איך הגיעה ישראל למצב שכמה חודשים אחרי הטבח של ה-7 באוקטובר, שלוש מדינות חשובות באירופה – ספרד, אירלנד ונורבגיה – מכירות במדינה פלסטינית, וכפי שאומר שר החוץ ישראל כ"ץ "מעניקות מתנה לאנסים והרוצחים המתועבים של חמאס"?
שיחת הנזיפה לשגרירי נורבגיה, ספרד ואירלנד - והקרנת סרטון התצפיתניות
(צילום: אלכס קולומויסקי)

יש בישראל מי שסבור שמדובר במפלה מדינית מהדהדת ובקריסה של כושר ההרתעה הדיפלומטי של ישראל. לפי אותם גורמים מדיניים, לפני 7 באוקטובר המדינות האלה היו מהססות לנקוט צעד כזה תוך שהן מסתכנות במשבר דיפלומטי חריף עם ישראל.
לדבריהם, הצעד הזה הוא ביטוי לשפל המדיני חסר התקדים תחת הנהגתו של ראש הממשלה בנימין נתניהו, שהציג עצמו כ"מנהיג מליגה אחרת". הם אומרים כי כיום מדינות בעולם מריחות את החולשה ורואות שישראל מבודדת מתמיד, ושהיא הולכת ומאבדת את הגב האמריקני.
4 צפייה בגלריה
פדרו סנצ'ס, יונס גר סטיורה, סיימון האריס
פדרו סנצ'ס, יונס גר סטיורה, סיימון האריס
פדרו סנצ'ס, יונס גר סטיורה, סיימון האריס. באירופה לא ממהרים להצטרף להכרה
(צילום: EPA/ENRIC FONTCUBERTA, Julien Behal/Pool/ REUTERS, NTB/Erik Flaaris Johansen/ REUTERS)
שר החוץ של האיחוד האירופי, ג'וזפ בורל, כבר הצהיר בתחילת החודש שאירלנד, ספרד ומדינות אחרות באיחוד האירופי עומדות להכיר במדינה פלסטינית. כלומר, הכתובת היתה על הקיר זמן רב, והמדינות האלה אותתו כבר זמן רב שלשם הן צועדות. מדוע ישראל לא פעלה מאחורי הקלעים כדי לסכל את זה? איפה היו ראש הממשלה ושר החוץ? ייתכן שישראל הבינה שמדובר בקרב אבוד.
במשרד החוץ פעלו כל הזמן מול הממשלות של שלוש המדינות האלה ומול גורמים משפיעים. אבל כמו שאמר גורם המעורה בפרטים: "הם רצו קדימה כאחוזי אמוק. לא הרצון לקדם את השלום הניע אותם אלא שיקולים אחרים". כעת מפעילים לחץ בישראל על בלגיה, סלובניה ומלטה - שסומנו כמדינות הבאות שעשויות להכיר במדינה פלסטינית - שלא ללכת בעקבותיהן. אבל בישראל מודים שהסיכוי לעצור את המהלך לא גבוה. "אי אפשר היה למנוע את זה", אמר גורם בירושלים.
מנגד, גורם ישראלי רם דרג אומר כי "אין כאן שום מפלה. זו מערכה שנמשכת מאז 1967. רוב מדינות העולם הביעו תמיכה במדינה פלסטינית. הרוב המוחלט של מדינות העולם מנסה לקדם זאת במוסדות האו"ם מזה עשרות שנים. גם ארה"ב, שחוסמת את מימוש המהלך הזה במועצת הביטחון, מחויבת לרעיון שתי המדינות. ישראל אמנם בודדה יחסית בעמדתה, אך מאוחדת ואיתנה בדחיית הרעיון לכפות עלינו מדינת טרור בלב הארץ. שום החלטה חיצונית לא תשנה זאת, כפי שהחליטו 99 ח"כים רק לפני חודשים ספורים".
4 צפייה בגלריה
איורים אנטי-ישראליים בבלפסט
איורים אנטי-ישראליים בבלפסט
איורים אנטי-ישראליים בצפון אירלנד. "מתגמלים טרור"
(Charles McQuillan/Getty Images)
לצד אלה שחושבים שמדובר במכה קשה, יש גורמים מדיניים שחושבים שהשד לא כל כך נורא ומזכירים שעוד לפני נורבגיה, ספרד ואירלנד 144 מדינות, רובן מהגוש הסובייטי לשעבר והמדינות הבלתי מזדהות, הכירו במדינה פלסטינית, מתוכן שבדיה ואיסלנד היו שתי המדינות המערביות היחידות. הגורמים מזכירים כי ארה"ב, בריטניה, גרמניה ורוב מדינות האיחוד האירופי עדיין לא מכירות במדינה פלסטינית – וזה מה שחשוב.
עוד הם טוענים כי ספרד, אירלנד ונורבגיה נשלטות על ידי מפלגות שמאל סוציאליסטיות שביקרו את ישראל גם קודם לכן. "זה לא נעים אבל לא ממש נורא. סוג של מכה בכנף. הרי ההכרה שלהם לא באמת תביא להקמת מדינה פלסטינית ולא תקדם את הפלסטינים למדינה עצמאית. ומצד שני היא לא באמת גורמת לישראל נזק. אז צריך לקחת את זה בפרופורציה", אמר דיפלומט ישראלי.
לדבריו, "זה לא יום כיפור מדיני. זאת לא הפתעה. אפשר להגיד שזאת תאונת דרכים ידועה מראש. על מי אנחנו מדברים פה? ראש הממשלה סנצ'ז בספרד שמדבר לבייס שלו ועושה פוליטיקה פנימית, וכנ"ל נורבגיה. המדינות האלה רצו לקדם את זה קודם. תכננו את זה מראש".

