אלומות ההגנה על המפות הדיגיטליות בעשרות מסכי החמ"לים של ההגנה האווירית מכוונות על אזורים רחוקים מישראל, ומעידים עד כמה מתוח חיל האוויר, הרבה מעבר לעזה. מדובר בפריסה הגדולה ביותר אי פעם של מערך ההגנה האווירית של ישראל - שעובה במאות טילים בשבועיים האחרונים והתרחב לכל הגזרות, וגם מעבר לים.

כל אמצעי ההגנה האווירית של צה"ל הופעלו מתחילת המלחמה לפני כחודש, ובהם סוללות כיפת ברזל, פטריוט, חץ וקלע דוד (שרביט קסמים), לצד אמצעי הגנה נוספים כמו לוחמה אלקטרונית שהפילו מטרות עוינות בשמיים. בניגוד לסבבי לחימה קודמים ומבצעים בדרום, הפעם בצה"ל הטילו במכוון מסך עמימות על כמות השיגורים והיירוטים, בשל גרף הלמידה המתקדם של חמאס, חיזבאללה וגרמים עוינים נוספים באזור - במאמצים היומיים שלהם לחדור את כיפת ברזל ושכבות ההגנה שמעליה.
חודש מפתיחת המלחמה, אחוזי היירוט עדיין גבוהים, סביב 85%, הגם שקצב השיגורים מעזה פחת מכ-1,000 רקטות בממוצע בימים הראשונים לסביבות 150-100 ביממה, כחלק מכלכלת הקרב והפגיעה של צה"ל ביכולות הרקטיות ברצועה. יחד עם זאת, מנתונים שהצטברו על מהלומת הפתיחה של חמאס עולה כי כמות השיגורים שבוצעה הייתה הגדולה ביותר אי פעם ששוגרה מעזה במקביל, וכללה אלפי רקטות ופצמ"רים בשעות הראשונות, רובן במטחי הפתיחה ולכל כיוון אפשרי.
4 צפייה בגלריה
סרן במילואים א' קצין המילואים שהציל 200 בליינים במסיבת נובה
סרן במילואים א' קצין המילואים שהציל 200 בליינים במסיבת נובה
סוללת החץ של חיל האוויר
הכותרת
חולם על בתים בלי ממ"ד | היום שאחרי המלחמה עפ"י חיים ילין
20:38
למערך ההגנה האווירית לא הייתה התרעה לכך, אך הלוחמים והלוחמות שפרוסים בדרום ובמרכז הגיבו בחדות ומנעו תוצאה קטסטרופלית יותר. "האדמה במתחם המסיבה ברעים פשוט רעדה מכמות השיגורים מעזה ב-6:29. הבנתי מהר שזה מאוד חריג", תיאר בשיחה עם ynet אחד מהמבלים בפסטיבל הנובה, סרן במיל' א', שמשרת בסוללת החץ מזה כשבע שנים. לסיפורו המלא, לחצו כאן.
בעוד שחץ 2 שוגר לראשונה במערכה לפני כשבוע ליירוט טיל קרקע-קרקע מדויק ששוגר מתימן והופל בים האדום מחוץ לישראל, כיפת ברזל וקלע דוד יירטו גם עשרות מל"טים ורחפנים שחדרו מלבנון ומעזה. אך מבחינת חיל האוויר קרבות האוויר הגדולים עוד לפנינו: המערך נפרס בעשרות אתרי שיגור ברחבי ישראל, מהגולן והגליל העליון ועד לערבה לקראת תרחישים אפשריים של שיגור עשרות טילים מדויקים במקביל לעבר מטרות אסטרטגיות בישראל, כמו בסיסי חיל האוויר, מתקני אנרגיה וחשמל, בתי הזיקוק בחיפה, מחנה המטה הכללי בתל אביב ומוסדות השלטון המרכזי בירושלים.
