5 צפייה בגלריה
הרב ברלנד משתחרר ממעצר
הרב ברלנד משתחרר ממעצר
ברלנד עם שחרורו
אליעזר ברלנד, שעומד בראש קהילת שובו בנים, השתחרר (יום רביעי) מכלא איילון לאחר שזכה לשחרור מינהלי. ברלנד נכנס לכלא באוקטובר האחרון בעקבות הרשעתו בקבלת דבר במרמה, עושק, ניסיון לאיום, עבירות מס והלבנת הון. במהלך שהותו בכלא נעצר ונחקר גם כחשוד בפרשת רצח ניסים שטרית ואבי אדרי, אך שוחרר.
ברלנד זכה לקיצור של ארבעה חודשי מאסר, שכן תקופת מאסרו הייתה אמורה להסתיים בתחילת חודש אפריל 2022. עם קבלת ההודעה על שחרורו הגיעו חסידיו של ברלנד לבית הסוהר איילון שבו היא כלוא. בתקופה האחרונה, כמעט מדי סוף שבוע, פתחו החסידים אוהלים מחוץ לכלא כדי להיות קרובים לברלנד.

5 צפייה בגלריה
הרב ברלנד משתחרר ממעצר
הרב ברלנד משתחרר ממעצר
ברלנד ברכב
5 צפייה בגלריה
החסידים של ברלנד עם ספרו
החסידים של ברלנד עם ספרו
חסידים של ברלנד מחוץ לבית המעצר
(צילום: נדב אבס)
5 צפייה בגלריה
החסידים של ברלנד עם ספרו
החסידים של ברלנד עם ספרו
לפני שחרור ברלנד, הבוקר
(צילום: נדב אבס)
עורכי הדין של ברלנד, עמית חדד, נועה מילשטיין ואביחי יהוסף, מסרו כי "אנחנו שמחים שבעקבות ההסדר שהגענו אליו מול הפרקליטות לאחר מאבק עיקש, הרב ברלנד יוצא היום ממאסר אחרי חודש וחצי בלבד. הרב ברלנד נמצא במצב בריאותי רע מאוד וסברנו שבמצבו כלל לא נכון היה לנהל נגדו הליך פלילי. אנחנו מאחלים לרב ברלנד החלמה מלאה".
עורכת הדין רותם טובול מסרה כי "אני מברכת על שחרורו של הרב, השחרור נעשה בסודיות והוא בדרכו לביתו ומשפחתו".
עו"ד רותם טובולעו"ד רותם טובולצילום: אביגיל עוזי


ברלנד נכנס לכלא איילון בחודש אוקטובר האחרון, כשמחוץ לכלא רקדו והתפללו עשרות מחסידיו. לאורך התקופה התלונן על מצבו הרפואי. הוא נעצר לראשונה בתחילת פברואר אשתקד, לצד חמישה חשודים נוספים ובהם אשתו. בפשיטה המשטרתית במבצע המעצרים הותקפו הכוחות, ובין היתר יודו לעברם אבנים. שני שוטרים נפצעו באורח קל. חודש לאחר מכן, במרץ 2020, הרב נאשם בשורה של עבירות בפרשות שונות הנוגעות לקבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות ועושק. המשותף לכולן הוא אחד - הרב הבטיח הבטחות שווא לאנשים במצוקה שפנו אליו לקבלת ברכה ועזרה, בתמורה לקבלת סכומי כסף גבוהים.
5 צפייה בגלריה
חסידי הרב ברלנד מחוץ לכלא ניצן ברמלה
חסידי הרב ברלנד מחוץ לכלא ניצן ברמלה
חסיד של ברלנד מחוץ לכלא איילון ביום כניסת ברלנד למאסר
(צילום: שאול גולן)
על פי הסדר הטיעון שנחתם עמו, הודה ברלנד במעשים שיוחסו לו ונגזרו עליו 18 חודשי מאסר בפועל, ואולם את מרביתם כבר ריצה כאשר שהה תקופה ממושכת במעצר, וכעת נותרו לו עוד חמישה בלבד. בסביבתו מקווים כי אף אלה יקוצרו בגלל התנהגות טובה או בדרכים אחרות. על ברלנד נגזרו גם קנס כספי בגובה של כ-2.5 מיליון שקלים לטובת המדינה, תשלום פיצוי לנפגעי העבירה ומאסר על תנאי למשך שנה.
בית המשפט קבע כי האישומים נגד ברלנד חמורים ומעידים על המסוכנות שנשקפת ממנו, ואף הזכיר את המצוד חוצה-היבשות שהתנהל בחיפושים אחריו, כשנמלט מהארץ לאחר שנחשד בעבירות מין כלפי חסידותיו.
לפני מאסרו הנוכחי, מאסרו האחרון של ברלנד היה בעקבות הודאתו במעשים מגונים שלא בהסכמה ובמעשים מגונים בקטין תוך ניצול יחסי תלות, מרות וחינוך, וכן בתקיפה ופציעה של נשים בקהילתו. הוא נשלח אז לשנת מאסר וחצי, אך ריצה רק חמישה חודשים בגלל הרקע הרפואי.
בפרשות רצח ניסים שטרים ואבי אדרי היה חשוד ברלנד, אך הוא שוחרר אחרי שהחקירה לגביו הגיעה למבוי סתום. עם זאת, הפרקליטות הגישה כתבי אישום נגד מעורבים אחרים בפרשה - שהיו בעבר חסידים בקהילת שובו בנים.
פורסם לראשונה: 09:37, 15.12.21