אילו מדינות יצטרפו למהלך?

בישראל יש ויכוח כיצד צריך להגיב. האם צריך להשתולל וללכת על צעדי תגובה קיצוניים כמו הורדת דרג יחסים, החזרת שגרירים לצמיתות ואפילו סגירת שגרירויות, כמו במקרה של אירלנד שבו נבחן הנושא במשרד החוץ? צעד נוסף שנשקל הוא ביטול אישורים לדיפלומטים אירופים שמשרתים ברשות הפלסטינית.
בינתיים זימן שר החוץ ישראל כ"ץ את שגרירי מדינות אלה לשיחת נזיפה במשרד החוץ שבה הוקרן להם סרטון התצפיתניות. במקביל צייץ כ"ץ סרטון שעוקץ את אירלנד ומציג את מחבלי הנוח'בה לצד רקדנים אירים מסורתיים. "אירלנד, אם המטרה שלכם הייתה לתגמל טרור על ידי הכרזת תמיכה במדינה פלסטינית, השגתם את זה. רה"מ האריס, חמאס מודה לך על השירות שלך", כך כתב כ"ץ.
סרטון עוקצני אחר הפנה כ"ץ לנורבגיה, ובו נראה ויקינגי - לצד תיעודים מהטבח בנובה. "נורבגיה, אם המטרה שלכם הייתה לתגמל טרור על ידי הכרזת תמיכה במדינה פלסטינית, השגתם את זה. ראש הממשלה סטיורה, חמאס מודה לך על השירות שלך", כתב שר החוץ.