למעשה, לראשונה בהיסטוריה מערך ההגנה האווירי של צה"ל מיישם בימים אלו הלכה למעשה את התרחישים שתורגלו אחת לשנתיים בעשור האחרון בתרגילי הג'וניפר קוברה הגדולים עם צבא ארה"ב. ספינות האייג'יס האמריקניות שפרוסות בים התיכון ובים האדום מרחיבות את מטריית ההגנה על ישראל עם הסיוע בגילוי ובסיווג של האיומים, ובכך מתנהל סנכרון מבצעי מלא עם כוחות סנטקו"ם האמריקני, כפירות האימונים הגדולים שבוצעו יחד עימם - גם בחודשים האחרונים. הטיל ששוגר מתימן יורט על ידי חץ 2, מאחר שחץ 3 שמבצעי בצה"ל מיועד למטרות גדולות יותר, כמו טילים מאיראן, קונבנציונליים ולא קונבנציונליים, וליירוט טילים אלו מחוץ לאטמוספירה.
4 צפייה בגלריה
סרן במילואים א' קצין המילואים שהציל 200 בליינים במסיבת נובה
סרן במילואים א' קצין המילואים שהציל 200 בליינים במסיבת נובה
תרחיש הקיצון: מטחי טילים מדויקים מכיוונים שונים על בסיסי צה"ל ואתרים אסטרטגיים
"אנו בנקודה הכי רחבה אי פעם של מערך החץ מאז הוקמה היחידה לפני 23 שנים", סיפר ל-ynet מפקד גדוד חרב מגן (חץ), סא"ל א'. "גייסנו את כל המילואים והפלגות שלנו, עם אנשי מילואים שבשגרה רבים מהם עובדים בתעשיות הביטחוניות שמפתחות את החץ, כמו אלביט והתעשייה האווירית, ולכן הם באים עם הרבה ידע, מקצועיות וחדות. חלק מאמצעי הלחימה שתגברו אותנו קלטנו תוך כדי המלחמה".
ההירתמות הייתה כה גדולה שגם ותיקי המערך התייצבו בעקשנותם לבוא, כמו סא"ל (במיל') ד' בן ה-60, שקיבל תפקיד משמעותי בניהול הלחימה והאספקה. סא"ל א' אמר כי "הלחימה מתפתחת כל יום יש איומים חדשים שמשתנים. אנו עובדים יחד בכל הפעלה מבצעית, מסונכרנים ברב שכבתיות עם כיפת ברזל וקלע דוד".
מפקדת הסוללה, סרן ש', הייתה במשמרת בזמן שיורט הטיל מתימן. "זה חתיכת אתגר לפעול כך אחרי שנים מול מסכים ריקים", אמרה. "היה שקט במרכז ניהול היירוטים ואז אושר גדול, סיפוק מההצלחה והתרגשות עצומה. אלו החלטות של דקות עד שניות, לגלות את המטרה ולאפיין אותה עם חבר'ה צעירים בני 20 שמקבלים החלטות אסטרטגיות. אנחנו מיישמים מדי יום לקחים מיחידות אחרות כמו כיפה וקלע, והם לומדים מאיתנו, אבל שיהיה ברור - ההיערכות שלנו היא לאירועי קיצון שטרם הגיעו עם מספר איומים במקביל מכיוונים שונים". מפקד הגדוד הדגיש: "ההגנה שלנו היא מהטובות בעולם, עם האנשים הכי מיומנים והטכנולוגיות הכי מתקדמות, אבל זה לא הרמטי ולכן זה קריטי שהציבור ימשיך להישמע להוראות פיקוד העורף ולהיכנס לממ"ד בכל אזעקה".
