14 פצועים מההפגנה בנתיבי איילון בתל אביב הגיעו הלילה (חמישי) לבית החולים איכילוב שבעיר. שישה מהם סובלים מחבלות בעיניים ואחד מהם אף נותח הבוקר. אחרי שקיבלו טיפול שניים מהפצועים נותרו באשפוז והיתר שוחררו לבתיהם. "חטפתי סילון ישר לעין, הייתה אלימות קשה של חלק מהשוטרים", סיפר אודי אורי, אחד הפצועים.
אורי סיפר על מה שהתרחש בהפגנה ואמר כי "באיזשהו שלב כוחות של המשטרה התחילו לדחוק את האנשים מאיילון צפון לכיוון דרום, עם פרשים, שוטרים ומכת"זית. הייתה שם אלימות מאוד קשה של חלק מהשוטרים".
5 צפייה בגלריה
הפצוע מההפגנה אודי אורי
הפצוע מההפגנה אודי אורי
הפצוע מההפגנה אודי אורי
(צילום: דנה קופל)
לדבריו, השוטרים כיוונו את זרם המים של המכת"זית ישירות לעבר מפגינים. "חטפתי את הסילון ישר לעין, זאת הייתה מכה שכמעט היממה אותי. הייתי משוכנע שעפה לי העין מהמקום, הפסקתי לראות וגם העין השנייה קיבלה רסס לא קטן. נעצרתי במקום, התכופפתי, תפסתי את העין ומיד תפסו אותי שם בחור ובחורה והתחילו להריץ אותי דרך כל ההפגנה למעלה לכיוון עזריאלי, הייתה שם תחנת פינוי".
אורי הוסיף כי "כל היד שלי הייתה מרוחה בדם, כל הפנים היו עם דם שזרם מהעין". לדבריו, לאחר בדיקה התברר כי "הנזק הוא שבר בארובת העין, חתכים שכבר תפרו אותם בניתוח בעפעף התחתון ובעפעף העליון".
גם מיכאל פיש נפצע בהפגנה. "אני מרגיש שהמשטרה ירתה עליי באופן ישיר", הוא אמר רגע לפני שנכנס לחדר הניתוח. "הגעתי לאמבולנס עם עוד מספר אנשים שנפגעו והשוטרים פשוט דחפו אותי ולא עזרו לי. אני הולך לעבור עכשיו ניתוח כדי להציל את הראייה. התנהגות המשטרה אתמול הייתה קשוחה מאוד. הם נכנסו בנו עם הסוסים ואחרי זה הייתה רגיעה ואז הם הגיעו ולא ראו בעיניים".
5 צפייה בגלריה
מחאה בתל אביב
מחאה בתל אביב
"המטרה היא לפזר ולא לפגוע פיזית". מכת"זית בהפגנה באיילון, אמש
(צילום: EPA/ABIR SULTAN)
5 צפייה בגלריה
מחאה בתל אביב
מחאה בתל אביב
( צילום: רויטרס / Nir Elias)
נמרוד, חבר של מיכאל, אמר כי "מיכאל היה בחלק של הירידה לאיילון צפון, שם המכת"זית פעלה חמש דקות אחרי שהחלו הזיקוקים, בלי התראה, וזה פגע באזור העיניים. בת הזוג שלו הודיעה לנו הבוקר שהוא נפגע". לדבריו, "הוא חטף את זה בלי שום הודעה מוקדמת. ברגע שחטף הוא לא ראה ומיד לאחר מכן נדחף או נבעט על ידי שוטר. כרגע הוא יותר מעודד כי להבנתנו המצב הוא הפיך. בדקות הקרובות ייכנס לניתוח".
לטענתו, "אין שום סיבה להשתמש במכת"זית. כל פעם זה אותו דבר וזה נערך מספר שעות. אין צורך באמצעים האלה. המטרה היא לפזר ולא לפגוע פיזית. המשטרה פעלה בצורה מנוגדת לאיך שהם אמורים לפעול. זה לא ימנע מאף אחד להמשיך להגיע להפגנות. אף אחד לא מעוניין להיפגע פיזית אבל אנחנו יוצאים לרחובות מסיבה מאוד ברורה ולכן הפגיעות הפיזיות רק ידרבנו אנשים".
5 צפייה בגלריה
מחאה בתל אביב
מחאה בתל אביב
"נכנסו בנו עם הסוסים". פרשים בהפגנה באיילון, אתמול
( צילום: EPA/ABIR SULTAN)
5 צפייה בגלריה
מחאה בתל אביב
מחאה בתל אביב
( צילום: רויטרס / Nir Elias)
פרופ' יגאל לייבוביץ, ממלא מקום מנהל מערך עיניים באיכילוב ומנהל מכון אוקולופלסטיקה, אמר כי "השימוש במכת"זית המשלב זרם מים בעוצמה גבוהה מדמה מכת אגרוף ישירה לפנים בעוצמה רבה. הוא יוצר דימום פנימי בעין ועלול לפגוע בעדשת העין וברשתית. כעת קיים חשש לראייה של פצוע אחד עם דימום תוך עיני והפרדות רשתית. פצוע שני עם דימום תוך עיני ופגיעה בעדשה התוך עינית נמצא עדיין בבדיקות רפואיות".
ממשטרת ישראל נמסר: "בחודשים האחרונים מתמודדת משטרת ישראל עם עשרות רבות של מחאות, המתפתחות להפרות סדר לרבות חסימות צירים ראשיים, שיבוש מתמשך של מרקם החיים למשך שעות ארוכות, גרימת נזק, הצתות וונדליזם. נמשיך לפעול ברגישות תוך איזון מתמשך בין זכות המחאה לבין שמירה על החוק והסדר הציבורי. אשר לאירוע המתואר, נציין כי האירוע אינו מוכר לנו. ככל שעולות טענות כלפי התנהלות השוטרים, ראוי שאלה יבדקו על ידי הגורמים הרלוונטיים".
בתוך כך, בית המשפט השלום בירושלים שחרר היום בתנאים מגבילים את תשעת המפגינים שנעצרו אמש בהפגנה בבירה. המשטרה טענה כי אחד מהם תקף מפקד תחנה וביקשה להאריך את מעצרם בחמישה ימים. בית המשפט שחרר אותם ואסר עליהם לפרסם ברשתות החברתיות שום דבר שקשור לחקירה. בזמן הדיון נערכה הפגנה מחוץ לבית המשפט.