שני חיסולים במדינות זרות ועוינות, שבמסגרתם נהרגו תשעה אנשים - לפחות שישה פעילים מוכרים במשמרות המהפכה וחיזבאללה, יוחסו ביממה האחרונה לישראל. באיראן איימו להגיב, ובחיזבאללה ספרו היום את ההרוג ה-163 מפרוץ הלחימה בצפון.
התקיפה הראשונה שיוחסה לישראל התרחשה בשעות הבוקר אתמול (שבת), בשכונת אל מזה בדמשק. היא התבצעה על פי דיווחיים באמצעים אוויריים וכוונה לבניין. משרד החוץ האיראני פרסם כי בתקיפה חוסלו חמישה יועצים של משמרות המהפכה.
4 צפייה בגלריה
סגן המודיעין של כוח משמרות המהפכה
סגן המודיעין של כוח משמרות המהפכה
חאג' סאדק, בכיר המחוסלים ביממה האחרונה
הבכיר מבין המחוסלים האיראנים הוא יוסף אמיד זאדה, המכונה חאג' סאדק. הוא שימש כמפקד מודיעין בכוח קודס של משמרות המהפכה ולפי פרסומים ערביים היה מקורב לרזא מוסאווי, בכיר כוח קודס של משמרות המהפכה, שחוסל בדצמבר בדמשק.
לפי "סקיי ניוז" בשפה הערבית, חאג' סאדק נולד בטהרן והיה מבין האסירים האיראנים שהוחזקו כבני ערובה בסוריה אצל ג'בהת א-נוסרה, ארגון טרור סוני. חאג' סאדק שוחרר לבסוף יחד עם אסירים נוספים. ה"וושינגטון פוסט" פרסם עוד לפני כמה חודשים כי חאג' סאדק היה אחראי על בחירת המטרות האמריקניות שיש לתקוף בסוריה - והוא ייעץ במבצעים נגד כוחות אמריקניים.
יחד עם חאג' סאדק חוסלו גם עלי אקאזאדה, חוסיין מחמדי, סעיד כרימי ומחמד אמין סמדי.
4 צפייה בגלריה
פעילי משמרות המהפכה שחוסלו בסוריה
פעילי משמרות המהפכה שחוסלו בסוריה
פעילי משמרות המהפכה שחוסלו בסוריה
שר החוץ האיראני חוסיין אמיר-עבדוליאהן הפנה כצפוי אצבע מאשימה כלפי ישראל: "פעילות היועצים הצבאיים האיראניים תימשך למאבק בטרור והבטחת ביטחון לאזור. ישראל היא השותפה הראשית של תנועות הטרור והאויב הראשון של הביטחון האזורי".
באיראן הבטיחו שלא יעברו לסדר היום על האירוע. ממשרד החוץ נמסר כי "איראן שומרת על הזכות להגיב בזמן ובמקום המתאימים", נשיא איראן אברהים ראיסי הבהיר: "התקיפה הישראלית שהביאה למותם של חמישה אנשי משמרות המהפכה בסוריה, לא תעבור ללא תגובה".
4 צפייה בגלריה
כתב אל-מיאדין בדרום לבנון מדווח כי כטב"מ ישראלי תקף רכב בכביש ברג' א-שמאלי-אל-באזוריה במחוז צור
כתב אל-מיאדין בדרום לבנון מדווח כי כטב"מ ישראלי תקף רכב בכביש ברג' א-שמאלי-אל-באזוריה במחוז צור
הרכב שבו חוסל פעיל חיזבאללה
מיד אחרי התקיפה בסוריה אתמול בבוקר דווח על תקיפה נוספת בדרום לבנון. לפי הפרסומים, כטב"ם שנטען כי הוא ישראלי תקף רכב באזור העיירה אל-באזוריה שבאזור צור. כתוצאה מהתקיפה נהרגו ארבעה אנשים, שניים שהיו בתוך המכונית ושניים נוספים שהיו באזור התקיפה.
אחד ההרוגים בתקיפה היה עלי מחמד חדרג'. תחילה נטען שמדובר במפקד ענף פלסטין של כוח קודס באזור צור בלבנון. לפי הפרסום הוא היה אחראי על סיוע מודיעיני וטכנולוגי לחמאס והיה לו תפקיד חשוב בשיתוף הפעולה בין חמאס והציר האיראני בתחומי הלוחמה האלקטרונית וההגנה האווירית.
4 צפייה בגלריה
נשיא איראן אברהים ראיסי
נשיא איראן אברהים ראיסי
ראיסי. הבטיח להגיב
(צילום: AP / Vahid Salemi)
עם זאת דיווחים אחרים טענו כי מדובר בפעיל חיזבאללה, ואכן לבסוף ארגון הטרור של חסן נסראללה פרסם את חדרג' כאחד מהרוגי הארגון.
שני החיסולים אתמול, בסוריה ובלבנון, מוכיחים שוב את זרועותיה הארוכות של איראן ואחיזתה הטובה במדינות "ציר ההתנגדות", ברית פוליטית לא רשמית אנטי-ציונית ואנטי-אמריקנית. יחידות בחיזבאללה פועלות בצורה צמודה לכוח קודס האיראני, ולמעשה כבר מהוות חלק ממנו. זרועותיה של איראן גם מטשטשות את גבולותיהן של מדינות הציר, הפעילות מתרחשת מכל מקום, מערים מוכרות ופחות, משכונות אזרחיות ומבסיסים צבאיים, ללא הפרעה. מפקדים, יועצים ומומחים מאיראן ומחיזבאללה פועלים יחד מסוריה, לבנון ולפי הדיווחים האחרונים, אפילו מתימן.
פורסם לראשונה: 23:34, 20.01.24