4 צפייה בגלריה
סרן במילואים א' קצין המילואים שהציל 200 בליינים במסיבת נובה
סרן במילואים א' קצין המילואים שהציל 200 בליינים במסיבת נובה
"נקודת ההפעלה הכי רחבה מאז שהוקמה היחידה לפני 23 שנה"
מפרטים חדשים שהגיעו ל-ynet עולה כי הטיל ששוגר מתימן לפני שבוע יורט באופן מדויק, ראש קרב על ראש קרב, "ברזל בברזל" כפי שזה מכונה - ולא כבדרך כלל עם רסס צדדי ביירוטים מסוג זה. מדובר ביכולת מקצועית גבוהה שהפגינו המפעילים מחיל האוויר מול טיל שטס מהר פי 3 ממהירות הלוע של כדור M16. בצבא נערכים גם לשיגור טילים ממיליציות שיעיות בעיראק, כאלו שכבר תקפו בסיסים אמריקנים בחודש האחרון.
מומחים מערביים מעריכים כי המלחמה מציגה לנגד עינינו לראשונה ברית הגנה פעילה אזורית הכוללת את ישראל, ארה"ב וסעודיה. לפי דיווח אמריקני, אותה ברית תרמה את חלקה לפחות פעם אחת דרך יירוטי האיומים מסעודיה, באמצעות סוללת פטריוט בשטחה נגד טילי שיוט, הגם שלא ידעה מה הוא כיוון טילי השיוט.
"בניגוד לטילים בליסטיים, קשה יותר עד בלתי אפשרי לדעת מה המטרה של טיל שיוט במהלך שיגורו ומעופו, אבל ניתן להניח שהיה מודיעין מקדים על המטח המשולב הזה, שכן משחתת אייג'יס של הצבא האמריקני הגיעה יום קודם מהים התיכון לים האדום וחצתה את תעלת סואץ", הסבירו המומחים. "אפשר להניח שהיירוט שבוצע מהמשחתת הזו בתחילה המלחמה היה עם טילי SM2, וטיל החץ השלים את המלאכה לטיל הבליסטי מתימן".
4 צפייה בגלריה
סרן במילואים א' קצין המילואים שהציל 200 בליינים במסיבת נובה
סרן במילואים א' קצין המילואים שהציל 200 בליינים במסיבת נובה
"חבר'ה צעירים בני 20 מקבלים החלטות אסטרטגיות"
גורמי ביטחון הוסיפו שהיירוטים שבוצעו עם החץ היו הראשונים בעולם למטרות בליסיטיות מעל לטווח של 100 ק"מ, ואחת מהסיבות להצלחות עד כה נבעה מהמעבר של חיל האוויר להגנה ארצית ורב שכבתית בכל הארץ, קבועה ונייחת. אתרים מסוימים עובו על בסיס מודיעין מקדים ובכך עלו סיכויי ההצלחה. במערכה שולבו גם שתי הסוללות האמריקניות של כיפת ברזל שהובאו לישראל.
לפי הערכות, מלבנון נורו לפחות פעמיים טילים מיירטים מתוצרת איראנית לעבר כלי טיס בלתי מאוישים של צה"ל, אך אלו יורטו על ידי חיל האוויר.
אתגר נוסף למערך ההגנה האווירית נוגע לקושי לגלות ולסווג מל"טי אויב, שטסים לאט מאוד (100-150 קמ"ש) בניגוד לטיול שיוט שטסים במהירות מאך 6. מל"טים כאלו, למשל, אם יוטסו מתימן לישראל, יגיעו בחלוף 10 שעות טיסה לערך בניגוד לטיל שיוט שיגיע בחלוף 4 שעות, ולכן מטחים משולבים אלו יעסיקו את הכוח שירצה ליירטם במשך מספר שעות. ידוע כי חיזבאללה שיגר מספר מל"טים כאלו במהלך המלחמה, שיורטו באיזור הקריות ועכו.
מנכ"ל התעשייה האווירית שמובילה את פיתוח החץ, בועז לוי, הסביר: "מערכת החץ הוכיחה שבידי מדינת ישראל יש את הטכנולוגיה המתקדמת ביותר להגנה מטילים בליסטיים בטווחים שונים. מדובר ברכיב מרכזי במערך ההגנה האווירית ומהנדסי התעשייה האווירית פועלים גם בעת הזו להמשך פיתוחה וחיזוקה על צה"ל ומשרד הביטחון".