3 צפייה בגלריה
אילוסטרציה מעצר אזיקים
אילוסטרציה מעצר אזיקים
"לא חקיקה שהייתה יכולה לסייע לנפגעות ולנפגעים". אילוסטרציה
(צילום: Shutterstock)
מליאת הכנסת אישרה אתמול (ראשון) בקריאה שנייה ושלישית את הצעת חוק החמרת ענישה בעבירות מין על רקע לאומני, ברוב של 39 חברי כנסת מול שבעה מתנגדים. ההצעה חוללה סערה, ובארגוני הסיוע תקפו: "אם נפגעת על ידי יהודי -הפגיעה שלך שווה פחות. זהו מסר לא ראוי ופוגעני, וזו לא חקיקה שהייתה יכולה לסייע לנפגעות ולנפגעים רבים".
לפי הצעת החוק של ח"כ יוליה מלינובסקי (ישראל ביתנו) וח"כ לימור סון הר מלך (עוצמה יהודית), הענישה על עבירות מין שנעשו על רקע לאומני, ממניע גזענות או עוינות כלפי ציבור - תוכפל - ובית המשפט יוכל לדרוש כפל פיצויים בגין עבירות הטרדה מינית שבוצעו ממניעים אלה. בנוסף, מוצע לקבוע חובת דיווח שנתית לוועדה לביטחון לאומי של הכנסת על אודות מספר כתבי האישום שהוגשו ותיקי החקירה שנפתחו בנושא.
בדברי ההסבר להצעה נכתב: "בשנים האחרונות התעצמה תופעת הטרור הלאומני. מדי יום יש דיווחים על נשים שהוטרדו מינית על רקע זהותן הדתית. התעצמות התופעה הגיעה למצב שבאזורים שונים בארץ, בצפון, בדרום, ואף בעיר תל אביב, נשים מפחדות לצאת לפעילויות ספורט או לבדן בשעות הערב".
3 צפייה בגלריה
ח״כ יוליה מלינובסקי
ח״כ יוליה מלינובסקי
"מרבית המקרים מבוצעים על ידי ערבים". מלינובסקי
(צילום: יואב דודקביץ)
3 צפייה בגלריה
לימור סון הר-מלך במליאת הכנסת
לימור סון הר-מלך במליאת הכנסת
"אין שום סיבה שהענישה לא תהיה כפולה". סון הר מלך
(צילום: שלו שלום )
ח"כ מלינובסקי הסבירה: "החוק לא מדבר רק על תקיפה מינית שערבי מבצע ביהודייה. זה עובד גם בכיוון ההפוך, ונוגע לנשים, לגברים וללהט"בים - כל עוד הוכח שהתקיפה או ההטרדה המינית בוצעה על רקע לאומני. לצערנו הרב, מרבית המקרים שעליהם אנחנו שומעים, ושאגב מופצים בתקופה האחרונה בטיקטוק, מבוצעים על ידי ערבים".
ח"כ סון הר מלך הוסיפה: "טרור מיני, גם אם יכחישו אותו, הוא תופעה קיימת ומחרידה. אדם שפל ונתעב שיוצא מביתו במטרה אחת - לפגוע פגיעה מינית באישה על רקע הלאום שלה. בשנה האחרונה שמעתי עשרות עדויות של נשים הנוסעות יום-יום באוטובוסים באזור השומרון. ההטרדות המיניות שהן עוברות על רקע לאומני מחייבות התייחסות מחודשת של החוק מפני שהן משאירות צלקת כפולה. על כן, אין שום סיבה שהענישה לא תהיה כפולה".
כאמור, הצעת החוק גרמה לביקורת חריפה ברשת, ונשים טענו כי הן חשות כעת שהפגיעה המינית שעברו "שווה פחות". גם בארגוני הסיוע תקפו את ההצעה. "במקום לתקן את הענישה המגוחכת על כלל עבירות המין, לבטל את ההתיישנות בעבירות מין ולקדם חקיקה שתוכל לסייע לנפגעות ולנפגעים רבים, בחרה היום כנסת ישראל להעביר את המסר שאם נפגעת על ידי יהודי - הפגיעה שלך שווה פחות", אמרה אורית סוליציאנו, מנכ"לית איגוד מרכזי הסיוע לנפגעות ולנפגעי תקיפה מינית. לדבריה, "זהו מסר לא ראוי ופוגעני, וזו לא החקיקה שהייתה יכולה לסייע לנפגעות ולנפגעים רבים".