4 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו הדס קליין
בנימין נתניהו הדס קליין
בפרקליטות מכנים אותה "עדה מצוינת". הדס קליין ונתניהו
(צילום: יואב דודקביץ, ארכיון ידיעות)
"קו אספקה רציף". שלוש המילים האלה צפויות לככב החל ממחר (שלישי) במשפט נתניהו, כשתחל עדותה הראשית של הדס קליין, העוזרת האישית של המיליארדר ארנון מילצ'ן וגם הנציגה האישית בישראל של הטייקון האוסטרלי ג'יימס פאקר.
קליין, שתיחקר על ידי ראש צוות תיק 1000 בפרקליטות המדינה, עו"ד אלון גילדין, נחשבת בפרקליטות לעדה מצוינת לאור העדות העקבית, האמינה, הממוקדת והמגובה במסמכים שסיפקה הן בחקירת המשטרה והן בשיחות עם אנשי התביעה. מעבר לכך, היא נהנתה מאמון מלא מצד מילצ'ן והייתה מעורבת עד הפרטים הקטנים ביותר בכל הקשור לפעילותו בישראל, כולל ישיבה בדירקטוריונים שונים מטעמו. וכך, מתוקף תפקידה, היא ישבה על "השיבר" של המתנות שניתנו על ידי מילצ'ן ופאקר למשפחת נתניהו, ולא התנהלה שיחת טלפון בין מילצ'ן לנתניהו מבלי שגם קליין תהיה על הקו.

גרסת התביעה

בתיק 1000 מואשם נתניהו בהפרת אמונים בשני אופנים - עצם קבלת המתנות (או טובות ההנאה) על ידי עובד ציבור, והפעולות שעשה עבור נותני המתנות תוך הימצאות בניגוד עניינים. לפי כתב האישום, בין אוקטובר 2011 ועד לדצמבר 2016 קיבלו נתניהו ורעייתו שרה ממילצ'ן טובות הנאה שונות, ובין השנים 2014 עד 2016 הם קיבלו גם מג'יימס פאקר טובות הנאה שונות.
בכתב האישום נטען שטובות ההנאה ממילצ'ן ומפאקר, שעיקרן קופסאות סיגרים ומארזי בקבוקי שמפניה, ניתנו לנתניהו ולרעייתו באופן רציף, במענה לבקשות ואף דרישות, שלהן מילצ'ן לא יכול היה לסרב. המתנות הועברו בין היתר באמצעות משלוחים, גם כשמילצ'ן ופאקר לא שהו בישראל, והדבר הפך למעין "קו אספקה רציף" למעון ראש הממשלה. מעדותה של קליין צפוי לעלות שאין מדובר ב"נתינה רגילה" בין חברים, אלא באספקה שוטפת של מוצרים יקרי ערך בשווי כולל של כ-700 אלף שקלים.
4 צפייה בגלריה
עו"ד עמית חדד
עו"ד עמית חדד
שיא הקריירה. עו"ד עמית חדד
(צילום: יואב דודקביץ')
בכתב האישום קיים דגש על כך שטובות ההנאה ניתנו לנתניהו בזיקה לתפקידיו הציבוריים, ולטענת התביעה נתניהו צריך היה להימנע כליל מלעסוק בענייניו של מילצ'ן נוכח הזיקות ביניהם. אולם, טוענת התביעה, בשנים 2011 עד 2016, פעל נתניהו במסגרת מילוי תפקידיו הציבוריים לטובת מילצ'ן בשלושה מקרים: בין 2013 ל-2014 הוא פעל מול גורמי ממשל אמריקניים על מנת שתינתן למילצ'ן אשרת כניסה לארה"ב. ב-2013 נתניהו פנה לשר האוצר דאז, יאיר לפיד, בעניין הארכת משך הפטור מדיווח ותשלום מס הכנסה הניתן לתושבים חוזרים, שממנו נהנה מילצ'ן. וב-2015 נתניהו הנחה את מנכ"ל משרד התקשורת ועד המדינה במשפט, שלמה פילבר, לסייע למילצ'ן בנושאי רגולציה בכל הקשור לעסקת מיזוג בין חברות התקשורת "רשת" ו"קשת".
"במעשיו אלה עשה הנאשם נתניהו מעשי הפרת אמונים הפוגעים פגיעה מהותית באמון הציבור ובטוהר המידות", נכתב בכתב האישום. "זאת, בכך שקיים במשך שנים מערכת יחסים פסולה עם מילצ'ן ופאקר, שבמסגרתה קיבלו מהם הנאשם נתניהו ורעייתו טובות הנאה בהיקפים גבוהים מאוד, בזיקה לתפקידיו הציבוריים של הנאשם נתניהו ולמעמדו כראש ממשלת ישראל. כן עשה נתניהו מעשי הפרת אמונים הפוגעים פגיעה מהותית באמון הציבור, בטוהר המידות ובתקינות המעשה המינהלי בכך שפעל במילוי תפקידיו הציבוריים בניגוד עניינים חריף ומתמשך בין מחויבותו האישית למילצ'ן לבין מחויבותו לציבור".

