1 צפייה בגלריה
זירת פגיעת הרקטה באשקלון
זירת פגיעת הרקטה באשקלון
זירת פגיעת רקטה באשקלון, אתמול
(צילום: עידו ארז)
אווירה מעניינת נוצרה בקרב תושבי עוטף עזה מאז החל מבצע מגן וחץ. אפשר לשמוע את זה ‏בקרב צוותי החוסן באזור, ברשויות וגם בשיחות שלי עם תושבים. כאשר סבב הסלמה מתחיל ביוזמה ישראלית, כמו מבצע "מגן וחץ", ונרשמים הישגים, השיח בקרב האזרחים והמטופלים כמעט פה אחד שונה פלאים ומעודד. זאת לעומת מבצעי עבר שבהם ישראל נגררה להסלמות. התושבים בדרום מדברים על גאווה, על כוחות מחודשים, על התרוממות רוח וכתוצאה מזה נותנים גיבוי לפעולות. כמובן שעולים בקרבם גם חששות, הם לא באים אחד על חשבון השני, אבל הפעם זה שונה. קל להם יותר להתמודד עם המגבלות הנוקשות והפינוי מהבית כשמרגישים שידם על העליונה, שיש שליטה על האירוע, שיש ניצחונות.
גם כשיורים בתגובה טילים על העורף אני בספק אם התחושה משתנה. אמנם זה לא נעים ואפילו מפחיד, אבל תחושת ההובלה גורמת לתושבים לדבר ולהרגיש אחרת. ה"תרופה" היחידה למצב המעוות ממילא היא תחושת החוזק ושליטה במצב. מחיר הירידה למען עלייה - גם הוא מתקבל על הדעת. זה לא מובן מאליו כלל. הרי סבבי ההסלמה והמבצעים בשנים האחרונות הסתיימו בתחושת החמצה ושפיפות קומה. בצדק. הידיעה שסבב הסלמה מסתיים ואחד חדש הוא רק עניין של זמן - היא מאוד מתסכלת.
"מגן וחץ" הוא כמובן לא המבצע האחרון, אבל מתברר שאפשר להתנהל אחרת ולייצר אווירה יחסית חיובית בקרב האזרחים בחזית, במלחמה שהיא שלילית במהותה. הציבור בדרום מוכן לתרום זמן יקר שלו לטובת שגרה רציפה ויציבה - אבל את האשראי הזה ההנהגה תקבל כל עוד יש הישגים בשדה הקרב ושליטה במצב.
מתן צורימתן צוריצילום: עוז מועלם
העצה היא פשוטה. דברו אל האנשים פתוח וישיר ככל האפשר והם ילכו אחריכם. אם תערבו פוליטיקה ואמירות מתלהמות - תאבדו אותם ואת אמונם. לאף אחד אין תחביב משונה כזה לאהוב מלחמות ולהשתעשע לצלילי האזעקות. גם מנדטים ורפורמה משפטית לא מעניינים אותם כשהם רחוקים מהבית או צמודים לממ"ד. הציבור רוצה לדעת שיש תמורה בעבור המחיר שהוא משלם בימים אלו.
התמורה חייבת להיות בדמות שקט ארוך טווח. בקשה צנועה ממש. הציבור לא דורש חלילה שקט נצחי לשנים. תראו כמה הוא מוכן להתפשר. אז לפחות תעשו את הדברים נכון ואחראי. כדאי מאוד שהמגמה הזו תישמע גם בקרב ההנהגה, ולו למען המבצעים הבאים ברצועת עזה. אחרי כל מבצע מפיקים לקחים, בכל התחומים, ואז רושמים אותם על הלוח ובקבצים על המחשב. הלקח הראשון שכבר עכשיו אפשר לרשום הוא פשוט מאוד: כששולטים במצב ומובילים, הציבור איתנו וכמה שצריך.
  • מתן צורי הוא עיתונאי ynet ו"ידיעות אחרונות". תושב עוטף עזה
מעוניינים להציע טור לערוץ הדעות של ynet? שלחו לנו opinions@ynet.co.il