28 שנה בדיוק מלאו היום (שבת) למועד שבו נרצח ראש הממשלה יצחק רבין לפי לוח השנה הלועזי. בשל המלחמה מדינת ישראל לא ציינה הפעם את יום השנה, וכך גם לא הממשלה או הכנסת. זו הפעם הראשונה מאז רצח רבין שהמדינה אינה מציינת את יום הזיכרון הזה.

2 צפייה בגלריה
קבר יצחק רבין
קבר יצחק רבין
קבר רבין, היום. "הוא היה אבא של כולם"
( באדיבות שמעון שבס)
כבר לפני שבוע, ביום הזיכרון הלאומי שחל לפי לוח השנה העברי בי"ב בחשוון, לא צוין רצח רבין. בין השאר בוטלו הטקס הממלכתי בהר הרצל, טקס "נר יצחק" בבית הנשיא, הטקס המסורתי לעובדי משרד ראש הממשלה והאירועים בכיכר רבין. בחלק ממשרדי הממשלה הוצב שלט לציון יום הזיכרון לרצח רבין עם נר נשמה. גם אירועי הזיכרון לרצח השר רחבעם זאבי (גנדי) שאמורים היו להתקיים לפני כשבוע בוטלו.
ההחלטה שלא לציין השנה את רצח רבין התקבלה על-ידי הממשלה בתיאום עם משפחת רבין. בממשלה הוחלט גם שלא להוריד הפעם את דגל המדינה לחצי התורן כפי שקובע החוק.
2 צפייה בגלריה
שמעון שבס
שמעון שבס
רבין ושבס. "הוא היה פטריוט אמיתי"
(צילום:דוד רובינגר, אבי כהן)
כמה מחבריו ומקורי זכרו של רבין עלו לקברו והניחו זר ביום השנה העברי לרצח ולקראת יום השנה הלועזי. אחד מהם הוא שמעון שבס, מי שהיה מנכ"ל משרד ראש הממשלה של רבין ומקורבו. "באתי היום במיוחד להר הרצל בירושלים לעמוד ליד הקבר ביום הזה ובעיר שהוא הכי אהב, במקום שהוא חיבר כרמטכ"ל ששת הימים. השנה צריך להתרכז במה שאנחנו עושים. באופן אישי גם חברים שלי עלו לאנדרטה בתל-אביב. אנחנו עדיין כואבים. המדינה תמצא זמן להנציח".
שבס הוסיף: "הבעיה היא שרבין הונצח במדינה באבנים, ברחובות, בכביש 6, בבתי ספר, במרכז יפה, אבל הנשמה שלו לא איתנו. הנשמה שלו כמנהיג, כאוהב ישראל, כפטריוט אמיתי, כאיש הגון ובקיצור כאבא – ישראל חסרה אבא. אין לנו אבא. ואם אני מתגעגע למשהו, זה שהוא היה האבא של כולם. זה מה שחסר לנו היום. אנחנו יתומים".
אתמול התכנסו עשרות מחבריו ליד האנדרטה בתל אביב וקיימו אירוע לזכרו. בין היתר נשאו דברים נכדתו נועה בן-ארצי רוטמן, אלוף (במיל') עמוס מלכא, עורך הדין גונן בן יצחק ואפרת דובדבני.

"באתי להגיד למשמרות השלום תודה. במשך 28 שנים אתם לא מרפים. הבטחתי לגבי ברלין לבוא הנה", אמרה נכדתו. נאמרו כאן הרבה מילים. ואני, מי אני? אני באה לכאן כציון מאד סמלי, ומאד מתכבדת מהמעמד והמשמעות האישית שלו. החודש האחרון לימד אותנו שהאויב שלנו לא מבדיל בין מילים. האתגר הציוני הגדול ביותר היה, שהעם היהודי, שהוא כנראה המיעוט הנרדף ביותר בהיסטוריה האנושית, יזכה להקים כאן בית לאומי ולהיות בו רוב נדיב. בין הירדן לים חיים שני עמים ואף עם לא ייגמר, ואנחנו תמיד נצטרך לחשוב על מה שיהיה פה ביום המחרת. ואנחנו נצטרך להיות חברת מופת שמביאה את האור".
אלוף בדימוס עמוס מלכא - ואחריו גם אחרים - התייחס לנאומו של רבין בפני בוגרי פו"מ, שבו ביקש מהם להימנע משימוש בביטוי הישראלי כל כך "יהיה בסדר". הוא התייחס ללקיחת האחריות של רבין לכל פרט מבצעי בכל משימה שאישר כראש ממשלה, והזכיר במיוחד את לקיחת האחריות של רבין בכישלון החילוץ של נחשון וקסמן, ובהתפטרותו בעקבות "חשבון הדולרים".
משפחת רבין העדיפה שלא להתראיין.
פורסם לראשונה: 07:18, 04.11.23