4 צפייה בגלריה
פגישת ישראל כ"ץ עם סטפן סז'ורנה
פגישת ישראל כ"ץ עם סטפן סז'ורנה
פגישת ישראל כ"ץ עם שר החוץ הצרפתי סטפן סז'ורנה. צרפת לא תומכת במהלך ההכרה
(צילום: שלומי אמסלם, לע"מ)
בישראל מעריכים שבקרוב נראה עוד מדינות הולכות בדרכן כמו למשל מלטה, סלובניה ובלגיה. למעשה בלגיה היתה אמורה להצטרף לספרד, אירלנד ונורבגיה, אך לאחר ישיבת קבינט החליטה לדחות את ההחלטה.
גורם מדיני בכיר אמר אתמול כי בסופו של דבר העיתוי של ההחלטה של ספרד, נורבגיה ואירלנד היה אומלל. "זאת אירוניה היסטורית. ביום שהן מכירות במדינה פלסטינית, יוצא בערב סרטון התצפיתניות והעולם רואה עם מי יש לנו עסק. לא פלא שהחמאס עולה לשידור, מברך ואומר שהוא רוצה עוד מזה. המדינות האלה עכשיו צריכות להתבייש".
בכיר מדיני אמר כי "אין כאן אובדן כושר הרתעה מדיני, אלא פשוט היעדר חזון של היום שאחרי", וכי "ממשלת ישראל היא זו שגרמה למצב הזה בסירובה לדבר על היום שאחרי המלחמה. ככל שהמלחמה מתארכת והתמונות שיוצאות מעזה מזעזעות – המדינות שהן ממילא פרו-פלסטיניות חושבות שזאת הדרך לקדם מסלול מדיני, שעובר דרך הכרה במדינה פלסטינית כסוג של פתיח לקראת מאמץ בינלאומי לפתרון שתי המדינות.
"מה שבעוכרינו והחולשה הכי גדולה שלנו זה היעדר קיומו של חזון של היום שאחרי. אנחנו לא מסוגלים להגיד מה אנחנו רוצים. כל מה שאנחנו שומעים מהצד שלנו זה קיצונים כמו סמוטריץ' ובן גביר שרוצים לחזור להתנחלויות ברצועת עזה, ואחרים שמדברים על ממשל צבאי לטווח ארוך. אילו היינו מציגים חזון מדיני כגון ועידה בינלאומית לעתיד עזה, היוזמה המדינית הייתה חוזרת אלינו. הטיעון הישראלי שהכרה במדינה פלסטינית היא פרס לחמאס הוא דמגוגיה. הרי החמאס בכלל לא מעניין אותו מדינה פלסטינית בגבולות 67', כי המשמעות היא שישראל כמדינה ממשיכה להתקיים".
"זה לא נעים אבל לא ממש נורא. סוג של מכה בכנף. הרי ההכרה שלהם לא באמת תביא להקמת מדינה פלסטינית ולא תקדם את הפלסטינים למדינה עצמאית. ומצד שני היא לא באמת גורמת לישראל נזק"
בעקבות ההחלטה אתמול להכיר במדינה הפלסטינית, מדינות רבות באירופה יצאו נגדה וטענו כי מדובר בצעד נמהר ובטעות. שר החוץ הצרפתי אמר שזה לא הזמן להכרה, ואליו הצטרף ראש ממשלת שבדיה שאמר כי אין להכרה משמעות, וכי דרוש תהליך רציני כדי להגיע לפתרון שתי המדינות. גם דנמרק הודיעה שלא תצטרף למהלך ההכרה, וכי היא אינה מסכימה עם הצעד הזה. שר החוץ האוסטרי אמר כי הכרה צריכה להיות חלק מתהליך פוליטי, והכרה בשלב זה היא מחווה שלא תשנה דבר מבחינת הפלסטינים. בצ'כיה, ראש הממשלה הודיע כי ארצו לא מתכוונת להכיר במדינה פלסטינית, וכי היעד של שתי מדינות יושג רק בעזרת מו"מ והכרה הדדית.

התקפה פנימית בספרד על ראש הממשלה

שר התפוצות והמאבק באנטישמיות עמיחי שיקלי אמר השבוע בכנס של מפלגת הימין VOX במדריד, כי "לצערנו מי שעומד כיום בראש ממשלתה של ספרד חשב שהמעשים המחרידים האלה הם הרקע שעליו חשוב דווקא עכשיו להכיר במדינה פלסטינית. זאת איוולת ואטימות לב בלתי נתפסת. המלחמה הזו היא לא על עתיד עזה, היא אינה מצטמצמת לעתידה של מדינת ישראל או לעתידו של המזרח התיכון - אלא מערכה קיומית על עתידה של הציוויליזציה היודיאו-נוצרית בה אנו חיים, עתידו של המערב, עתידה של האנושות". שיקלי הוסיף: "חשוב להדגיש כמה עובדות מכריעות על הרשות הפלסטינית. אף גורם בכיר אחד ברשות הפלסטינית לא גינה את הטבח הברברי של חמאס. אף לא אחד".
4 צפייה בגלריה
ספרד כנס ימין קיצוני מנהיג מפלגת Vox סטניאגו אבסקל
ספרד כנס ימין קיצוני מנהיג מפלגת Vox סטניאגו אבסקל
מנהיג מפלגת Vox סנטיאגו אבסקל. אופוזיציה לממשלה הספרדית
(צילום: REUTERS/Ana Beltran)
סנטיאגו אבסקל, ראש מפלגת VOX אמר לראש ממשלת ספרד: "האם זו המדיניות הבינלאומית שלך במזרח התיכון? לגיטימציה של טרור שטני? הכרה במדינה פלסטינית מיד אחרי ה-7 באוקטובר? למרות אותן תמונות נוראיות של אונס נשים, של רצח הורים לעיני ילדיהם בדם קר המשודרות ברשתות חברתיות - אתה רוצה להגיד לישראל שאין לה את הזכות להגן על עצמה?"