, מבלי להתייחס לכישורים שלהם. מתנגדיו החריפים ביותר של ארדואן טוענים שהוא הדיח אנשים ראויים מעמדות מפתח בגל הטיהורים אחרי ניסיון ההפיכה ב-2016, והחליף אותם במקורבים ובבעלי ברית שלא מתאימים לתפקיד.
כמו כן, חלק מהמעשים של ארדואן בגל השריפות בשבוע שעבר נראו מעט מנותקים: הרשתות סערו כשארדואן הגיע לסיור באזור שנפגע בשריפות, תחת ליווי משטרתי כבד. באמצע הלילה זרק ארדואן מהאוטובוס שלו שקים של תה לתושבים המבולבלים. בהודעה שנמסרה במגאפון הם התבשרו על נוכחותו של הנשיא באזור האסון.
הממשלה מקדמת נרטיב שקמפיין "תעזרו לטורקיה" הוא קמפיין של "בוטים", חשבונות מזויפים, במטרה להשפיע על דעת הקהל. מרק אוון ג'ונס, פרופסור מאוניברסיטת חמד בן חליפה בקטאר, אמר באירוע תקשורתי שנערך בחסות לשכת הנשיאות שניתוחים מראים שעד 5% מהציוצים של #HelpTurkey מופצים על ידי חשבונות פיקטיביים. "אני לא יודע מה המטרה. מה שאני יכול לומר הוא שאני משער שיש מניפולציה סביב ההשטאג הזה, זה נראה מפוקפק".
גארת ג'נקינס, פרשן ותיק לענייני טורקיה, הדגיש מנגד שלא רק מתנגדי ארדואן משתמשים בבוטים. לדבריו הממשלה מפקחת על אלפי חשבונות פיקטיביים, ומשתמשת בהם כדי להפחיד ולהשתיק את כל מי שמטיל ספק בנרטיבים שלה.
העימות סביב ההשטאג #HelpTurkey התרחש אחרי שארדואן הצהיר שממשלתו תגיש באוקטובר חוק חדש לפרלמנט הטורקי, שנועד לשנות את הרגולציה על הרשתות החברתיות.
בטורקיה, שבה רוב כלי התקשורת הדומיננטים מזוהים עם הממשלה, הרשתות החברתיות הן עדיין מקום שבו יכולים הטורקים להתבטא ולהתווכח בחופשיות יחסית. עם זאת, השלטון באנקרה מנסה להחמיר את הפיקוח על הנעשה ברשתות: אחרי התנגדות ראשונית הסכימו פייסבוק, טוויטר ורשתות אחרות לפעול בכפוף לחוק חדש, שדורש מהן למנות נציגים מקומיים שיוכלו לטפל בצווי בית משפט להסיר פוסטים מסוימים.