שלוש שנים לאחר שטימופיי אשורטיה בן ה-9 נפל אל מותו בצוק בחוף בבית ים, הפרקליטות הודיעה היום (שני) לבני משפחתו כי החליטה לסגור את תיק החקירה נגד החשודים ברשלנות בפרשה – כשברקע טענות כי הסלעים שהוצבו במצוק, ושהתנתקו כאשר הילד היה עליהם, הוצבו שם באופן רשלני ובניגוד לחוק.
בפרקליטות מסרו כי ההחלטה לסגור את התיק התקבלה לאחר בחינת כלל הראיות שנאספו בו. "במסגרת חקירת המשטרה נגבו הודעות, התקבלו חוות דעת ממומחים ודוחות בדיקה רבים. לאחר חקירה מעמיקה ולאחר בחינה מדוקדקת של ממצאי החקירה הוחלט לגנוז את התיק, זאת מאחר שלא ניתן לייחס לחשודים רשלנות ברף הנדרש במשפט הפלילי. תנחומינו למשפחת המנוח".
5 צפייה בגלריה
טימופיי אשורטיה
טימופיי אשורטיה
טימופיי אשורטיה. הותיר אחריו הורים ושני אחים
5 צפייה בגלריה
הצוק בחוף בבת ים
הצוק בחוף בבת ים
הצוק בחוף בבת ים
(צילום: תומי הרפז)
5 צפייה בגלריה
הצוק בחוף בבת ים
הצוק בחוף בבת ים
(צילום: תומי הרפז)
טימופיי, נזכיר, נפל אל מותו בחוף סי-פאלאס בבת ים ביוני 2019, במהלך אירוע פרידה מחונך בתנועת הנוער שלו. גובה המצוק עצמו הינו כארבעה מטרים, אך בשל הצבת הסלעים שם, שמהם נפל הילד, הנפילה הייתה קשה הרבה יותר, מגובה של כשמונה מטרים. הוא נפצע תחילה אנוש לאחר שהסלעים שעליהם עמד ניתקו מהמצוק, הידרדרו כמה מטרים למטה ומחצו אותו. מותו נקבע בבית החולים זמן קצר לאחר מכן. טימופיי הותיר אחריו הורים ושני אחים.
במשטרה פתחו אז בחקירה שבה התמקדו בהצבת אותם סלעים על המצוק, ובדקו אם הדבר נעשה בהתאם לחוק ועם קבלת כל ההיתרים הנדרשים. "אם לא היו שם סלעים, הילד היה שובר מקסימום את היד במקרה של נפילה", אמר אז גורם המעורב בחקירה. הגורם טען כי הסלעים הוצבו ב-2011 בניגוד לחוק. הוא הוסיף כי הסלעים הוצבו ללא היתר וללא חוות דעת של יועצי בטיחות ומהנדסים. במסגרת החקירה אז נחקרו עובדים זוטרים ובכירים בעייריה, בהם ממחלקות ההנדסה, החופים ושפ"ע (שיפור פני העיר).
5 צפייה בגלריה
הלוויתו של טימופיי שורטיה אשר נפל מצוק בחוף בת ים
הלוויתו של טימופיי שורטיה אשר נפל מצוק בחוף בת ים
אמו של טימופיי, אוקסנה, במהלך הלווייתו ב-2019
(צילום: יאיר שגיא)
5 צפייה בגלריה
הלוויתו של טימופיי שורטיה אשר נפל מצוק בחוף בת ים
הלוויתו של טימופיי שורטיה אשר נפל מצוק בחוף בת ים
(צילום: מוטי קמחי)

למרות גניזת תיק החקירה, עדיין עומדת תלויה התביעה האזרחית שהגישו הוריו של טימופיי, ובה דרשו פיצויים של יותר מ-2.5 מיליון שקלים מעיריית בת ים, תנועת הצופים, משרד הפנים וגורמים נוספים שאחראים, לדבריהם, למותו הטרגי של בנם. יצוין כי בתביעה אזרחית קל יותר להוכיח אחריות מאשר בתביעה פלילית, שדורשת הרשעה מעל לספק סביר.
בתביעה האזרחית שהגישו ההורים הם טוענים למחדלים קשים שהובילו למות בנם. בין היתר נכתב בה: "הסלעים נערמו במקום בגובה המצוק בגיבוב, באופן מאולתר וללא אחיזה או עיגון בקרקע או בין אחד לשני והיו תלויים על בלימה. הנחת הסלעים נעשתה ללא תכנון מוקדם, ללא רישיון או היתר כדין וללא פיקוח של מהנדס או מומחה בטיחות. למרות זאת הגישה למצוק, הייתה חופשית, בלתי מסומנת ובלתי מגודרת ולא הייתה במקום שום אזהרה מפני הסכנה של הליכה או עמידה על המצוק וסכנת הידרדרות ממנו".
לפי כתב התביעה, הנתבעים ידעו על הסכנות הטמונות במקום – אך לא עשו דבר. נטען כי בשנת 2015, כחלק מההיערכות לפתיחת עונת הרחצה, סיכמו אנשי משרד הפנים עם בכירי עיריית בת ים על הצורך המיידי בטיפול במפגע. במכתב הסיכום של הפגישה נכתב, בין היתר, כי יש להתקין גדרות ולתקן היכן שניתן לרבות שילוט מתאים.