גרסת ההגנה

כל מי ששוחח בשנים האחרונות עם ראש צוות ההגנה בתיק 1000, עו"ד עמית חדד, שמע ממנו אמירות ברורות ובטוחות ביחס לתיק. עו"ד חדד היה בטוח מתחילת הדרך שהתיקים נגד נתניהו חלשים ולא יחזיקו מעמד במבחן החקירות הנגדיות. כעת, אחרי החקירה הנגדית המוצלחת שהציג עו"ד בעז בן צור בתיק 4000, עובד הצוות של חדד לילות כימים כדי להוכיח שגם תיק 1000 רחוק מלהיות בכיס של הפרקליטות.
חדד סבור בכלל שתיק 1000 החל כ"מסע דיג" נגד נתניהו והוא מתכוון להציג ראיות שלפיהן המשטרה החלה לחקור חשדות לקבלת מתנות אסורות על ידי נתניהו הרבה לפני שניתן אישור לכך על ידי היועץ המשפטי לממשלה. מעבר לכך, לפני כמה ימים הגיש צוות ההגנה עתירה להסרת חיסיון שנועדה לחשוף לחצים שהופעלו לכאורה על עיתונאי בכיר כדי שיהפוך להיות מקור בתיק 1000. העתירה נועדה להוכיח התנהלות פסולה לכאורה של חוקרי המשטרה, שניסו להפעיל עיתונאי כמקור.
חדד גם סבור שחקירתו הנגדית של עד המדינה פילבר הפריכה את האישום בניגוד עניינים של נתניהו בכל הקשור לניסיון של מילצ'ן להיכנס כמשקיע בחברת "רשת" ולמזג בין "רשת" ל"קשת". זאת מכיוון שפילבר הסביר שלנתניהו ולו לא הייתה שום סמכות בנושא ושהם לא ניסו ולא תיכננו לפנות לרגולטור הרלוונטי לעניין.
כעת האתגר של חדד הוא לערער את עדותה של הדס קליין, "העדה מהחלומות" של הפרקליטות, וחקירתה הנגדית צפויה להיות מפורטת מאוד. בחקירה הנגדית מתכוון פרקליטו של נתניהו לשכנע שהמתנות לא ניתנו למרשו בזיקה לתפקידו כראש ממשלה, וזאת בין היתר בטענה שבין השניים התקיים קשר חברי ארוך שנים ושמתנות ניתנו לנתניהו גם לפני שכיהן כראש ממשלה. לדעת צוות ההגנה מדובר בנקודה קריטית העומדת בבסיס התזה של תיק 1000 - מתן מתנות בזיקה לתפקיד.
4 צפייה בגלריה
ההגנה תטען: בינו לבין נתניהו היה קשר חברי לפני ראשות הממשלה. ארנון מילצ'ן
ההגנה תטען: בינו לבין נתניהו היה קשר חברי לפני ראשות הממשלה. ארנון מילצ'ן
ההגנה תטען: בינו לבין נתניהו היה קשר חברי לפני ראשות הממשלה. ארנון מילצ'ן
(צילום: GettyImages)
עו"ד חדד גם ינסה להוכיח בחקירה הנגדית של קליין שנתניהו לא פעל בניגוד עניינים ולא פעל לטובת מילצ'ן מתוקף תפקידיו. כך, למשל, בכתב האישום נטען שנתניהו פנה ליאיר לפיד ואמר לו שהחוק להארכת הפטור ממס לתושבים חוזרים, המכונה חוק מילצ'ן, הוא חוק טוב, אבל אפילו לפיד עצמו העיד שמדובר היה באמירה קצרה שנאמרה רק כדי לצאת ידי חובה.
חדד, תלמידו של עורך הדין המנוח יעקב וינרוט, ייצג בעבר נאשמים ידועים כמו שר הביטחון לשעבר בנימין בן אליעזר, הזמרים אייל גולן וקובי פרץ, יועצי נתניהו עופר גולן ויונתן אוריך, ויו"ר ועד העובדים של רשות שדות התעופה פנחס עידן. אבל אין ספק שהחקירה הנגדית בתיק 1000, שאותה ינווט, היא שיא הקריירה שלו עד כה ובכוונתו להוכיח שהתיק שפרשנים מסוימים מגדירים כ"תיק בטון" וכ"הרשעה בטוחה" בנוי למעשה על יסודות רעועים.